Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Blocket höjer priserna igen..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-03, 13:49 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Standard Blocket höjer priserna igen..

Ja, så skulle man uppdatera en annons idag och märker att Blocket höjt priserna i kategorin med 50%, för 2 år sedan höjde dom priserna för samma kategori med 100%. Från 20kr till 40 kr till 60 kr.

Visst fan bli man sne när man precis har förnyat avtalet om Blocket butik och även har ca 100 annonser inlagda, nu känns det plötsligt för dyrt att uppdatera dessa igen, det var på gränsen tidigare. Borde ju vara avtalsbrott om dom höjer priserna mitt i avtalet, har ingen nytta av min Blocket butik om jag inte kan uppdatera annonserna, således har jag betalat för en tjänst som dom i praktiken lurat på mig med gamla priser.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 17:23 #2
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
Kostnaderna för Blocket som går upp eller börjar de bli för giriga? Hoppas på någon tjänst lik blocket som kostar mindre...
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 17:38 #3
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Som med alla andra branscher så borde deras omkostnader öka i form av högre lönekostnader, höjda hyror osv. Så det är väl inte särskilt konstigt att de måste höja sina priser.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 17:56 #4
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Borde ju vara avtalsbrott om dom höjer priserna mitt i avtalet, har ingen nytta av min Blocket butik om jag inte kan uppdatera annonserna, således har jag betalat för en tjänst som dom i praktiken lurat på mig med gamla priser.
Bedömt har de i sitt avtal att de har rätt till att ändra priser utan att avtalet bryts. Sådeles har du inte vägt in den risken när du valt att förnya avtalet.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 19:36 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Tag bort annonsen och lägg till den igen. Har du avtal med Blocket kostar det inget att lägga upp nytt. Men ja, de är riktigt duktiga på att utnyttja sin ställning och ta betalt för luft.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 23:57 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Det är väl samma ägare av blocket.se och finn.no:

Hit är det då kanske påväg prismässigt:

Bil och fordon: http://screencast.com/t/zi0lJg55eM

Hus och ägor: http://screencast.com/t/1YFJpjsO

Lägga ut jobbannons: http://screencast.com/t/7jfQ0vhm

Torg/blocket: http://screencast.com/t/aAZEfowqk (inte så hemska priser ändå)

Det ska dock sägas att finn.no, är en enormt bra sida, blocket har inte en chans i jämförelse.

Man får hoppas att prisökningarna på blocket medför fler områden och tjänster med.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-05, 12:56 #7
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Citat:
Som med alla andra branscher så borde deras omkostnader öka i form av högre lönekostnader, höjda hyror osv. Så det är väl inte särskilt konstigt att de måste höja sina priser.
Varför skulle dessa kostnader öka? Om dom har ökade lönskostnader så har dom med all sannolikhet också ökade annonsintäkter? Dom anställer väl inte folk för att göra ingenting? Sen sker väl förmodligen en effektivisering i deras verksamhet för varje år också, vilket borde ge LÄGRE kostnader för deras tjänster och service på sikte. Blokets agerande handlar endast om girighet.

Citat:
Bedömt har de i sitt avtal att de har rätt till att ändra priser utan att avtalet bryts. Sådeles har du inte vägt in den risken när du valt att förnya avtalet.
Det där tror jag är skitsnack. Dom kan inte höja priserna precis hur dom vill under pågående avtalsperiod. Att dom höjt priserna från 20 kr till 60 kr i en och samma kategori under 2-3 års tid är bara fullständigt bisarrt och en ren och skär utnyttjande av sin monopolställning.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-05, 17:06 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att Blocket vill tjäna pengar precis som vilket annat företag som helst går väl knappast att kritisera. De ska naturligtvis försöka lägga priserna så att de maximerar sina intäkter. Höjer de priserna alltför mycket så lämnar de utrymme till konkurrenter vilket väl inte vore helt fel för marknaden med tanke på hur dominanta de är idag.

Det är en sak. Däremot så tycker också jag att det är oseriöst att ändra priserna under en avtalsperiod. Huruvida det är avtalsbrott kan inte någon säga utan att ha kunskap om avtalet, har du själv läst ditt avtal med Blocket då du verkar osäker? Oavsett vilket så är det ganska uselt hanterat, de hade enkelt kunnat köra med de priser som gällde då varje butiks avtal tecknades, åtminstone om de har utvecklare anställda vilket jag vet att de har.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-05, 18:00 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Varför skulle dessa kostnader öka? Om dom har ökade lönskostnader så har dom med all sannolikhet också ökade annonsintäkter? Dom anställer väl inte folk för att göra ingenting? Sen sker väl förmodligen en effektivisering i deras verksamhet för varje år också, vilket borde ge LÄGRE kostnader för deras tjänster och service på sikte. Blokets agerande handlar endast om girighet.
Deras personalkostnader ökar p.g.a. exakt samma anledning som du förväntar dig löneförhöjning varje år. Inflationen i landet gör att de flesta priser går upp.

Effektivisering som de säkerligen gör kan mycket väl användas till återinvesteringar eller extra löneuttag/aktieutdelningar. Inget konstigt i detta.

Att öka sina priser och intäkter är ju ett mål jag hoppas de flesta på detta forum som driver eget har. Annars kan det vara bra att se över sin affärsmodell....
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-06, 00:11 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Deras personalkostnader ökar p.g.a. exakt samma anledning som du förväntar dig löneförhöjning varje år. Inflationen i landet gör att de flesta priser går upp.
Om jag kunde trippla min lön på ett par år så vore jag minst sagt väldigt nöjd.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017