Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behövs alltid vps för större siter? Vad finns för alternativ?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-13, 22:11 #41
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Varför skulle inte priset på något sätt vara med i bilden när man väljer lösning för hosting oavsett vad man har för krav?
Jag vet inte vad som är svårt att förstå med "hålla mig till ämnet" som är "Behövs alltid vps för större siter? Vad finns för alternativ?" men här är underlaget för diskussionen från trådstarten igen.
Citat:
Underlag för denna diskussion är enbart om tekniken samt vad det är som är intressant med ovanstående teknik och om den räcker för att ersätta vps, en annan frågeställning är varför så få webbhotell inte har anammat tekniken.
Att du vill diskutera pris vid val av hosting är förståeligt men det är en annan sak, jag försöker som sagt att hålla mig till ämnet.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-13 klockan 22:12 Anledning: Fel citat
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 23:55 #42
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Vi kör en tämligen standard out-of-the-box VPS lösning. 2 "cpu-kärnor", 1 gb ram, en bunt hårddisk. Utöver det har vi driftsavtal, som innebär övervakning, patchning, backup etc.

När vi satte den här lösningen för cirka 1 år sedan såg jag inte att det fanns några alternativ ens i närheten. För mig som är teknikintresserad, men inte vill grotta ner mig i HA och HV7, Citrix och annat, har vi verkligen nått dit att "avancerade webbhotellstjänster" ersätter det vi har?

ps. Kan ingen ta bort read only på Danielos, lite meningslös tråd annars.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 10:36 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Danielos har beslutat att ta timeout från WN till årsskiftet efter diskussion med moderatorer.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 12:34 #44
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Danielos har beslutat att ta timeout från WN till årsskiftet efter diskussion med moderatorer.
Det låter väl vettigt på många plan, men då kanske vi kan slänga den här tråden?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-14, 18:04 #45
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag vet inte vad som är svårt att förstå med "hålla mig till ämnet" som är "Behövs alltid vps för större siter? Vad finns för alternativ?" men här är underlaget för diskussionen från trådstarten igen.


Att du vill diskutera pris vid val av hosting är förståeligt men det är en annan sak, jag försöker som sagt att hålla mig till ämnet.
Olika tekniker kostar ju olika mycket att drifta/underhålla och därmed blir priset för slutkund högre.
Därav är ju vad man får för pengarna högst relevant när det gäller val av TEKNISK lösning och inte bara val av leverantör.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 22:35 #46
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Vi kör en tämligen standard out-of-the-box VPS lösning. 2 "cpu-kärnor", 1 gb ram, en bunt hårddisk. Utöver det har vi driftsavtal, som innebär övervakning, patchning, backup etc.

När vi satte den här lösningen för cirka 1 år sedan såg jag inte att det fanns några alternativ ens i närheten. För mig som är teknikintresserad, men inte vill grotta ner mig i HA och HV7, Citrix och annat, har vi verkligen nått dit att "avancerade webbhotellstjänster" ersätter det vi har?
Det skulle vara intressant att höra mer om den lösning ni valt, kan du beskriva närmare vad ni kör för tjänster och lite plus och minus som ni upplever det idag?
Web2.0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 23:50 #47
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0 Visa inlägg
Det skulle vara intressant att höra mer om den lösning ni valt, kan du beskriva närmare vad ni kör för tjänster och lite plus och minus som ni upplever det idag?
Jag vet inte om det är så mycket mer att säga. Det rullar LAMP på den och den fyller fortfarande våra behov.

Plussen är väl att vi får mycket prestanda, bra kontroll över miljön, stabilitet. Minus må vara kostnaden.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-10, 09:02 #48
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Jag vet inte om det är så mycket mer att säga. Det rullar LAMP på den och den fyller fortfarande våra behov.

Plussen är väl att vi får mycket prestanda, bra kontroll över miljön, stabilitet. Minus må vara kostnaden.
Men så är det nog, att man vill ha bra prestanda, bra kontroll över miljön och stabilitet till ett bra pris, så priset blir springande punkten och det som skiljer.
Web2.0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 18:34 #49
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Web2.0:
Välkommen tillbaka!
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-12, 12:03 #50
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Klart att priset är en faktor när man till slut väljer den lösning som passar, men i en diskussion om teknik och prestanda så är ju inte priset en del du diskuterar.
Det är riktigt, det håller jag med om, låt oss sätta upp några plus och minus för min föreslagna teknik mot en jämförbar VPS med managed avtal, listan är inte komplett och synpunkter på ändringar är välkommna:

VPS med managed avtal:
+ Plus
1. Man kan installera vad man behöver

--- Minus
1. Inte redundant vilket kan ge lägre tillgänglighet och upptid.
2. Inte flexibelt skalbart uppåt vid temporära belastningstoppar, vilket kan ge minskad tillgänglighet.
3. "Enkomponentssystem" där säkerhetssystem inte finns som isolerar vps:ens tjänster.

Dynamiskt "Cloud hosting" webbkonto
++++ Plus
1. Maximal prestanda som är bättre än vps, pga. cachande reverse proxies framför samt last fördelade på många servrar.
2. Systemet kan hantera mycket höga temporära belastningstoppar, pga. flexibel struktur med last fördelade på många servrar
3. Alla komponenter är redundanta vilket ger maximal upptid
4. Hög säkerhet, och högre isolering av kontot, reverse proxies med säkerhetssystem avlastar olika attacker innan ens request når fram till ens webbkonto

- Minus
1. Man kan inte installera vadsomhelst, men det mesta finns tillgängligt.

Men som sagt, inom parantes så är ju prisskillnaden mellan dessa 2 alternativ rätt betydande och i klassen 10ggr så mycket.

Senast redigerad av Web2.0 den 2011-02-12 klockan 15:44
Web2.0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017