Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Lön" via annons-sida via PayPal?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-08, 16:52 #1
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
Question "Lön" via annons-sida via PayPal?

Hej,

Jag håller på att starta upp en ny annons-sida.

Kunden kommer betala till mitt bankonto hos paypal som vi sedan betalar säljaren den återstående summan.

Hur bokför man detta ? Gör man det ? Eller bokför man endast när man bokför en inbetalning via paypal?

TEX:
Jag har 100 kr på paypal
jag får in 50 kr
40kr skickar jag till säljaren
jag har nu 110 kr på paypal och vill nu göra ett uttag till mitt företagskonto hos tex swedbank.

Jag driver en enskild Firma.

Tacksam för svar.
//Ekkify
ekkify är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 19:53 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Tänk på att om din kund betalar in 50 kr så drag 3,5% + 3,50 kr i avgift så du får 44,75 kr kvar av de 50 kr som kunden betalt in till dig.

du bokför allt som händer på Paypalkontot som om det vore ett normalt bankkonto, kalla det exempelvis för 1940 i din Bokföring.

Intäkten 50 kr bokar du som försäljning under klass 3-konto, boka bort avgiften 5,25 kr till Paypal på konto 6040 kontokortavgifter e.d. De 40 kr du ska betala till din "Leverantör" bokar du på ett klass-4-konto, vilket konto beror på om det är varor, tjänster med omvänd skattskyldighet, andra tjänster, tjänster från utlandet m.m.

Kika gärna på http://www.bas.se/kontoplaner.htm för att se senaste bas-kontoplanen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-08 klockan 19:56
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-09, 08:48 #3
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
ekkify ekkify är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Tänk på att om din kund betalar in 50 kr så drag 3,5% + 3,50 kr i avgift så du får 44,75 kr kvar av de 50 kr som kunden betalt in till dig.

du bokför allt som händer på Paypalkontot som om det vore ett normalt bankkonto, kalla det exempelvis för 1940 i din Bokföring.

Intäkten 50 kr bokar du som försäljning under klass 3-konto, boka bort avgiften 5,25 kr till Paypal på konto 6040 kontokortavgifter e.d. De 40 kr du ska betala till din "Leverantör" bokar du på ett klass-4-konto, vilket konto beror på om det är varor, tjänster med omvänd skattskyldighet, andra tjänster, tjänster från utlandet m.m.

Kika gärna på http://www.bas.se/kontoplaner.htm för att se senaste bas-kontoplanen.
Tack för svaret,

Men är det ett måste att verkligen bokföra allt som händer på paypal ? Egentligen kan ju uttagen vara en betalning ifrån någon det har ju ingen en aning om. Problemet jag ser nu är att om det blir fart på hemsidan så kan det handlar om att bokföra 1000 köp per dag och lika många överföringar....?

Mvh
ekkify är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-09, 09:01 #4
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Enligt bokföringslagen skall du bokföra alla affärshändelser. Om du säljer något så skall det bokföras. Oavsett om du får betalt i natura, kontanter, PayPal eller potatissäckar (lite svårt att värdera natura och potatissäckar dock).
Se ditt PayPal-konto som ett vanligt bankkonto.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-09, 12:04 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan summera ihop det till en bokföringspost dock om dom avser samma typ av affärshändelse.

Men det bör göras endast göras per samma dag så balansen stämmer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017