Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lexbase.se lanseras!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-28, 09:45 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tror den drevs av något mc-gäng eller något annat icke-önskvärt element.

Anledningen till min ståndpunkt att offentlig information skall vara offentlig är att alla ska ha samma förutsättningar att komma åt den. Det finns många som inte känner till vilken information som finns tillgänglig.

T.ex. så är jag tveksam till varför brottsoffers personuppgifter skall finnas i domar om det nu är så. Personnumren skulle ju kunna censureras. Det brukar alltid bli den här debatten när offentlig information blir lättare att komma åt.
Sant fanns någon form av OG sida som hände ut folk, sen fanns det sexbrott punk com som hände ut också. Detta var runt 5år men de sitter i minnet ännu : http://www.wn.se/t37352.html
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 12:28 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tycker att all offentlig information skall vara offentlig. En sådan här tjänst använder ju offentliga uppgifter och är således bra eftersom den förenklar användandet av offentlighetsprincipen.

Dock har jag inte förstått om även brottsoffer är med i denna tjänst?

Nice då kan ju du publicera lite info om dig här? t.ex. inkomst ,civil status, hemadress, brottsregister osv? Du gillar ju att det ska vara offentligt.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 14:37 #13
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Nice då kan ju du publicera lite info om dig här? t.ex. inkomst ,civil status, hemadress, brottsregister osv? Du gillar ju att det ska vara offentligt.
En del av mitt resonemang föll uppenbarligen bort i mitt svar tidigare. Jag glömde skriva att när information som är offentlig, idag och tidigare, blir lättare att komma åt via tjänster som dessa så uppstår det en diskussion om huruvida informationen skall kunna gå att komma åt. Förhoppningsvis leder det till att viss information censureras eller förbättrade lagar.

T.ex. skulle det kunna komma en lag om att personuppgifter i databaser om brott och dömda endast får användas för statistik förutom kontroller via anställningar. Givetvis skulle lagen formuleras långt bättre än jag skrev nu.

Ara, Som jag skriver ovan så tycker jag offentlig information skall vara offentlig för alla. Jag har inte sagt att jag tycker att all information som är offentlig skall vara det.


–––––––
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
..... För att ens få idén att söka efter specifik information så måste man känna till att informationen finns oavsett om den finns på nätet eller irl.
Denna tjänst och uppmärksamheten skapar ju ökat medvetande. Jag är övertygad om att flertalet inte kände till att denna information är offentlig. Men nu vet de om att den går att få tag på.


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Man bör alltid ställa sig frågan i vilket syfte offentlig data används, annars missbrukas systemet lätt och leder till avarter som Lexbase. Det här är en webbplats som inte för något gott alls med sig för samhället - den hjälper nervöst lagda människor att fortsätta skrämma upp sig själva, den hjälper mindre nogräknade individer och kriminella grupperingar att utöva utpressning eller söka upp ej önskvärda element, den främjar ökad segregation, den kan göra det svårare för kriminellt belastade människor att få jobb, lägenhet osv. osv
Det här är ju väldigt intressant att diskutera och inget som jag hittills skrivit om. Jag tycker att man skall ta ett eget ansvar för hur man använder en sådan tjänst. T.ex. såg jag att vissa områden hade fler dömda men att det inte var några jättestora skillnader mellan områden förutom vissa exklusivare postnummer som inte hade några dömda alls. Jag vet inte hur detta främjar ökad segregation? Däremot kan detta leda till att det blir svårare att få jobb men denna process med utdrag ur belastningsregistret har pågått under lång period. Kanske kommer lagstiftning snabbare i.o.m. denna debatt som förbjuder utdrag för jobb som inte har med barn att göra. Dock anser jag att det skall vara krav att visa utdrag för många offentliga tjänster. T.ex. de som beslutar om bidrag, uppehållstillstånd m.m. Någon som tidigare dömts för bestickning e.d. skall inte få jobba med det igen.


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är i grunden bra att PUL åsidosätts av utgivningsbevis men däremot så bör man vara selektiv när det gäller utgivningsbevisen och kunna ställa höga etiska krav. Ges man frihet så måste man också ta ansvar, det är en bra grundläggande princip att gå efter.
Ja, detta är intressant. Detta strider som jag ser det mot PUL men de har ju utgivningsbevis som sagt. Om det är så att kartan visar adresser för var dömda bodde vid brottstillfället så tycker jag att de missköter sig.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 16:22 #14
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Det var visst inte så skoj
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18255930.ab
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 16:44 #15
Gyllenflykt Gyllenflykt är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 344
Gyllenflykt Gyllenflykt är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Jo jag läste det precis också
Gyllenflykt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 17:18 #16
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Tydligen mordhotad. Så nej, det kan inte vara så kul.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressre...rdhotad-954530
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 17:25 #17
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Lexbase nere?

Verkar gå upp och ner (även för folk i Norge så inte bara min anslutning).
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 17:44 #18
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 348
cvnu cvnu är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 348
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Lexbase nere?

Verkar gå upp och ner (även för folk i Norge så inte bara min anslutning).
Den är uppe, men överbelastad.
cvnu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 18:18 #19
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Svårt att avgöra hur länge den kommer att leva. Det beror delvis på om lagen ändras eller ska omtolkas så att de måste lämna omfrågandekopia eller liknande.

Personligen tycker jag att det är bättre med Lexbase än dessa extremhögerhemsidor som postar allt från faktiska domar till rykten.
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 19:37 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?

Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.

Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.
Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.

Nej, det är inget symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.

När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017