Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Linux VS Windows

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-13, 17:42 #31
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Robert@Nov 13 2005, 17:28
Vad är det egentligen ni försöker testa då? Implementeringen av PHP på olika OS eller? Svårt att göra ett test som ska bevisa en enda sak när det finns så många parametrar som inverkar.
Jag håller med.

Majoriteten av Windowsservrar kör inte PHP utan ASP. Det vore intressant att se hur ett "jobb" utförs. I det här fallet, hur beskär man bilden i ASP och i PHP. Vem av två servrar klarar av att leverera snabbast resultat.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 15:23 #32
Viktor_J Viktor_J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 2
Viktor_J Viktor_J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 2
Jag har kört Linux i flera år och har sen ungefär två år helt gått över till Linux. Ett problem fortfarande är drivrutiner och då framför allt till trådlösa nätverksprodukter. Men visst Linux har fått enormt mycket bättre stöd. Som server är Linux bästa valet, helt klart. Men som desktopdator ligger Linux fortfarande efter pga bristanda stöd och användarvänlighet (inte när man väl fått allt att fungera, utan att få det att fungera).
Viktor_J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 17:13 #33
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Har i skrivande stund precis överlevt min första dag på arbetet med en "ren" Ubuntu-installation. Måste säga att det gick över förväntan, stötte inte på några som direkta problem under dagen. Kan visserligen bero på att jag har hyffsat bra tidigare kunskap om Linux/BSD, men det krävdes faktiskt minimala ingrepp från min sida för att få saker å ting att fungera. E-post, webbläsare, Office-dokument, NFS-shares, IM-klient, allt bara funkade hur fint som helst.

Det enda mindre roliga är att jag inte längre kan spela Civ IV på min laptop *snyft*

Så, vem slänger ut Windows från arbetsstationen härnäst?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 17:47 #34
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Originally posted by JonathanS@Nov 24 2005, 17:13
Det enda mindre roliga är att jag inte längre kan spela Civ IV på min laptop *snyft*
Nu vet jag inte vad Civ IV är förnågot spel, men har du redan testat Wine? Wine är i beta-stadiet nu så det är i stort sett en helt fungerande Windows 98-miljö (med DirectX 9 och OpenGL-stöd). Annars finns ju Cedega (inte gratis) eller i värsta fall VmWare.

Förstår inte varför folk väljer Ubuntu då det även finns en Kubuntu-utgåva (samma sak fast med KDE istället för Gnome). KDE är helt galet grymt. Finns det några Gnome-nissar (eller andra GTK-baserade individer) här som kan förklara det? Något OT.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 19:41 #35
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Det enda mindre roliga är att jag inte längre kan spela Civ IV på min laptop *snyft*
Nu vet jag inte vad Civ IV är förnågot spel, men har du redan testat Wine? Wine är i beta-stadiet nu så det är i stort sett en helt fungerande Windows 98-miljö (med DirectX 9 och OpenGL-stöd). Annars finns ju Cedega (inte gratis) eller i värsta fall VmWare.
Förstår inte varför folk väljer Ubuntu då det även finns en Kubuntu-utgåva (samma sak fast med KDE istället för Gnome). KDE är helt galet grymt. Finns det några Gnome-nissar (eller andra GTK-baserade individer) här som kan förklara det? Något OT.
Wine, jo. Fast det var väldigt många år sedan. Får väl testa det igen. Vet du inte vad Civilization 4 är för spel? Då har du nåt att se fram Om du kör Linux, testa free-civ (tror jag det hette), det är lite likt Civ IV.

Kubuntu är trevligt. Kubuntu har jag kört hela dan.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 20:37 #36
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Ser inte ljust ut för Civ. IV: appdb.winehq.org/appview.php?versionId=3632
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-24, 23:02 #37
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Fungerar om man använder Cedega istället för Wine?

http://transgaming.org/gamesdb/games/view....ml?game_id=4004
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-28, 10:02 #38
reverb reverb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 9
reverb reverb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by guran@Nov 10 2005, 19:16
Vad är en bra dist att börja med för någon som vill installera Linux och lära sig?
Där finns lika många svar som det finns personer misstänker jag. Men Ubuntu är bra, kör det på min laptop nu. Och allt bara fungerade på en gång utan problem, trådlöst nätverk, bluetooth, grafikkort och allt annat som kan strula.

Ubuntu bygger på debian men är anpassad för att var lite lättare att hantera än debian.
reverb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-28, 10:07 #39
reverb reverb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 9
reverb reverb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 24 2005, 18:47
Förstår inte varför folk väljer Ubuntu då det även finns en Kubuntu-utgåva (samma sak fast med KDE istället för Gnome). KDE är helt galet grymt. Finns det några Gnome-nissar (eller andra GTK-baserade individer) här som kan förklara det? Något OT.
Mono och dot Net pratar ju verkligen för Gnome tycker jag. Vet inte hur .Net fungerar med KDE. Men om Microsoft får som de vill och företagen börjar utveckla sina applikationer i .net plattformen så kommer det gå att köra direkt i Gnome miljön utan problem.

Det är ju bara att hoppas att Novell får som de vill med att mono skall bli standar i Gnome och inte Java som Redhat pushar på.
reverb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-28, 12:08 #40
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Nä jag behåller Windows på arbetsstationen. Alldeles för många program som inte finns till Linux. Nej jag fortsätter med windows där det fungerar för mig. Linux kommer jag inte heller att frångå då det har mycket som inte finns i windows.

Som kuriosa vill jag bara nämna att jag har inte haft något som helst problem med W2K server som IIS sen den installerades 2003 (det du patrikweb ). Inte hackad, inget strul, inga problem. Däremot har jag en Debian som absolut inte vill ta libcurl i sin famn. Det installeras men kör jag configure för t.ex. streamtranscoder så hittar den inte libcurl. IceCast hittar inte heller libcurl (YP-handling disabled i errorloggen). Jag har att göra om jag vill.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017