Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domäntvist (idn)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-23, 11:01 #11
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Varför inte bara ge dem domänen? Om du inte själv har en praktiskt nytta med domänen utan bara försöker tjäna pengar på domänhandel så tycker jag det är moraliskt rätt att inse att du "råkat" regga ett namn på ett nuvarande bolag. Bara att bita i äpplet och ge dem domänen... Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken...


Edit: Stavfel
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:04 #12
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
när de inte är ett varumärke då?
Citat:
Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 11:01
Varför inte bara ge dem domänen? Om du inte själv har en praktiskt nytta med domänen utan bara försöker tjäna pengar på domänhandel så tycker jag det är moraliskt rätt att inse att du råkat regga ett namn på ett nuvarande bolag. Bara att bita i äpplet och ge dem domänen... Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken...

Edit: Stavfel

När det inte är ett varumärke då?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:13 #13
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:01
Varför tjafsa med företag som bara försöker skydda sitt eget varumärke... Jag förstår inte hur varför många här verkar se det som självklart att man ska ha rätt att försöka tjäna pengar på andras varumärken..
Fast du om ska ta hänsyn till alla varumärken så blir det svårt att registrera en domän överhuvudtaget. Jag har svårt att se ont uppsåt när det kommer till en liten enskild firma.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:14 #14
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Ett reggat Bolags bolagsnamn är i mina ögon ett varumärke. Om du själv driver ett bolag så tror jag nog att du månar om ditt egna bolagsnamn. Så att det inte används i fel händer. För min del handlar det om moral... Inte vad som är juridiskt rätt eller fel.
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:27 #15
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:14
Ett reggat Bolags bolagsnamn är i mina ögon ett varumärke. Om du själv driver ett bolag så tror jag nog att du månar om ditt egna bolagsnamn. Så att det inte används i fel händer. För min del handlar det om moral... Inte vad som är juridiskt rätt eller fel.
Jag säger inte emot dig avseende den etiska biten, men flera varumärken kan vara snarlika och medföra att anspråk på samma domännamn.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:32 #16
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Intet
Ett reggat Bolags bolagsnamn är i mina ögon ett varumärke. Om du själv driver ett bolag så tror jag nog att du månar om ditt egna bolagsnamn. Så att det inte används i fel händer. För min del handlar det om moral... Inte vad som är juridiskt rätt eller fel.
Jag säger inte emot dig avseende den etiska biten, men flera varumärken kan vara snarlika och medföra att anspråk på samma domännamn.
Håller med dig. Det var därför jag påpekade att jag anser det rätt att ge dem domänen OM du inte själv har en naturlig praktiskt användning för det. Att den förklaringen skulle vara att sälja den till en konkurrent eller sälja den till bolaget i fråga tycker jag är osjysta metoder...
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:34 #17
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Trams, vilket företag som helst har en möjlighet attt skydda sitt varumärke då de registerar det. Ägarna tänker inte längre än näsan räcker vad gäller domännamn registrering. Vissa har ju haft åratal på sig att registrera. Släpp definitivt inte ifrån dig domänen under några 1000 lappar. Annars gör som jag gjorde en gång, jag släppte den så att en konkurrent registrerade den istället. Så går det när man bråkar, hade dom varit lite mer milda i sin framtoning så kanske man hade släppt den till dom, men bara en massa hot och skit pga deras egen inkompetens.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:44 #18
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Citat:
Originally posted by design.se@Jan 23 2007, 12:34
Trams, vilket företag som helst har en möjlighet attt skydda sitt varumärke då de registerar det. Ägarna tänker inte längre än näsan räcker vad gäller domännamn registrering. Vissa har ju haft åratal på sig att registrera. Släpp definitivt inte ifrån dig domänen under några 1000 lappar. Annars gör som jag gjorde en gång, jag släppte den så att en konkurrent registrerade den istället. Så går det när man bråkar, hade dom varit lite mer milda i sin framtoning så kanske man hade släppt den till dom, men bara en massa hot och skit pga deras egen inkompetens.
Det är vad jag kallar osjysta metoder... Du menar att man medvetet ska utnyttja hederliga företags okunskap? Du tror väl inte att alla en/tvåmansföretag sitter med IT-kompetens rörande domänamn mm? Många små företag har inte ens en hemsida. Det betyder väl inte att någon annan ska har rätt att utnyttja det och regga en domän i bolagets namn för att sedan försöka sälja till bolaget eller någon av dess konkurrenter. Man blir mörkrädd...
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 14:29 #19
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Originally posted by Intet@Jan 23 2007, 12:44
Det är vad jag kallar osjysta metoder... Du menar att man medvetet ska utnyttja hederliga företags okunskap? Du tror väl inte att alla en/tvåmansföretag sitter med IT-kompetens rörande domänamn mm? Många små företag har inte ens en hemsida. Det betyder väl inte att någon annan ska har rätt att utnyttja det och regga en domän i bolagets namn för att sedan försöka sälja till bolaget eller någon av dess konkurrenter. Man blir mörkrädd...

[/quote]
Nu hänger jag inte med riktigt. Vem har snackat om att regga ett namn som man VET är registrerat som ett varumärke? Det finns ju faktiskt lika många privatpersoner och företag som inte besitter kunskaper inom patent och varumärkesregistering som det finns små företag som inte har IT kompetens som du beskriver det. Har man handlat/registrerat i god tro så kan man väl efter bästa förmåga göra upp om ett pris, bara synd när företag börjar bråka istället för att be snällt först.

Vem har snackat om att sälja till en konkurrent, jag avregistrerade domänen och då hann konkurrenten före med en nyregistrering, varför skulle jag bry mig när de var så otrevliga direkt?
Nu har jag lärt mig att gå upp på bolagsverket.se och prv.se för attt inte kollidera med andra varumärken innan registrering.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 15:32 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Originally posted by jonny@Jan 23 2007, 09:51
Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.
Reggar du ett bolag efter du reggade domänen så spelar det ingen roll.
du måste äga bolaget innan du reggade domänen eller på något annat sätt bevisa att du inte köpt domänen för att sedan sälja den.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017