Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


100 sidor har deindexerats i Google Webmaster tools

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-28, 11:28 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard 100 sidor har deindexerats i Google Webmaster tools

Av någon anledning har indexerade sidor krympt från cirka 350 till cirka 250 på bara några dagar. Jag har inte fått några nya länkar förutom några från samma domän som jag tidigare haft..

Jag rankar bra på flera nyckelord och ökar nästan dagligen på flera av dem. Skriver jag ett nytt inlägg blir det indexerat snabbt och hamnar ganska högt upp i serpen.

Vad är det egentligen som kan ha hänt? Jag har inte använt mig av några fula länkar och inte heller köpt några länkar.


Bör jag oroa mig och vad kan man göra åt det? Kan man kolla vilka sidor som blivit deindexerade?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-28, 11:53 #2
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Kollade på min webbplatskarta i google webmaster tool.. Där stod det att det har skickats in 2000 sidor och att 350 av dem har indexerats..

Hur är det möjligt att 2000 sidor har skickats in? Jag har "bara" 200 inlägg på hemsidan. Detta kanske är boven i dramat?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-28, 11:56 #3
TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 49
TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Kan man kolla vilka sidor som blivit deindexerade?
Du behöver inte oroa dig för att du har blivit bestraffad om du fortfarande rankar bra på dina tuffaste ord.

Om du gör följande sökning på Google: site:dinsida.se så ser du vilka sidor som är indexerade. Om några viktiga sidor saknas så undersök om det är några tekniska problem med dem.
TomasAxelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-28, 12:20 #4
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Det är det som är lite märkligt, det finns inga direkta fel i google webmaster tools. Men ändå har indexerade sidor sjunkit med 100 sidor.

Om något var fel borde väl detta dyka upp i Webmaster tools eller?


Hur är det med webbplatskartan? Varför står det att jag har skickat in 2000 sidor, vilka är alla dessa egentligen? Jag använder Yoast SEO och det är pluginet som tagit fram webbplatskartan.
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-28, 13:17 #5
TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 49
TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Det är det som är lite märkligt, det finns inga direkta fel i google webmaster tools. Men ändå har indexerade sidor sjunkit med 100 sidor.

Om något var fel borde väl detta dyka upp i Webmaster tools eller?


Hur är det med webbplatskartan? Varför står det att jag har skickat in 2000 sidor, vilka är alla dessa egentligen? Jag använder Yoast SEO och det är pluginet som tagit fram webbplatskartan.
Det borde dyka upp om det är t. ex. 404-fel (alltså att sidan inte finns längre) eller så. Men jag skulle inte lita till 100% på det. Som sagt, kolla med hjälp av site:dinsida.se så att dina viktiga sidor finns kvar.

Yoast har jag inte använt, så jag vet inte hur det fungerar tyvärr.
TomasAxelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-28, 16:15 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Kollade på min webbplatskarta i google webmaster tool.. Där stod det att det har skickats in 2000 sidor och att 350 av dem har indexerats..

Hur är det möjligt att 2000 sidor har skickats in? Jag har "bara" 200 inlägg på hemsidan. Detta kanske är boven i dramat?
Har du kollat din webbplatskarta? Hur många sidor har du där?

Låter som att du kör Wordpress? I så fall har du väl antagligen en hel del andra url:er utöver dina inlägg som ger en del dubbelt innehåll.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-29, 10:27 #7
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Hej,
Det verkar vara en uppdatering, samma hände mig med en av mina.
Hade 200.000 indexerade (topp) i Januari, sedan har det dalat och den 26 aug dippade det rejält till 65.000.

Verkar inte påverka trafiken eller serp dock vad jag kan se.

Har du kollat HTML-förbättringar i Search Console? Det har stigit för mig och jag började editera och ändra detta igår.

Kolla också Genomsökningsstatistiken, jag hade en pik på genomsökte sidor för några dagar sedan, har aldrig varit högre tror Google crawlade 50k sidor på ett dygn och det har inte hänt den sajten förr.
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-11, 07:18 #8
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Seoseon Seoseon är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Varför står det att jag har skickat in 2000 sidor, vilka är alla dessa egentligen?
Det kan kanske vara på grund av URL-parametrar? Det är texten som dyker upp efter frågetecknet i din URL, så som: index.html?page=2.

Inkorrekt angivna URL-parametrar gör att varje variant av sidan räknas som en egen sida. En viss parameter kan exempelvis anges i URL-strängen för att sortera produkter eller inlägg.

Om URL-parametrarna har angetts eller upptäckts korrekt (i Webmaster Tools) så de-indexeras de sidor som egentligen är kopior (bara i olika ordning).
Seoseon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017