Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Python som serverspråk?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-31, 22:41 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Standard Python som serverspråk?

Hejsan WN.

Jag kör PHP dagligen och läser en massa om att php är lätt att programmera men tar mycket processorkraft.

tittade snabbt på hiphop-php men med eftertanka om att facebook skapat och använder det, och facebook som är fylld med buggar så lämnade jag hiphop-php sålänge.

Men Python ville jag komma till. När man surfar Google's sidor så märker jag att de kör Python som språk på sidorna.
Och jag ser Google som en förebild då jag tycket alla deras applikationer och tjäner är stabila och har extremt bra prestanda så tror jag inte att python är något man ska peta bort.

Nu hade jag önskat höra vad andra med mer erfarenheter säger? är det något jag borde läsa in?

Mina mål är att bli så bra programmerare som möjligt och just nu så jobbar jag med det samtidigt som jag utforskar språken.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar, Philip Andersson!
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-31, 23:59 #2
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Har själv också kollat en del på Python, verkar vara ett intressant språk. Tror definitivt att framtiden ser ljus ut för Python.

Men du ska nog inte välja ett språk för att Google använder det. Kolla på det, testa det, om det fungerar för dig så kör på! Kolla även in Django, som är ett trevligt ramverk.

Vill du bli en bättre programmerare så föreslår jag att du även kollar in programmeringskoncept och tekniker (oberoende av språk). Finns en hel del bra diskussioner på Stackoverflow.
Alan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-31, 23:59 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Om du vill ha bäst prestanda sätter du dig direkt med språk såsom C eller Erlang beroende på applikation.

Själv tyckte jag inte speciellt bra om Appengine när jag testade det när det var nytt och hett. Mest för att det var så begränsat, men mycket har förändrats sen dess.

Däremot tyckte jag väldigt bra om Django. Eller mest template-systemet (vilken man kan komma nära i de flesta språk, inklusive PHP, men då får man veta vad man vill ha). Det har även väldigt bra prestanda för att vara ett så utbyggt framework.

I övrigt är Python jämförbart med PHP i prestanda. Det finns fall där båda ena och andra blir mycket snabbare ... men då kommer man fortfarande till tillämpning. Generellt sett kan man säga att Python är lite smidigare för bakgrunds-jobb och trådning, och PHP lite smidigare för många webb-specifika uppgifter.

Vill du blir en så bra programmerare som möjligt så sätt dig hellre med Java och förvirra dig i avancerade objektorienterade programmeringsmönster. Java är för övrigt bra mycket bättre prestanda än python, men det märks sällan eftersom man allt som oftast använder ramverk och bibliotek som gör det ofantligt tungt för de allra enklaste applikationerna.

Med det sagt kommer du inte i många välskrivna applikationer få speciellt stora problem med valet av språk. Det är mer i fall som Facebook eller Twitter som man får gå lite längre. Facebook valde ett av de mest flexibla och enkla språken som fanns, och har fått gå ifrån det ibland (med tjänster för loggning, chat osv i helt andra språk) liksom de optimerat det med hiphop (skriva om ett språk som php i c++ och sen även optimera koden i sig är inget litet jobb). Twitter fick istället helt gå ifrån sitt första val av Ruby pga prestanda-(eller arkitektur-)problem och istället välja Scala. Det betyder inte att det är ett bra val för dig att använda varken eller.

För dig att börja fundera på att använda hiphop från ingenstans verkar för övrigt lite skumt. Det skapar bara problem för dig om det inte är så att 30% prestandaförbättring ger ett rejält ekonomiskt incitament. Själv jobbar jag med en PHP-sajt med miljontals sidvisningar om dagen - men hiphop är fortfarande inget värt att lägga tid på enligt mig. När man däremot börjar rada upp många hundra eller tusen applikations-servrar blir alla prestandaförbättringar värda besväret. Vidare beror den på typen av kod som man använder. "Mundane"/grundläggande kod är där den gör mest nytta och där spenderas rätt lite av applikationstiden för de flesta användarna.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-01, 09:47 #4
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Välj ett språk efter tycke, smak och kunskaper. Inte prestanda. Hårdvara är billigt, utvecklingstid är dyrt.

Python är ett språk som är väldigt lätt att lära sig jämfört med t.ex PHP. En nackdel med att utveckla webbsidor i Python är att det finns relativt få jobb här hemma i Sverige.

Om du ska lära dig något helt nytt för att jobba med på webben hade jag rekommenderat Python och Django eller Ruby och Rails.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-01, 10:49 #5
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
jag har kört en hel del python och ironpython kan väl inte säga att det är något jag gillar mer än något annat.

Det är snabbt och lätt att göra enkla saker, men blir väldigt svårt/ omöjligt att göra avancerade saker i.

Ska du "byta" språk är det C# som gäller.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-01, 10:55 #6
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
1. Skriv en egen enkel HTTP-server i C som bara serverar statiska filer.
2. Skriv en socketserver i C som hanterar all kritisk logik och koppling till din databas.
3. I de statiska filerna använder Javascript och sockets (Flash och/eller Websockets) för att etablera en anslutning till socketservern.

Så får du bang for bucks. Men sen är ju frågan vad som är lättast att underhålla. Om man inte heter Google eller Amazon ska man nog välja de språk och miljöer man trivs bäst i, oavsett prestanda.

Senast redigerad av Adestro den 2011-04-01 klockan 10:58
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-03, 10:33 #7
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
znap znap är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
jag har kört en hel del python och ironpython kan väl inte säga att det är något jag gillar mer än något annat.

Det är snabbt och lätt att göra enkla saker, men blir väldigt svårt/ omöjligt att göra avancerade saker i.

Ska du "byta" språk är det C# som gäller.
Skulle du kunna ge något litet exempel där där det blev svårt/omöjligt att utveckla i pyhton?

Apropå pyhton vs php: Den starkaste fördelen med pyhton kan jag tycka är att man kan köra multitrådat.
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 10:52 #8
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av znap Visa inlägg
Skulle du kunna ge något litet exempel där där det blev svårt/omöjligt att utveckla i pyhton?

Apropå pyhton vs php: Den starkaste fördelen med pyhton kan jag tycka är att man kan köra multitrådat.
Applikationer komplex affärslogiklogik, gör att det är svårt att få bra översikt/felhantering/skalbarhet. Sen när jag jobbade med det sist kunde man inte skapa "regular expressions" men det kanske går nu?

Sen är ju att annat problem att det finns inte så mycket exempelkod som man kan titta på.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 12:35 #9
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Det måste varit ett bra tag sedan för python har haft stöd för reguljära uttryck i åtminstone 15 år...
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-08, 14:48 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Applikationer komplex affärslogiklogik, gör att det är svårt att få bra översikt/felhantering/skalbarhet. Sen när jag jobbade med det sist kunde man inte skapa "regular expressions" men det kanske går nu?

Sen är ju att annat problem att det finns inte så mycket exempelkod som man kan titta på.
Det låter som att du inte arbetat med det tillräckligt. Det är fullt möjligt att skriva överskådlig Python-kod. Det är nästan svårare i PHP...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017