Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"dålig kod" = straff ?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-29, 00:04 #1
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Är det så att dåligt programerade sidor som bl.a inte håller xhtml standard osv kan straffas hos sökmotorer och hamna efter sidor med mindre länkar och sämre optimering ? Dvs om så är fallet hur stor tyngd ligger det isf på korrekt programerad kod. Man borde väl bli straffat pga dålig kod eftersom det tar botarna längre tid att indexera igenom all spaggetti-kod . Eller ?
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 07:05 #2
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Det beror nog på hur illa koden är. Är det riktigt riktigt illa så kan det påverka, men man hamnar inte lägre i listorna bara för att ens sida inte validerar.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 07:48 #3
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Med tanke på att varken Googles eller Yahoos egna sajter validerar så kan det inte vara så allvarligt. Men eftersom msn numera validerar så kanske man får se upp. Den dag G validerar så kanske man ska börja fundera på att fixa sina gamla sajter. De sajter man bygger idag gör man väl valida från början? Eller?
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 11:56 #4
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Om koden är väldigt stor i förhållande till textmassan (tex en massa inline-css och javascript) så kan det påverka lite. Sen skulle jag ju akta mig för att ha så dålig kod så att taggar inte är stängda osv, google ska ju trots allt klara av att analysera vad det är som står på sidan.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 13:04 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Intet:
Citat:
Är det så att dåligt programerade sidor som bl.a inte håller xhtml standard osv kan straffas hos sökmotorer och hamna efter sidor med mindre länkar och sämre optimering
Visserligen har jag inte tidigare varit någon förespråkare av validerad kod enligt W3C, men ur sökmotorssynpunkt finns det fördelar att prioritera validerade sidor.

Sökmotorer vill ju ge sina kunder (de som söker) adekvata resultat. Ett sätt att öka mervärdet i den tjänsen är att försäkra sig om att alla sidor som presenteras överst efter en sökning verkligen visas korrekt oavsett vilken webbläsare som används. Även om validerade sidor inte krävs för att visas korrekt i olika webbläsare bör det vara enklare och snabbare att använda valideringen som ett mått på vilka sidor som skall visas överst.

Om en sökmotor inför det systemet kommer den för en användare uppfattas som bättre än en sökmotor som inte gör det. I huvudsak därför att man slipper irritationen med sidor som inte visas som de skall efter en sökning.

Ang msn och validering så ser jag att även Microsoft egen webbplats validerar, och det har den inte gjort förut.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 13:19 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Tror nog det är skillnad på kod genererad ifrån DW, FP och tex. Word (läs Office).

DW klarar det hela med snygg och fin kod.
FP gör det halvdant.
Word skapar skräpkod.

Så länge din kod validerar oavsett om det är XHTML 1.1 Strict eller HTML 4.01 så kvittar det tror jag.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 13:38 #7
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Banta koden så långt det går. Sträva efter att använda CSS där det är möjligt. Undvik JavaScript, speciellt tunga sådana - undvik speciellt i headern. Hämta in JavaScript externt om möjligt.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 14:18 #8
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Håller med Nobody, banta koden så långt det går.

Då det gäller om Ex. vis Google ger fördelar till webbsidor som validerar, så är nog svaret ganska enkelt. Hur mycket processorkraft skulle det gå åt för Google att testa varje webbsida? (Alldeles för mycket, i alla fall i dagsläget)

Så valideringen i sig är nog inte det viktigaste ur SEO synpunkt. men en ren och enkel kodstruktur som gör det enklara och snabbare för sökmotorerna att spindla sidan är säkerligen att föredra.

CSS och javascript som ligger och slänger i <head> taggen är egentligen mest "i vägen". Det vill säga att det viktiga innehållet på sidan hamnar längre ned än vad det behöver göra.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 18:01 #9
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Som det nämns tidigare, det viktiga är inte att validera, utan det man bör se till är att koden är bantad. Dock är det ju så att genom att följa standarder på lämpligast sätt brukar oftast koden blir bantad på så sätt.

Att ha en bra kodad sida rankas bättre än en som är dåligt kodad.

Jag rekommenderar alla att följa standarder oavsett vad sökmotorerna tycker. Dock är det så att man rankas bättre av att följa standarder.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-30, 13:43 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 29 2005, 14:04
Ett sätt att öka mervärdet i den tjänsen är att försäkra sig om att alla sidor som presenteras överst efter en sökning verkligen visas korrekt oavsett vilken webbläsare som används. Även om validerade sidor inte krävs för att visas korrekt i olika webbläsare bör det vara enklare och snabbare att använda valideringen som ett mått på vilka sidor som skall visas överst.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag föredrar en att få en sida med bra innehåll överst oavsett om den validerar eller inte. Ofta är det personer som inte är experter på att skapa webbsidor som har den mest relevanta informationen inom många områden.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017