Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En varning för FS-datas rutiner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-05, 12:15 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Standard En varning för FS-datas rutiner

FS-data hade ett erbjudande om att man fick 14 år och 9 månader gratis om man betalade för ett år. Jag nappade på erbjudandet och satte upp upp konto. Fakturan kom via mail fyra dagar efter att jag signade upp, jag missade att betala den!

Jag vet hur trist det är att som leverantör inte få betalt, men jag måste bara klaga på (och varna) FS Datas rutin i att hantera detta.

Jag har inte fått några mail med påminnelser eller varningar om att fakturan inte är betald, jag upptäckte det av en slump idag när jag var inne och betalade en annan faktura från FS-data på det domännamn jag flyttade över när jag köpte webhotellspaketet. Då upptäcker jag att sajten inte ligger uppe. Inloggad på mitt konto hos FS-data hittar jag en bekräftelse på uppsägning (som jag aldrig gjort). När jag mailar kundtjänsten berättar dom att dom har skickat påminnelse via post (som jag inte fått), eftersom jag inte betalt den så har dom stängt ner sajten.

Nu är det ju mitt slarv som gjort att det blivit såhär och det är ju oerhört dumt att missa en faktura. Men jag tycker ändå att det vore en rimlig åtgärd att meddela kunden via mail innan man stänger ner en aktiv sajt. Det kan ju vara så att fakturan är obetald just på grund av att man missat den.

Sajten som låg där har legat många år hos Google, nu har FS-Data bytt ut hela sajten och alla indexerade sidor mot en 404-sida med reklam för sig själva.

Jag har konton hos Binero, Loopia, Glesys, Space2U och ett gäng andra webhotell. Där jag kan så har jag lagt in automatiskt betalning med kort, när jag fick mitt kort utbytt och betalningen inte kunde dras så fick jag ett mail om detta och kunde uppdatera mina uppgifter. Tusen gånger bättre än att få sin sajt kapad.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-06, 00:23 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
De hade ju skickat en påminnelse per brev också, eller?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-06, 07:19 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Dom har skickat påminnelse enbart via brev. Jag har dock inte tagit emot några påminnelser. Jag väljer alltid e-faktura då jag väldigt sällan är på kontoret i Göteborg. Har dock gått igenom allt där och det finns inget från FS-data.

Juridiskt sätt så gör dom ju inget fel, men jag tycker att det hör till allmän hyfs att meddela via mail innan man plockar ner en sajt. Nu har dom dessutom meddelat att den är borta för alltid och inte möjlig att öppna upp.

Jag missade ett mail med fakturan, hade det gått att betala när man signade upp så hade det inte funnits något problem, men fakturan kom flera dagar efter att jag skaffade kontot och på grund av slarv missade jag fakturan. Det hade varit nice med ett mail som sa "Eftersom du inte betalt din faktura kommer vi att stänga av ditt konto om 24 timmar" eller liknande så att man kunde få upp ögonen för att fakturan var obetald.

Som sagt, inget brev har kommit i brevlådan heller.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-06, 10:39 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Är kontot borta för alltid eller bara sajten? Det bör väl gå ut mer än ETT mail också kan man tycka.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-06 klockan 11:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-06, 11:23 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Deras rutiner för att hantera betalningar strulade/-ar för mig med. Jag valde att betala med kort men då var kortbetalningen nere. Dessutom förstår jag inte varför de envisas med att skicka ut fakturor på 0 kronor varje kvartal.

Kontrollpanelen är ju dålig också, till och med supporten erkänner det..
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 08:03 #6
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag frågade hur jag går till väga för att komma igång, men dom svarade bara att det inte går att göra något.

Inga instruktioner om betalning, ingen info om hur jag kommer åt mina filer.

Surt på allt egenskrivet content som jag dumt nog inte hade backup på

Altså, det borde väl gå ut MINST ett mail? Inte bara fakturan... någon notis om att man glömt att betala eller varning om att kontot stängs ner?
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 09:37 #7
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Så här fungerar faktureringsrutinen hos FS Data, vid beställning av ett webbhotellskonto:

- Vid beställning av ett konto så skapas kontot omedelbart och användaruppgifterna skickas ut till angiven e-postadress.
- Till samma e-postadress skickas det även ut en faktura.
- Om fakturan inte blir betald så skickas det ut en påminnelse via både e-post och vanlig post. På samma sätt skickas det även ut en varning om inkasso.
- Vid utskick av vanlig post så kontrolleras adressuppgifterna mot olika centrala register. Om det är ett företag, så som i detta fall, så använder vi oss av allabolag.se.
- Om webbhotellskontot ändå inte blir betalt, trots påminnelser och varningar om inkasso, så är vi i slutändan ändå tvungna att stänga ner det.

Vi hade vår 15-års kampanj i april. Detta konto stängdes av i augusti (4 månader senare). Vi sparar givetvis uppgifterna för avstängda kunder och om denna kund hade kontaktat oss någorlunda skyndsamt så hade det inte varit något problem att återställa kontot. Men nu befinner vi oss, som bekant, redan i oktober.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 12:17 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Så här fungerar faktureringsrutinen hos FS Data, vid beställning av ett webbhotellskonto:

- Vid beställning av ett konto så skapas kontot omedelbart och användaruppgifterna skickas ut till angiven e-postadress.
- Till samma e-postadress skickas det även ut en faktura.
- Om fakturan inte blir betald så skickas det ut en påminnelse via både e-post och vanlig post. På samma sätt skickas det även ut en varning om inkasso.
- Vid utskick av vanlig post så kontrolleras adressuppgifterna mot olika centrala register. Om det är ett företag, så som i detta fall, så använder vi oss av allabolag.se.
- Om webbhotellskontot ändå inte blir betalt, trots påminnelser och varningar om inkasso, så är vi i slutändan ändå tvungna att stänga ner det.

Vi hade vår 15-års kampanj i april. Detta konto stängdes av i augusti (4 månader senare). Vi sparar givetvis uppgifterna för avstängda kunder och om denna kund hade kontaktat oss någorlunda skyndsamt så hade det inte varit något problem att återställa kontot. Men nu befinner vi oss, som bekant, redan i oktober.
Ni varnar/hotar alltså om inkasso två gånger i den här processen utan avsikt att faktiskt göra det då ni istället bara stänger av kontot och släpper det?

Varningarna är då alltså bara tomma hot? Är det inte bara bättre att vara ärlig då och säga att kontot stängs ned?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 18:47 #9
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag klagar inte på att ni stänger av en kund som inte betalar. Men förfarandet du beskriver stämmer inte riktigt. Det enda mail jag har från er är fakturan, ingen påminnelse som du beskriver.

Så om man missar ETT mail från er så lägger ni ut reklam för er själva på ens sajt och raderar innehållet?

Sajten i fråga är högst säsongsbetonad och anledningen att jag inte uppmärksammat detta förrän nu är för att säsongen är från nov till mars. Jag fick fakturan på domännamnet och ser då att det är avstängt.

Mitt förslag på rutin:

- Vid beställning av ett konto så skapas kontot omedelbart
- Till samma e-postadress skickas en faktura
- Om fakturan inte blir betald skickas en påminnelse till epostaddressen (och företagsadressen om ni vill)
- Om fakturan inte betalas skickas inkasso till fysisk adress
- Om inkasso inte betalas så skickas ett mail ut att kontot stängs av om man inte reglerar skulden inom 24 timmar (eller mer om man vill vara snäll)

Jag tycker det är sjukt dålig stil att inte meddela via mail innan ni stänger av kontot. Jag har som sagt inte tagit emot några av era fysiska brev, dessa borde ha studsat tillbaks till er.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 19:14 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker det alltid (när leverantören egentligen inte har några faktiska kostnader innan) är dålig rutin att skicka på inkasso (det är aggressivt och direkt kundfientligt), för det går att lösa mycket smidigare med Webbhotellverksamhet. Låt det fungera som tidningsprenumerationer i stället, de påbörjas eller förnyas inte förrän tidningen fått betalt, det är mycket mer kundvänligt beteende.

Mitt förslag på rutin vid nyregistrering:

1 - Vid registrering så erbjuds direktbetalning med kontokort.
2 - Blir kontot betalt med kontokort så öppnas det omedelbart.
3 - Vid önskan om faktura så skickas faktura per mejl direkt.
4 - Kontot öppnas först när fakturan är betald.

Vid nyregistrering kan det m a o aldrig bli inkasso.

Vid förnyelse:

1 - Faktura (som kan betalas med kontokort eller PG/BG) skickas ut 2 månader före brytdatum.

2 - Är fakturan ej betald 1 månader före brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso.

3 - Är fakturan ej betald 1 dag efter brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Kontot disablas, men man behåller innehållet intakt i minst 12 månader.

4 - Är fakturan ej betald 1 månader EFTER brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Men man upplyser om att kontot är pausat. Påminnelse kan även skickas på papper till kontohavarens adress. Upplysning om att kontot raderas 12 månader EFTER brytdatum.

5 - Är fakturan ej betald 11 månader EFTER brytdatum så skickas påminnelse på mejl. Inga hot om inkasso. Men man upplyser om att kontot är pausat. Påminnelse kan även skickas på papper med REKOMMENDERAT BREV till kontohavarens adress. Upplysning om att kontot raderas 12 månader EFTER brytdatum.

6 - 1 dag efter raderingsdatum tar Webbhotellet en backup av hela webbplatsens innehåll som man lagrar "forever" och så frigörs utrymmet i onlinedelen av systemet för andra webbplatser. Ett brev skickas till kontohavaren om att webbplatsen har raderats permanent och gjort otillgänglig i onlinesystemet.

Vid förnyelse kan det m a o aldrig bli inkasso. Om kunden vill ändra storlek eller konfiguration på kontot så är det bara att göra det, tjafsa aldrig om att "det går inte" för det är bara webbhotellet vilja eller kundfokus som hindrar en ändring och det är bara löjligt oproffessionellt att INTE lyssna på kundens behov.



Observera att det är viktigt att webbhotellet skickar brev med webbhotellet som avsändare och inte använder andra företags brevpapper/kuvert. Samma sak gäller avsändare av mejl, man får så mycket relklam och spam som man slänger per automatik så det är viktigt att det verkligen framgår vem den verklige avsändaren är.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-07 klockan 19:28
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017