Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Raderad sida / konto hos Shellkonto

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-31, 18:04 #1
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Denna post försvann förra gången jag postade den, jag har inte fått någon förklaring till det. Finns det något problem vill jag få reda på det i stället.

Jag önskar verkligen att min första post var muntrare än denna, men läget är som det är och det går inte att göra mycket åt det.

Mitt problem, eller snarare det problem en LAN-förening jag är med i har drabbats av är av en karaktär som jag aldrig tidigare hört talas om någonstans.

Problemet går i korthet ut på att hela vår hemsida, med databaser (ett stort medlemsregister, forum och annat) raderades efter att vi framfört att vi som läget såg ut då inte skulle fortsätta vara kunder hos det webhotell vi hade då, nämligen Shellkonto. Vi fick höra att vi var bundna en ny period och att en faktura var utskickad. Vi påpekade att vi inte fått denna. Fortfarande idag (två månader senare) har vi inte sett skymten av den.

Skälet att vi valde Shellkonto var dels det låga priset, dels backupgarantierna vi fått av dem.

Mycket kort tid efter det samtalet så var vår hemsida nedstängd och all data var raderad. Vi talade med dem och efter många om och men så kom vi överens om att datan skulle återställas från deras backup så att vi kunde lyfta bort vår sida och databas från deras servrar. Lång tid gick utan att något hände och sedan fick vi till sist reda på att backupen (enligt uppgift ett RAID 5-system) hade dykt.

Det skulle kosta ca 25.000 kronor att återställa enligt dem, men det var något vi i föreningen skulle få betala i så fall (!?). Från den tidpunkten har vi jagat dem med blåslampa för att få vår data återställd. Märk väl att vi inte har sagt upp vårat konto och vi väntade fortfarande på fakturan vi påtalat att vi inte fått från dem.

Från dess har vi fått höra alla möjliga former av förklaringar. De har påstått att vi sagt upp kontot (vilket vi alltså inte har gjort). De har inte heller följt de rutiner de själva säger att de har vid uppsägningar. Inte heller har de följt de rutinerna de påstår sig ha vid försenade betalningar (märk väl att vi hade påpekat att vi inte fått någon faktura).

Efter detta har de försökt få raderingen giltig genom att säga att avtalet inte var giltigt på grund av den automatiska förlängningen (vilken vi hade godkänt när vi tecknade avtalet) och att det därför inte låg på deras ansvar att återställa datan. Strax efter det argumentet så bytte de till att avtalet åter igen var giltigt, men att det då skulle vara så att vi var tvungna att aktivt förlänga, man behöver bara läsa innantill från avtalet för att se att det inte stämmer. Det är också här de klargör att de kasserat diskarna, trots att de vetat om att vi ville ha vår data som låg på dem.

Sedan har de fortsatt i samma stil, nya undanflykter gång på gång.

Vad ska vi göra? Vi upplever att vi blivit fullständigt överkörda av Shellkonto. Någon som har förslag eller tips? Kanske egna erfarenheter?

Hela mailkonversationen: http://www.gate303.net/2007/07/31/sh...r-lan-historia

(Verkar inte få länkningen att fungera som den ska :huh: )
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-31, 19:03 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Jag tror du får mer hjälp av en jurist som kan läsa det avtal du och din leverantör tecknat, vi här har ju svårt att bedöma vad som står under åttaganden etc.
Självklart är det tråkigt att du råkat ut för det här och det vore kul att höra hur det löser sig för er.

ps, länka kan du först göra när du postat 100 inlägg.

edit: efter att ha läst din länk där de lovar garantier för datat borde du ha tillräckligt med kött på benen för att gå vidare, medans jag samtidigt tycker att de varningslampor du såg borde fått dig att göra en lokal backup utifall ngt skulle hända
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-31, 19:35 #3
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by najk@Jul 31 2007, 18:03
Jag tror du får mer hjälp av en jurist som kan läsa det avtal du och din leverantör tecknat, vi här har ju svårt att bedöma vad som står under åttaganden etc.
Självklart är det tråkigt att du råkat ut för det här och det vore kul att höra hur det löser sig för er.

ps, länka kan du först göra när du postat 100 inlägg.

edit: efter att ha läst din länk där de lovar garantier för datat borde du ha tillräckligt med kött på benen för att gå vidare, medans jag samtidigt tycker att de varningslampor du såg borde fått dig att göra en lokal backup utifall ngt skulle hända
Ja, vi kommer helt klart låta en jurist titta närmare på fallet. Det jag har kunnat få ut genom min kontakt med dem och det avtal jag läst så har de däremot agerat fullständigt helfel.

Föreningen borde kanske ha varit mer misstänksamma av sig, men vi valde som sagt var att tro på dem och de saker de skriftligen garanterat oss.

Jag kommer att återkomma med fortsatt rapportering. Den löpande rapporteringen sker i inlägget du läst.
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-31, 21:15 #4
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by klein@Jul 31 2007, 19:20
Om det nu är sant det han säger!

Jag är väldigt skeptiskt såna här inlägg. Det finns alltid 2 sidor av ett mynt. Tomma tunnor skramlar alltid mest, bara att man springer ut på forum starta smutkastning kampanjer, får det hela att lukta någort surt och illa , dessutom som första inlägg.

Sedan använder man e-post som "bevis" som kan modiferas efter eget behov och tyckte, väldigt skeptiskt till sanningshalten i hela storyn. Men det är min syn på saken.
Ja, det är dessvärre sant.

Tomma tunnor behöver inte alls skramla mest, i det här fallet så för vi väsen helt enkelt för att vi har fått nog av behandlingen vi fått utstå. Tror nog att du skulle få nog till sist om du fick en hel sida raderad utan förvarning och att företaget i fråga sedan behandlar dig som skit.

Vad ska vi i Lava göra då? Bara sitta tysta och finna oss i situationen?

Jag kom hit för att fråga efter råd vad man kan göra åt saken eller för att i bästa fall hitta någon som varit utsatt för samma sak och som då kunde bidra med sin historia.

Skulle jag hellre postat några tomma inlägg till en början bara för att detta inte skulle vara mitt första? Jag tycker också att det är tråkigt. Som jag sade "Jag önskar verkligen att min första post var muntrare än denna, men läget är som det är och det går inte att göra mycket åt det."

E-posten ligger arkiverad på det Gmailkonto jag använt i kontakten med Shellkonto, vad jag vet så kan jag inte hålla på och redigera dem som jag vill.

Vad skulle krävas för att du skulle bli övertygad?
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 01:12 #5
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Tyckte att Anders svarade mycket artigt och vettigt på dina mail.
Citat:
MSN-konversationen mellan representanten på Shellkonto och Mikael byggde på att Mikael upplyste om att vi inte hade intentioner att förlänga vårat avtal som det såg ut med alla de problem som fanns. Då hade dock nästa avtalsperiod påbörjats och således var uppsägningen aktuell först ett år senare, något representanten från Shellkonto också påpekade.
Som jag ser det, gjorde säkerligen Shellkonto ett undantag för att vara schyssta (med tanke på att ni verkar ha haft strul med dem, och att då behöva betala ett helt år i onödan med en tjänst man inte är nöjd med är aldrig kul.)

Jag tror att ni inte berättar hela sanningen, utan helt enkelt kanske bad Shellkonto om att göra ett undantag? Kanske gjorde ni det på ett sådant otrevligt sätt att man direkt raderade konton?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 09:47 #6
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Forsgren@Jul 31 2007, 18:04
Denna post försvann förra gången jag postade den, jag har inte fått någon förklaring till det. Finns det något problem vill jag få reda på det i stället.
Om det första inlägget från en ny medlem ut så här så är det fullt förståeligt att moderatorerna reagerar. Vi har sett ett flertal tidigare exempel på personer som blivit medlemmar enbart för att försöka "skriva ner" ett företag. Nu säger jag inte att det är fallet här, men det har hänt tidigare.

Vi har arbetat med Anders på Shellkonto/O&K vid ett flertal tillfällen under ett antal år. Det beteende du beskriver går helt emot vår erfarenhet och uppfattning av honom. Vi är väldigt nöjda med hans insatser och vi rekommenderar honom varmt för detta.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 10:42 #7
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 1 2007, 00:12
Tyckte att Anders svarade mycket artigt och vettigt på dina mail.

[...]

Som jag ser det, gjorde säkerligen Shellkonto ett undantag för att vara schyssta (med tanke på att ni verkar ha haft strul med dem, och att då behöva betala ett helt år i onödan med en tjänst man inte är nöjd med är aldrig kul.)

Jag tror att ni inte berättar hela sanningen, utan helt enkelt kanske bad Shellkonto om att göra ett undantag? Kanske gjorde ni det på ett sådant otrevligt sätt att man direkt raderade konton?
Själv ser jag att Anders tar till den ena undanflykten efter den andra för att försöka slingra sig... Läs igen så kommer även du att se det.

Jag har inte kunnat textcitera de tillfällen vi försökt tala med dem i telefon och där de har kastat på luren mitt i samtalet (nej, det är inte på grund av dålig täckning).

Vi har inte bett dem att göra ett undantag. Vi var inne i en ny period och hur de än lyckades tolka samtalet så ska en uppsägning komma in skriftligt, detta dessutom senast 45 dagar innan perioden tar slut.
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 10:47 #8
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by JonathanS@Aug 1 2007, 08:47
Om det första inlägget från en ny medlem ut så här så är det fullt förståeligt att moderatorerna reagerar. Vi har sett ett flertal tidigare exempel på personer som blivit medlemmar enbart för att försöka "skriva ner" ett företag. Nu säger jag inte att det är fallet här, men det har hänt tidigare.

Vi har arbetat med Anders på Shellkonto/O&K vid ett flertal tillfällen under ett antal år. Det beteende du beskriver går helt emot vår erfarenhet och uppfattning av honom. Vi är väldigt nöjda med hans insatser och vi rekommenderar honom varmt för detta.
Jo, jag kan kanske förstå att det ser illa ut. Tråkigt som sagt att min entré på forumet blev med ett sådant här inlägg. Hade mycket hellre diskuterat något roligare.

Jag har också tidigare haft positiva erfarenheter av Shellkonto, men efter alla de konstanta problem och bitvis mycket dåliga bemötande vi har fått så kan jag inte rekommendera Shellkonto till någon. Snarare det omvända.

Du kan själv se i vår konversation att Anders skriver den ena anledningen efter den andra (i flera fall går de mot varandra dessutom) för att försöka rädda skinnet på Shellkonto.

Nu senast har jag begärt att få en kopia av uppsägningen, vilken de ju borde ha med tanke på att de har påstått att vi skulle ha sagt upp kontot. Sedan dess har jag ignorerats fullständigt.
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-07, 09:54 #9
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Använder själv shellkonto som webbhotell sedan 3 år tillbaka. Inga problem öht.
Allt sköts väldigt proffsigt, enligt min mening..
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-12, 13:03 #10
Forsgrens avatar
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Forsgren Forsgren är inte uppkopplad
Nykomling
Forsgrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by spajk@Aug 7 2007, 08:54
Använder själv shellkonto som webbhotell sedan 3 år tillbaka. Inga problem öht.
Allt sköts väldigt proffsigt, enligt min mening..
Jag använde dem som webbhotell för många år sedan och hade inte heller då några problem. Det gör att jag blev ännu mer förbluffad när de betedde sig såhär mot oss i Lava.

Att de dessutom resonerar på ett sätt som gör att slutsatsen blir att de kan bete sig så mot vem som helst, när som helst gör inte saken bättre precis.
Forsgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017