Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


8MB till php, är det lite?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-06, 19:26 #1
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Märkte nyss att min medlemsdel ligger nere eftersom de är kopplade till en databas.
Jag frågade supporten hur mycket resurser jag hade och de sa 8MB för php, är inte det extremt lite? På samma webbhotell har jag 300GB bandbredd i månaden och 10GB HDD.

Jag kör en fråga på varje medlemssida som kollar i en databas om en besökare har betalat eller ej, frågan ställs varje gång en ny sida laddas.
Och det är inte särskillt många som är medlemmar just nu, under 500 i månaden...

Låter det rimligt att jag slukar dessa 8MB?
Och vilka webbhotell erbjuder mera? Mycket mera..?
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-06, 19:36 #2
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Det relevanta om det kommer funka eller ej är ju hur många samtdiga användare du har och vad de gör. Alltså, vilken del av siten belastar de. DB-accesser, eller nedladdningar, eller vanlig surf. En fråga för ett klargörande, varför slår du mot en db på varje sida? Inte enklare att kolla på en session?

Slutligen, antagligen är det tillräckligt med 8 mb för php.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-06, 19:43 #3
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Citat:
Originally posted by Axe@Nov 6 2005, 20:36
En fråga för ett klargörande, varför slår du mot en db på varje sida? Inte enklare att kolla på en session?

Slutligen, antagligen är det tillräckligt med 8 mb för php.
Förmodligen, men det är denna lösning jag har fått av min PSMS leverantör... Jag vet inte hur man ändrar något sånt..

8Mb är inte tillräckligt för mig iaf, de flesta betalande kommer efter 1900 och DBn är redan slutkörd vi 1800.
Vilket betyder att jag tappar den största delen av mina betalande kunder.

Alltid ska det vara nått som inte räcket till, först räckte inte mina 75GB bandbredd så jag ökade på till 300GB, sedan är det ju det här med pengar, räcker inte heller till.

Ooooo, shit...kom på att jag kör ett forum på siten! Det är ju så klart den som slukar allt... Måste stänga ner forumet alltså...
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-06, 20:32 #4
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky
Citat:
Ursprungligen postat av Axe
En fråga för ett klargörande, varför slår du mot en db på varje sida? Inte enklare att kolla på en session?
Slutligen, antagligen är det tillräckligt med 8 mb för php.
Förmodligen, men det är denna lösning jag har fått av min PSMS leverantör... Jag vet inte hur man ändrar något sånt..
8Mb är inte tillräckligt för mig iaf, de flesta betalande kommer efter 1900 och DBn är redan slutkörd vi 1800.
Det verkar vara kritiskt vilka resurser du har på ditt webbhotell.
Det verkar som att du får slut på minne till PHP för att databasen inte kan ösa ur sig tillräckligt med info eller att antalet samtidiga användare slår i taket på din db.
Om en process i php får vänta på att databasen hostar fram resultatet i tid så kommer minnet att förbrukas i snabb takt för php trots att den inte exekverar någon php-kod. apache har också en limit för hur många användare som accepteras samtidigt.

Öka antalet samtidiga användare i databasen du kör om du kan. Använd dig av sessions snabbt som ögat (enbart denna åtgärd räddar dig antagligen) är två saker du kan göra.

Du ka också se om du inte kan införa någon form av cachnig på forumet så att inte db-accesserna blir så många. Ett populärt forum vill du ju inte stänga ner om du kan undvika det så du borde hitta andra lösningar.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017