Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänauktions-sidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-24, 11:48 #11
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
Citat:
Men var säker på att IDN-domäner med svenska tecken kommer att bli ett mycket viktigt och vanligt för svenska webplatser!
Jag håller med. Men autosvar har också rätt i att mängden idn domäner gör det svårt med överskådligheten. Oavsett stöd för IDN domäner i IE7 etc, så hade vi aldrig haft den mängden IDN domäner till salu om det inte varit gratis att registrera.

Också jag är förvånad över antalet marknadsplatser som nu dyker upp på en gång. Det blir spännande att följa utvecklingen framöver.
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 13:06 #12
PeterHAs avatar
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
PeterHAs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 24 2006, 12:25
Och jag ser hellre att man gör affärer med en marknadsplats för att det är säkert än för att det är billigt eller gratis - oavsett om man handlat med IDN eller "vanliga" domäner.
Gratis betyder inte att det är mindre säkert, bara att man slipper betala
i mitt tycke skamlösa kommissioner till auktionsidor.
PeterHA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 14:04 #13
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
Sedos avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Om man vill bli jätteseriös kan man ju kalla sin kommission för courtage, och ta betalt för varje ny domän som läggs och tas bort (alt. säljs). Kanske skulle kunna skapa ett utbud från fler seriösa aktörer. Som det är nu kan man lägga upp alla sina gratis-IDN-domäner på misdomain och hoppas på att någon slår till. Vet dock inte om skatteverket går med på att kalla domäner för värdepapper *
En domänauktionssida som verkligen fungerar som en auktion skulle vara ett intressant komplement. Ibland dyker det upp ett domännamn som är lite intressant men utan slutdatum kan auktionen pågå i evigheters evighet trots att lagda bud är rimliga. Alternativet är att auktionen startar och pågår i två veckor till en månad från och med det datum som någon lagt minimibudet. På det sättet tvingas säljaren tänka till lite över vad han eller hon vill ha istället för som idag starta på 0 och låta auktionen pågå tills registreringstiden löper ut. Detta skulle även medföra att domänauktionsfirman får bli bättre att marknadsföra sig för kundernas räkning.

Edit: stavfel
Våra auktioner pågår i en alternativt två veckor och förlängs endast om det inkommer ett bud under de sista fem minuterna (då förlängs den i ytterligare 10 minuter).

Mvh
Jonas
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 14:14 #14
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
Citat:
Gratis betyder inte att det är mindre säkert, bara att man slipper betala
i mitt tycke skamlösa kommissioner till auktionsidor.
En auktionssida med intäkter har ekonomiska medel att annonsera och aktivt arbeta med webbplatsen, vilket drar fler köpare till sidan och därmed ökar antalet bud. Det tjänar ju också säljaren på...

Hur mycket arbetstid och annonsering, utveckling och engagemang kan man lägga på en tjänst som inte genererar några intäkter?
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 14:45 #15
PeterHAs avatar
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
PeterHAs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
Citat:
Originally posted by princip@Nov 24 2006, 15:14
Citat:
Gratis betyder inte att det är mindre säkert, bara att man slipper betala
i mitt tycke skamlösa kommissioner till auktionsidor.
En auktionssida med intäkter har ekonomiska medel att annonsera och aktivt arbeta med webbplatsen, vilket drar fler köpare till sidan och därmed ökar antalet bud. Det tjänar ju också säljaren på...

Hur mycket arbetstid och annonsering, utveckling och engagemang kan man lägga på en tjänst som inte genererar några intäkter?
En auktionsida med hög kommission garanterar inte att man lägger pengar på annonsering eller att man arbetar aktivt med webplatsen.
Arbetar man långsiktigt kan man lägga stort engagemang på en tjänst som är gratis. Titta t ex på alla webhotell som lägger massor med gratistid på alla som registrerar IDN domäner!
PeterHA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 14:49 #16
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by PeterHA@Nov 24 2006, 14:06
Gratis betyder inte att det är mindre säkert, bara att man slipper betala
i mitt tycke skamlösa kommissioner till auktionsidor.
Min erfarenhet är att Gratis och "mindre säkert" har tendens att följa varandra åt ganska ofta.

Ditt script kostade redan 2003 när det släpptes 325-400 dollar (beroende på version) och även om du inte investerat tid i att översätta det till svenska, så kostar ju din hosting löpande! Det låter som "ebberöds bank" i mina öron..men för all del - Lycka till !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 14:58 #17
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
Citat:
Arbetar man långsiktigt kan man lägga stort engagemang på en tjänst som är gratis. Titta t ex på alla webhotell som lägger massor med gratistid på alla som registrerar IDN domäner!
Äger man en ICA-butik och skänker bort potatis till kunderna arbetar man långsiktigt och med hjälp av en lockvara, är man däremot potatisbonde blir man inte långvarig med samma strategi.
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 15:02 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by PeterHA@Nov 24 2006, 15:45
En auktionsida med hög kommission garanterar inte att man lägger pengar på annonsering eller att man arbetar aktivt med webplatsen.
Arbetar man långsiktigt kan man lägga stort engagemang på en tjänst som är gratis. Titta t ex på alla webhotell som lägger massor med gratistid på alla som registrerar IDN domäner!
Inga garantier - men med en lönande sida finns möjlighet att avlöna personer som jobbar med den och det kan även räcka till för att marknadsföra den i olika typer av forum.

Och även om jag jublat över IIS 2,5-månads kampanj så kan du ju inte på allvar jämföra det här med ombudens mer eller mindre påtvingade engagemang av IDN-domäner.
IDN-domäner är ju knappast core-business för hostingföretagen och processerna (iaf hos de stora) är helt automatiserade. dvs för de "stora" är det bara ytterligare ett dragplåster och dom kan säkert räkna hem 1 webbhotell på 20 registreringar eller nåt sånt mot vanliga 1 av 5.

Jag tror att du har anledning att tänka över din kalkyl en aning till..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 15:07 #19
PeterHAs avatar
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
PeterHAs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa
Citat:
Ursprungligen postat av PeterHA
Gratis betyder inte att det är mindre säkert, bara att man slipper betala
i mitt tycke skamlösa kommissioner till auktionsidor.
Min erfarenhet är att Gratis och "mindre säkert" har tendens att följa varandra åt ganska ofta.

Ditt script kostade redan 2003 när det släpptes 325-400 dollar (beroende på version) och även om du inte investerat tid i att översätta det till svenska, så kostar ju din hosting löpande! Det låter som "ebberöds bank" i mina öron..men för all del - Lycka till !
Arbetar man långsiktigt så är en investering aldrig för stor.
Domänauktioner som bara arbetar mot den svenska marknaden är inte lönsamt, varken för mig eller dom som önskar auktionera ut domäner. Den stora marknaden finns utanför sverige. För att hjälpa dom svenskar som inte behärskar engelska så finns det mesta beskrivet även på svenska, även livesupport och mailsupport svarar på svenska mot svenska kunder.
Tack och Lycka till själv!
PeterHA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 15:32 #20
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
jag vill sälja en domän som har med det att göra om nån är intresserad. Skicka då PM

domanauktion.se
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017