Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inkasso små belopp?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-05, 01:38 #11
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Så här skriver Nordbro Jurister på sin sida:

"Observera att du inte kan lägga in krav som är bestridda. Om din kund har gjort invändningar mot fakturan strider det mot god inkassosed att vidta inkassoåtgärder."

Och om jag inte har fel för mig så lämnar de heller inga ärenden till KF som är bestridda och ej avgjorda i domstol.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-05, 01:42 #12
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Jag har en tjänst via Nordbro Jurister som jag betalar ca 2500kr/år. De tar inget extra för varje ärende. Till mig redovisas hela fakturabelopp för varje ärende plus påminnelseavgift och ränta.

I tjänsten ingår även fri juridisk rådgivning på telefon.

Jag tycker absolut att detta är värd det som det kostar.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-05, 07:09 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
För att förtydliga. Inkasso är bara ytterligare en instans som du måste betala. Om personen som är skyldig dig pengar säger nej till dem, då går det ändå till KF och vidare till domstol
Om personen som är skyldig pengar bestrider ett inkassoärende så får inkassobolaget inte skicka ärendet vidare till kronofogden alls. Då är det enda lagliga sättet att gå till domstol och få skulden fastställd av domstolen. Först därefter kan man gå till KFM för handräckning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 14:10 #14
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Så med andra ord, precis som jag säger betalar man för en tjänst som sen ej är någon mening med i och med att fodran är bestriden.

Aelander: Om samtliga dina ärenden blir bestridda är de 2500 kronorna du betalt i början av året bortkastade

Därför hävdar jag nu, precis som innan att pengarna är totalt bortkastade med inkasso och det är bättre att vända sig direkt till KF och kräva handräckning.
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 18:50 #15
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Lika enkelt att bestrida skulden hos KFM som hos inkassobolaget. Bestrider kunden hos KFM lägger de ner ärendet och du måste ta det till tingsrätten själv.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 19:49 #16
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Då har du iallafall inte betalt för inkasso. Och för att göra det ännu enklare kan man hoppa över KF också och slippa den kostnaden
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-08, 11:57 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man måste göra en rimlighetsbedömning om det lönar sig att dra ärendet till KFM.

Om en person inte har råd att betala 150 kr för en produkt som man beställt. Så lär ju inte betalningsförmågan öka när avgiftrena till KFM på 600 tillkommer.... Sannolikheten att få betalt är då inte så stor.

De fåtal gånger jag drivit något vidare till KFM har det definitivt inte lönat sig, det har bara skapat mig mer kostnader och gett mig huvudbry som jag inte vill ha. Så här i efterhand så kan jag konstatera att det hade varit smartare att lägga ner tid på bättre förarbete innan jag inledde en affärsrelation med kunden och möjligen avstått redan då. Eller att när väl skadan var skedd att jag avbryter affären och skriver av det förlust jag hade och inte driver det vidare. Detta gällde dock konsulttjänster med flera hundratusentals kronor i potten.

Efter lärdomen från tiden som konsult har jag aldrig drivit något enda ärende vidare över huvud taget, jag tar den uppkomna förlusten och ökar inte på förlusten. Jag tar betalt i förskott och/eller räknar in en rimlig kundförlust i min priskalkyl. Det har besparat mig mycket bekymmer.

När man bedriver en affärsverksamhet ska man inte fundera på vad som är "rättvist" utan man ska se det som en "risk" och göra rimliga riskkalkyler ungefär som försäkringsbolag eller professionella spelare gör. Man ska fokusera sina resurser på att skaffa nöjda kunder, man ska släppa dåliga affärer så fort som möjligt och gå vidare och göra fler bra affärer i stället. Det är i alla fall min lärdom.

Misstag kommer man göra hela livet, det är inget att gräma sig för, eller ägna åratal i domstolar för att försöka få "rätt" ur ett juridiskt perspektiv, det suger fullkomligt musten ur den starkaste entreprenören.

Ta förlusten, släpp alla dåliga affärer och gå vidare i livet. Jag har gjort alla dessa misstag som jag räknar upp. Jag ångrar mig bittert att jag inte släppte skiten tidigare för det gav absolut ingenting att hålla på och tjafsa och bråka, jag mådde bara pyton under tiden och långt efteråt. Nu 10 över år efter dessa idiotaffärer, börjar jag kunna släppa dem mentalt. Men det har krävt massor av onödig energi att grubbla på skiten.

Jag förlorade sammanlagt över en mille på detta men det var inte den största förlusten utan den värsta förlusten var min mentala energi som gick förlorad på kuppen. Mitt största misstag var att jag grubblade på detta. Gör inte om mitt misstag!!!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-11, 18:27 #18
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
"Om personen som är skyldig pengar bestrider ett inkassoärende så får inkassobolaget inte skicka ärendet vidare till kronofogden alls. Då är det enda lagliga sättet att gå till domstol och få skulden fastställd av domstolen. Först därefter kan man gå till KFM för handräckning."

Haha, det här är typiskt Sverige. Detta omöjliggör i princip för småföretagare att driva ärenden som rör mindre belopp vidare. Det borde finnas en instans som effektivt avgör såna här tvister, utan någon domstol. Att ens blanda in en domstol i detta är ju bisarrt, det säger sig själv då att det blir helt omöjligt att komma någon vart. Finns ingen företagare som har varken ork eller tid att lägga på en domstolsförhandling.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-12, 21:32 #19
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
http://www.intrum.com/se/Kampanj/Ink...pen_drivaeget/
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-13, 08:39 #20
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Ska man spendera pengar är det bättre att lägga dem på en företagarförsäkring. Då har man tills viss del ekonomiskt skydd om det går till domstol. Det varierar nog oerhört mellan bolagen hur mycket skydd man har och jag litar oftast inte på försäkringsbolag då de ofta hittar vägar ur att betala full ut.
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017