Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för annonsnätverket co-op ad network

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-12, 18:03 #1
heurekas avatar
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
heurekas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
Jag har arbetat upp min domän med "ärliga" metoder... nästan Tyvärr har jag använt mig av annonsnätverket co-op ad network eftersom det verkar vara en ganska vanlig metod inom SEO. I början gick det skitbra. Page rank, antal inlänkar, sökmotorposition och besökare steg som en raket. Nu har jag blivit bannad från Google. Min domän är inte ens vatten värd. Jag kan inte se att det beror på något annat än co-op ad network. Detta trots att jag har kört "lite försiktigt" med många olika annonser (texter på inlänkar), bra rotation och inte aktiverat hela tiden.

Jag vill med detta inlägg varna alla andra som är lika korkade som jag. Använd annonsnätverk med försiktighet.

FRÅGA:
Jag har köpt en domän för att täcka upp en vanlig felstavning av min riktiga domän. När en besökare skriver in den felstavade domänen vill jag alltså att hon kommer till min "riktiga" domän. Hur går man detta för att inte reta upp Google? En 301:a?
heureka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 18:35 #2
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by heureka@Jul 12 2006, 18:03
Jag har arbetat upp min domän med "ärliga" metoder... nästan Tyvärr har jag använt mig av annonsnätverket co-op ad network eftersom det verkar vara en ganska vanlig metod inom SEO. I början gick det skitbra. Page rank, antal inlänkar, sökmotorposition och besökare steg som en raket. Nu har jag blivit bannad från Google. Min domän är inte ens vatten värd. Jag kan inte se att det beror på något annat än co-op ad network. Detta trots att jag har kört "lite försiktigt" med många olika annonser (texter på inlänkar), bra rotation och inte aktiverat hela tiden.

Jag vill med detta inlägg varna alla andra som är lika korkade som jag. Använd annonsnätverk med försiktighet.

FRÅGA:
Jag har köpt en domän för att täcka upp en vanlig felstavning av min riktiga domän. När en besökare skriver in den felstavade domänen vill jag alltså att hon kommer till min "riktiga" domän. Hur går man detta för att inte reta upp Google? En 301:a?
Vad har du för URL? Det låter otroligt att din site skulle bannas pga ett länknätverk.

301 är rätt metod.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 19:44 #3
heurekas avatar
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
heurekas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
heureka.se

För en vecka sedan gjorde jag en reinclusion request (http://www.mattcutts.com/blog/reincl...request-howto/) och kanske börjar det ge resultat? Nu returnerar link:www.heureka.se och site:www.heureka.se träffar, även om det bara är en bråkdel jämfört med tidigare.

Sökorden "heureka" och "heureka annonser" gav 3:e respektive 1:a position på Google redan innan jag gick med i annonsnätverket. De senaste veckorna har de inte returnerat några träffar över huvudtaget varför jag började misstänka att jag blivit bannad.

Är det så konstigt att Google straffar annonsnätverk egentligen? Det kan ju onekligen tyckas lite märkligt när min sajt "över en natt" får 10 000-tals inlänkar från svenska och utländska sidor som helt och hållet saknar relevans till min sida. Dessutom är ju annonserna oftast statiskt placerade. Vitt skilda länkar som dyker upp på samma ställe och dessutom ändras varje gång sidan laddas om. Det borde inte vara så svårt för Google att utveckla algoritmer som hittar dessa mönster och åtminstone plockar bort de värsta annonsnätverkssyndarna.
heureka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 21:33 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du blir inte bannad för att du är med i annonsnätverk eller byter länkar. Google gillar det däremot inte och gör sitt bästa för att nedvärdera den här typen av länkar. Förmodligen har din sida hamnat i något spamfilter. Det kan hända om du har en onaturligt stor ökning av inlänkar under en kortare tid och majoriteten är köpta eller bytta länkar. Har du tur så släpper Google ut dig ur filtret om några månader.

Observera att länkbyten i det flesta fall inte är skadligt. Men har man otur så blir länken värdelös om Google upptäcker att något inte står rätt till.

Sedan kan det ju vara så enkelt att Google bara tappade bort din sida ur sitt index och att sökmotorn nu håller på att "hitta" den igen. Det låter kanske osannolikt, men sånt händer. Google tappade bort en av mina sidor för några månader sedan. Nu har Google hittat 11.000 av ca 900 sidor igen (alltså fler sidor än vad siten har).

Jag tycker personligen inte att sökmotoroptimering är någon hållbar lösning i längden om man vill ha mer trafik. Det är helt enkelt för osäkert. Man vet aldrig när man går upp som en stol eller faller ner som en pankaka. Själv spenderar jag lite tid med SEO, men mest för att det är roligt och intressant. Och visst är det kul när det funkar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 22:18 #5
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Det har varit väldigt skakigt de senaste veckorna, en site som jag jobbar med har hoppat flera hundra placeringar på några av de mest konkurrensutsatta ord som finns för tillfället.

Att någon skulle bli bannad för inlänkar tror jag över huvud taget inte på, inte utan andra anledningar.

SEO osäkert? Inte om det görs på rätt sätt.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 22:24 #6
heurekas avatar
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
heurekas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
Tack! Det var ett uttömmande svar och jag hoppas att du har rätt. Jag tror dock att jag ligger lite lågt med annonsnätverk i fortsättningen, för säkerhetsskull.

Men jag kan inte säga annat än att annonsnätverket gav stor effekt. Min sajt låg Google 2:a/3:a under hela våren på den mycket allmänna söktermen "annonsera gratis". Det kan inte bero på något annat än annonsnätverket.
heureka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 22:29 #7
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Körde du coop länkar på den site som har tappat sidor ur indexet?

I och med BigDaddy så är Google mycket mer kräsen på vilka sidor som tillåts i indexet, och då framförallt vilka sidor som tillåts en djup indexering. Om man har allt för många orelaterade utgående länkar på sin site, och framförallt om dessa återkommer på samtliga sidor, i till exempel footern så ligger man inte bra till. Detta har även Matt Cutts skrivit om på sin blogg.

Annonsnätverken fungerar, men man ska akta sig för vilka sidor man lägger annonserna på. BigDaddy verkar ha slagit mest på siter som har massor av sidor i indexet, medan små siter som kör coop eller liknande verkar ha gått mer eller mindre oskadda ur det.

Det viktigaste förefaller att vara att de utgående länkarna har relevans mot sidan de placeras på.

Om Google skull börja banna sidor för de inkommande länkarna som de har, så kommer det att bryta ut ett krig där folk börjar bygga länkar till konkurrenter för att få dem bannade.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 22:42 #8
heurekas avatar
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
heureka heureka är inte uppkopplad
Nykomling
heurekas avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 15
Japp. Jag körde även annonserna på wap-versionen av sajten (samma domän) och även den verkar ha drabbats.

Jag menar också precis det du skriver. Mina annonser (länkar) hade jag i footern. Hos Co-op ad måste man annonsera site wide. Det går inte heller att välja vilka annonser man ska visa och på det sättet styra relevansen.
heureka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 02:00 #9
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 167
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 167
Men.

Om google inte kan straffa en sida för vad dennes konkurrenter gör. Hur vet G att inte en K lagt till min sida 20 000 gånger runt om i nåt script?
thoake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 10:04 #10
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Det vet inte G, därför kan de inte bestraffa dig för de länkar som pekar till din site. men de länkar du väljer att peka ut från din site (coop länkar tex) kan de använda för att avgöra hur relevant din sida är.

Det finns fall där nya siter har åkt ur indexet när länktillväxten varit på tok för hög i början, och det finns de som påstår att sandlådan till stor del beror på just länktillväxten.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017