Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domain broker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-07, 01:06 #1
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Jag driver tillsammans med några kompisar ett litet open source projekt som med sitt namn bildar en förkortning på 4 bokstäver. Vi har nu fastnat för .COM domänen som givetvis inte är ledig men ligger på en parkeringssida med texten "buy this domian...". Trotts egna försök att kontakta ägaren via mejl har vi inte lyckats få tag på honom, så vi funderar nu istället att försöka med en domain broker.

Jag har sett att SEDO erbjuder det, men vilka utöver sedo erbjuder detta? Någon som har egna erfarenheter av olika Brokers? Brukar brokers ringa upp för att ta kontakt eller arbetar de endast via mejl, till hur stor utsträckning anstränger de sig för att få domänen till ett så rimligt pris som möjligt?

Vad skulle nu tro att riktvärdet för en 4 letter .COM domän ligger på? Domänen är uppbyggd med xxDB.com och av vad jag kan se är i princip alla dessa upptagna men många är till salu. Vi har en budget för domänen dock inte en enorm. Handlar det om $500, $1000, $5000, $10000 eller mer?
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-07, 04:29 #2
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Det beror på vilka letters dom 2 första är. Är det premiumletters kan det väl gå på en del, men 4 letters brukar inte kosta allt för mkt, om det nu inte bildar ett premium word. Mindre än $10000 dollar är det garanterat.

Afternic är ett av ställena du kan bjuda på domänen, för ibland händer det att dom som jobbar för Afternic känner personen som äger domänen.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-07, 08:28 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by wiggin@May 6 2007, 18:06
Vad skulle nu tro att riktvärdet för en 4 letter .COM domän ligger på?
kolla på:
http://namebio.com
där kan du se vad alla domäner har gått för.....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-07, 13:31 #4
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
3 bokstäver .com (oavsett kombo) ligger i snitt på $3450 (1 maj 07) enligt http://www.3character.com/priceguide.html. Så det kan väl vara en liten indikation.
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-08, 08:26 #5
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Finns massor av fyrateckensdomäner kvar, tyvärr är de flesta med oönskade bokstäver som k, q, w och z.

Mitt tips är att ni justerar er bokstavskombination tills ni hittar en ledig domän. Bränn inga pengar på att jaga något ni fått för er men som kunderna inte skulle märka någon skillnad på. IKAE skulle blivit lika berömt om Kamprad skrivit sockensnamnet Agunnaryd före gårdsnamnet Älmtaryd.

Och gå inte på nitar med folk som vill sälja. Samma sekund som ni visar intresse, skruvar de upp priset. När ni vill betala det nya, skruvas det upp ett jack till. Bättre knipa käft och vänta ut med en backorder om och när de släpper domännamnet på grund av för lite typeins eller ointresse från andra.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 23:51 #6
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men den berör min fråga på pricken mer eller mindre.

Jag har nämligen spanat in en domän i lite över ett år nu. Jag har kollat historian på den men det har inte legat något annat än parkeringssidor på den sen den registrerades 1999. Så jag hoppades att den inte skulle förnyas i år men det gjorde den ju givetvis och ägaren, som för övrigt bor i USA, svarar inte på mina mail.

Domänen är ett-ord-på-6-bokstäver.com och kan väl inte direkt sägas vara premium även om det passar mitt projekt som handen i handsken. (.net, .org etc. är alla lediga)

Vet ni något företag, gärna i USA, som kan skicka brev till företaget som äger domänen eller på annat sätt förhandla om priset och sen fixa med kontrakt och övergången? Jag hoppas hamna under $10000 men det största problemet är egentligen att jag inte har någon erfarenhet på området och dessutom inte får svar från ägaren.

Domänen är parkerad hos Godaddy, kan de hjälpa till med frågan må tro? Är det rimligt att hoppas på en prislapp under 60 tusen kronor?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 00:47 #7
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
...
Vet ni något företag, gärna i USA, som kan skicka brev till företaget som äger domänen eller på annat sätt förhandla om priset och sen fixa med kontrakt och övergången?
...
Är det rimligt att hoppas på en prislapp under 60 tusen kronor?
Om det är rimligt att hoppas på en prislapp på under 60000?. Totalt omöjligt att besvara utan att veta vad det handlar om..

t.ex. SEDO har väl någon broker-tjänst om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMike
3 bokstäver .com (oavsett kombo) ligger i snitt på 3450 (1 maj 07) enligt http://www.3character.com/priceguide.html. Så det kan väl vara en liten indikation.
Lite intressant.. 3 bokstäver .com (oavsett kombo), ligger nu enligt samma sida på $7650 (1 juni 2008), hyffsad ökning på drygt ett år.
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 10:24 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by rhuse@Jul 17 2008, 22:51
... dessutom inte får svar från ägaren.
Kanske du skulle inkludera att du är beredd att betala $10 000 i mailet om du inte redan gjort det. Jag svarar inte heller på mail utan konkreta bud då man tröttnat på $xxx bud på $xx xxx domäner.

Testa och se om det hjälper.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 19:22 #9
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
För ett tag sedan (2:e Nov, 2007) reggade någon de sista LLLL.com domänerna, blev lite hysteri då och priserna gick upp en del, så det har skapats en marknad för dessa sedan dess. Så vad claesm skrev i Maj 2007 stämde nog då, men nu är det en annan femma Korta fantasiord .com är hårdvaluta för alla web 2.0 tjänster som ploppar upp.

De som värderas högre är CVCV.com, dvs Konsonant, Vokal, Konsonant, Vokal
Värderas normalt mellan $2000 och $10000.
(bortsett från riktiga ord och förkortningar förståss).

"Vanliga" LLLL.com säljs oftast för några hundra dollar.

De som värderas lägre är de som innehåller QXYZ, 1 eller fler av dessa bokstäver.
Skulle tippa på att de går att komma över ovanstående för $20-50. Vissa bedömer dock att Z istället tillhör de mer värdefulla bokstäverna.

Mer information:
http://dyyo.com/analysis_remaining.php
http://www.dotsauce.com/2007/11/02/four-le...all-registered/
http://www.4ldomains.com/
http://www.llll.com/
http://www.quadletterdomains.com/
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-18, 19:30 #10
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Originally posted by rhuse@Jul 17 2008, 23:51
Domänen är ett-ord-på-6-bokstäver.com och kan väl inte direkt sägas vara premium även om det passar mitt projekt som handen i handsken. (.net, .org etc. är alla lediga)
Om det är ett engelskt ord .com som återfinns i ordlistan så är det premium oavsett vad du tycker Men eftersom .net och .org är lediga så måste det vara ett ganska udda ord, och behöver därmed inte vara omöjligt att komma över för under 60k.

Förmodligen är det som Thomas säger att du inte mailar ett konkret seriöst erbjudande, så de orkar inte ens svara. Jag skulle dock inte öppnat med $10k om det är din budget, då har du inget förhandlingsutrymme och riskerar att betala ett överpris, men det kanske å andra sidan blir en snabb affär.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017