Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Högre pagerank på en tom undersida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-04, 11:30 #1
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Jag och medarbetare håller på med ett projekt som vi blir färdiga med till årskiftet, och upptäckte rätt nyligen
att en av våra undersidor har pagerank 5, då vår startsida har pagerank 2. Hur kommer detta sig? Är någon insatt i det.
Startsidan heter Letaren.se och den undersidan som har pagerank 5 http://www.letaren.se/kataloger.htm. Alltså fliken "kataloger".
Vore intressant att veta vad det kan bero på?
Ända teorin vi kom på var, att sidan kanske är på väg till pagerank 5, då ett "future pagerank" verktyg visade det...
Ja...någon som vet?
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 13:36 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det är numera relativt vanligt att sidor visar fel PR i toolbaren. Det vanligaste är dessutom att undersidor helt oförklarligt får just PR5. Strunta i PR helt och titta enbart på antalet inlänkar som en sida har istället. Letaren.se har 17 unika inlänkar enligt msn. Så det där verktyget för future pagerank som ni har använt verkar inte heller så pålitligt tyvärr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 14:55 #3
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Tack för ditt svar,

Men enligt Yahoo har letaren 1160 inlänkar?
linkdomain:www.letaren.se ?

Har fått tipset att detta är det bästa sättet att kolla inlänkar enligt många, bl a JW.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 16:11 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jo. Alla säger att Yahoo ska vara bäst. Den hittar mest i alla fall. Men söker jag på mina egna domäner och linkdomain på Yahoo så får jag även upp sidor som inte ens länkar till mig (de kan dock ha stulit en bild som laddas direkt från min domän, eller något i den stilen). Tex så använder många affiliates bilder direkt från din server. Då hittar du de sidorna med linkdomain: men själva länken är en double.se länk och ingenting som Google skulle ta hänsyn till när din PR beräknas. Jag anser alltså att man får upp för mycket skräp och länkar som inte riktigt räknas ur SEO synpunkt när man använder sig av Yahoo och linkdomain. Men där går väl åsikterna isär.

Ett exempel med din sida skulle vara ett av dina Double affiliates. Vi tar sidan bitch.omstart.net. Den dyker upp när man gör en linkdomain på letaren.se. Det som finns på bitch.omstart.net är en av dina double annonser som laddas från www.letaren.se/bilder/letaren150_60.gif
Men länken går till www.double.se/reports/click.php?a=nr(vill inte skriva ut en fungerande affiliate länk här). Möjligen gör den här länken lite nytta för Double´s PR, men inte för din egen.

Men det här är inte riktigt mitt gebit. Så om någon annan vill ge ett bättre och lite mer utförligt svar vore det nog bra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 23:02 #5
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Ja, det är inte lätt att förstå allt. Double.se avslutade vi i samband med att vi tog över letaren.se. Men det verkar som att många av de gamla letaren annonserna som var ute, är ute fortfarande men länkad till double.se som du nämner. Då är det inte "rena länkar" till letaren.se ... så då är ju MSN bättre i detta fallet än Yahoo...olika sökmotorer är bra på olika saker. Ex. Google tycker jag är mycket bättre på att hitta information än ex. Yahoo...känns som om de hittar detaljer på sidor mer osv....de går igenom fler sidor antagligen än Yahoo. Kanske har fel, men det känns så i alla fall.

Jaja, tack för din input...
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 22:48 #6
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by webdoc@Aug 4 2006, 11:30
... en av våra undersidor har pagerank 5, då vår startsida har pagerank 2. Hur kommer detta sig?
Blir allt vanligare det där. En bestraffning, helt och uteslutande på sid-nivå, av förstasidan som Google låter slå igenom på värdet i Google Toolbar PR för den sidan. För de underliggande sidorna visas dock "rätt" (med de fel och brister systemet har, i och för sig) värde.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 13:50 #7
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt
Citat:
Ursprungligen postat av webdoc
... en av våra undersidor har pagerank 5, då vår startsida har pagerank 2. *Hur kommer detta sig?
Blir allt vanligare det där. En bestraffning, helt och uteslutande på sid-nivå, av förstasidan som Google låter slå igenom på värdet i Google Toolbar PR för den sidan. För de underliggande sidorna visas dock "rätt" (med de fel och brister systemet har, i och för sig) värde.

/Bengt
Tack för ditt svar Bengt. Du menar då att första sidan borde också ha en hög pagerank (5-6) egentligen, men att den då efter att ha bestraffats har en lägre pagerank, dvs 2. Vilken typ av bestraffning är det du menar på att det är? Hm ... skumt...
Jag har hört att man kan få pagerank 0, för betraffning, men inte på detta sättet, att en undersida, som inte har en enda inlänk, eller ens information, mer eller mindre har en "mycket högre" pagerank än startsidan. Visst förekommer det, det vet jag ... men på detta sättet, har jag ej stött på...
Hörde från ett så kallat proffs, att Google Toolbar visar pageranken c:a ett kvartal efter den "riktiga pageranken" ... samt att inför olika uppdateringar eller ändringar som "sker" att toolbaren kan visas "inkorrekt" - som det kan tyckas ...

Jaja ... man skall inte hänga upp sig för mycket vid pagerank, men det är intressant att inhämta mer kunskap i ämnet.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017