Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedicerad server - hjääälp :-)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-02, 11:28 #11
jochens avatar
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
jochens avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
Citat:
Originally posted by Kjette@Nov 2 2006, 12:14
Beror lite på, vilken kvalla skall du sända dina filmer i osv? Tex 400kbps som är en hyffsad bra kvalla och du börja att få massor av besökare, ungefär 1000 st per dag så krävs det 400Mbps, och då hamnar du uppemot 20,000 om det är nordisk trafik och över hundra tusen per månad om det är global transit osv.
Nu drog jag bara upp ett exempel osv.
Det är uppe för testning med kvalitet...lite surt att dra ned på kvaliten tycker jag...det är ju surt att kolla på pixliga klipp..

vad menar du med 20000 o 100000 egenligen...?
jochen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 12:12 #12
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
En 10mbit lina räcker troligen åt dig utan större problem.
Hör med grazzy, han driver RK

Sålänge du inte har massiv trafik HELA tiden, då får de ladda lite och vänta..
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 12:50 #13
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias
Citat:
Ursprungligen postat av dunken
Akta dig för plesk. Det programmet har en del buggar som suporten på webbhotellen inte brukar klarar av utan måste rensa burken och ni vet ju hur lång tid sånt kan ta.
Fungerat prima de gånger jag använt det, använder det för domän-inlägg på ena servern även.
Ja det tvekar jag inte en sekund på att det har gjort för en hel del men denna sidan kan vara bra att titta på innan man börjar använda plesken.
http://forum.swsoft.com/forumdisplay.php?forumid=129

Väldigt många buggar för ett så pass dyrt program.

Mitt fel hände efter att pekat om 4-5 domäner och testat en vecka med sidor där det har varit lite mer trafikt ca 2000 besökare om dagen och allt fungerat klockrent då pekar jag om dunken.se hos nic på natten när skiftades pajar plesken och det kommer lösenords rutor på alla webbsidor. Inte kul när mail och sidan ligger nere och det tar dock lite tid att peka tillbaka domänen mot den gammla adressen.
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 14:08 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag skulle gissa såhär, skall man ha en webbserver för sina "vanliga" projekt är det ok med en mainstream dedikerad burk. När vi börjar prata lite mer avancerade databaser, videoencodning etc är det nice att kunna fläska på, om inte annat för att slippa ha 3-4 1u databas-servrar i en farm. (Take a guess på vad som är enklast att admina, en dual xeon med 4 kärnor) eller 4 st p4r.

Nu är väl detta inte fallet med trådskaparen, men jag kan ändå rekommendera att fixa en fet burk som de kan köra som både web+db i början för att sedan flytta ut den som dedikerad databas-server och skaffa en ny mindre kraftfull burk som webbserver - det är nämligen en av de fetaste uppgraderingarna man kan göra. En extra investering på 10,000 ger en fördubbling av kapaciteten.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 22:52 #15
jochens avatar
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
jochens avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 2 2006, 15:08
Jag skulle gissa såhär, skall man ha en webbserver för sina vanliga projekt är det ok med en mainstream dedikerad burk. När vi börjar prata lite mer avancerade databaser, videoencodning etc är det nice att kunna fläska på, om inte annat för att slippa ha 3-4 1u databas-servrar i en farm. (Take a guess på vad som är enklast att admina, en dual xeon med 4 kärnor) eller 4 st p4r.
Nu är väl detta inte fallet med trådskaparen, men jag kan ändå rekommendera att fixa en fet burk som de kan köra som både web+db i början för att sedan flytta ut den som dedikerad databas-server och skaffa en ny mindre kraftfull burk som webbserver - det är nämligen en av de fetaste uppgraderingarna man kan göra. En extra investering på 10,000 ger en fördubbling av kapaciteten.
Tack för info!

Det blir nog som Grazzy säger. Köra på en och samma burk (det fetaste), och senare uppdatera med en dedikerad db-server!

Vi får se vad det landar. Jag återkommer väl i panik när det börjar bruna sig! :-)

Fasen mycket att dona med innan lansering! Kommer säkerligen med mer frågor!

Tack än en gång!

/CJ
jochen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017