Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med fakturabetalning hos 3, vems fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-10-28, 13:24 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard Problem med fakturabetalning hos 3, vems fel?

Valde i förrgår att betala min faktura med kort till 3 via deras hemsida. Första försöket gavs ett fel av deras kortprovider, de två kommande gångerna hände ingenting. Efter kortuppgifterna var ifyllda skickades ja bara tillbaka till deras startsidan.

Inspekterar jag mina transaktionerna på mitt bankkonto så har 3 reserverat fakturabeloppet två gånger. När ja kontaktar 3 så påstår de att de inte har fått några pengar och att ja borde kolla om beloppet endast reserverats på mitt konto.

Nu till frågan. Vad är iden med kortbetalning om ordern/fakturan man betalar inte går igenom direkt? Är tanken att 3 ska dra pengarna när de känner för de, eller vad är iden med reservationen? Borde inte 3 se att dom har reserverat pengarna och att dom är "på G"?

Tycker hela upplägget är lite konstigt. Nått är uppenbarligen trasigt på deras sida då heller inget meddelande gav efter avklarad betalning. Dom frågar sedan mig om beloppet är reserverat. Vad är tanken att ja ska göra med ett reserverat beloppet och varför drar dom inte pengarna direkt?

Anledningen till att jag tar upp de här och inte bara väntar ett par dagar är för att fakturan förföll i går. Inte hela världen, men tycker en påminnelseavgift är onödig när felet är deras. Deras support verkar inte heller bry sig och säger mest (efter över 10 mail fram och tillbaka) att dom inte fått några pengar.

Senast redigerad av Nerix den 2015-10-28 klockan 13:26
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-28, 14:02 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Hela deras sida är totalt trasig, man blir även utloggad 100 gånger innan man ens lyckas klicka på visa sina fakturor.

Även kortbetalning funkar inte som den ska, men dom brukar regga betalning några dagar efter alla fall.

Folk på kundtjänst har ingen access till mer än vad deras system säger, en person med högre behörighet och ansvarig kommer se betalning har dragits men inte registreras rätt och fixa senare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-28, 15:22 #3
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Boskapsklass på detta tycker jag
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-28, 19:59 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Vid alla kortköp reserveras beloppet under någon/några bankdagar innan allt gått igenom.

Åk och handla mat efter jobbet och kolla banken när du kommer hem - garanterat reserverat belopp.

Om sen betalningen inte går igenom så kommer reservationen bara upphöra.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-28, 21:11 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vid alla kortköp reserveras beloppet under någon/några bankdagar innan allt gått igenom.

Åk och handla mat efter jobbet och kolla banken när du kommer hem - garanterat reserverat belopp.

Om sen betalningen inte går igenom så kommer reservationen bara upphöra.
Även om alla belopp reserveras kan det ta flera veckor / månader om själva system buggar. Är systemets som ska "OK" alla köp som sista steg.

Flesta företag har en person som stämmer av i systemet så allt blivit rätt mot betalsystem.

Har sett mycket konstigheter och dumheter mellan olika banker runt i världen och kortbetalningar.

I Tre fall görs betalning korrekta i betalsystem men deras egna system är trasigt så registreras inte där korrekt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-29, 10:31 #6
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Att Tres kundtjänst inte verkar bry sig är för att dom inte behöver bry sig.
Du ringer till ett callcenter som är inhyrt av Tre.

Alltså, dom är inte anställda av Tre, dom har inte "behörighet" att göra några större ändringar på dina fakturor/abonnemang.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-10-29, 20:53 #7
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Tack för alla svar.

Fakturan sattes som betald i går. Enligt deras support så drar dom överskottet (betalade som sagt två ggr) på nästa faktura. Förstår dock fortfarande inte varför deras system inte automatiskt registrerade min betalning.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017