Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förfallodatum på fakturor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-23, 11:12 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Jag har sedan snart fyra år tillbaka bedrivit enskild verksamhet och sedan jag dess skickat ut mina fakturor med en förfallotid på 20 dagar, dvs förfallodatum 20 efter att fakturadatumet (då den skrivs ut och skickas).

Inga kunder klagar på att jag har 20 dagar som förfallotid förutom EN! Denna enstaka kund påstår alltid att jag är den enda i Sverige som har 20 dagar, alla andra har 30 dagar.

Denna kund har jag fakturerat 1-2 gånger per år i snitt och alltid ska kunden envisas med att betala in minst 30 dagar efter fakturadatumet. Ibland har jag ringt till dem, snäll som man är, och sagt till dem att "nu får ni betala fakturan, den skulle ha varit betald för 12 dagar sedan"...

Idag var det kunden själv som ringde och småpratade lite och i slutet av samtalet sa att senaste fakturan ska de betala in idag eller imorgon, om jag nu undrade var pengarna är (det är 30 dagar sen fakturan skickades ut, alltså mina 20 dagar har överskridits ytterligare en gång).

Vår konversation lät ungefär så här:
Kund: - Din faktura betalar jag idag eller imorgon när jag betalar alla andra fakturor.
Jag: - Det låter bra!
Kund: Till skillnad från dig så använder ju alla andra 30 dagars förfallotid.
Jag: - Jag har använt 20 dagar i snart fyra år och ingen har klagat. Dessutom så kollade jag upp vad jag skulle ha innan jag startade verksamheten. Såg då att en hel del låg på 10 dagar, många på 20 dagar och rätt många 30 dagar. Många sa att 20 dagar är lagom eftersom det är enskild firma och sedan dess har jag använt 20 dagar, det är bara du som opponerar dig.
Kund: - Enligt lag måste du ha 30 dagar med det gäller kanske inte dig?
Jag: - Jag kan inte den lagen utantill, men tror knappast det står så i lagen eftersom många företag använder 10 eller 20 dagar. Även stora bolag använder ibland 20 eller t o m 10 dagar, även på fakturor man får som privatperson hem. Betalar man då inte inom dessa dagar plus en vecka eller två så brukar man ju få en påminnelse.
Kund: - Jag orkar inte diskutera!
Jag: - (Suck). Men jag måste fråga hur du gör som privatperson när du får hem fakturor på 10 eller 20 dagar.
Kund: - Jag betalar alltid efter 30 dagar vad det än står på fakturan. Jag betalar alltid allt på samma gång, jag orkar ju inte sitta och betala oregelbundet. Jag orkar inte diskutera sa jag. Jag har annat att göra.
Jag: - Det var inte jag som drog upp det. Ha det bra! Hej! (sa jag med väldigt barsk ton)

Att jag suckade mitt i konversationen är att denna j*vla kund alltid ska opponera sig mot mig! Kvittar vad man säger så måste denna kvinna (ja, det är en kvinna alla ni som trott att det var en man hehe) säga emot mig (kanske gäller andra hon pratar med också). Säger jag att himlen är blå så måste hon säga att himlen är röd! Bara för att tjafsa. Jag blev riktigt förbannad på henne denna gång och var nära att be henne fara åt h*lvete!

För två veckor sen råkade jag ut för en hemsk grej som enligt åklagare kommer att rubriceras för mord- eller dråpförsök. Den som utförde gärningen känner jag inte alltså. När kunden pratade med mig dagarna efter händelsen så kom händelsen på tal. Jag berättade vad åklagaren vill rubricera det som och då säger kunden genast:
"Det fattar du väl själv att det inte kan rubriceras som det? Så fungerar det inte!"
SUCK igen... jag sa till henne att nog fan har åklagaren bättre koll på hur lagar och straff fungerar i detta land än vad hon har. Hon har inte ens eftergymnasial utbildning. Men ändå vet hon allting bäst !

Som ni ser, hon måste alltid tjafsa emot!

Men nu till min fråga
Vad gäller med förfallodatum på fakturor? Kan jag ha 20 dagar? Vad är rätt och vad är fel? Vad är man enligt lag skyldig?

Jag vill gärna ha någonting på pränt (med bra källa, om jag nu har rätt som enskild att fakturera 20 dagar) så att jag kan skicka detta till kunden och därefter säga upp all min kontakt med denne. Kunden är en gammal arbetskollega från förr och jag har försökt hålla mig i schack alla dessa gånger pga det, men nu är mitt tålamod rågat!

Tack för att ni läste allt dravel ända hit

PS. Kom och tänka på i somras när jag hade semester och kunden visste om detta. Kunden hade problem med en grej jag hade levererat innan semestern och som fungerade bra då (kunden intygade detta), men som kunden själv lyckats förstöra i ett nafs. Trots att hon visste att jag hade semester och var bortrest långt hemifrån, så ringde hon till mig tidigt tidigt en morgon och sa att detta och detta skulle fungera men inte gjorde det. Jag sa att jag har semester och allt fungerade bra tidigare, men jag ska försöka hitta ett internetkafé när jag är inne i nån stad så jag kan hjälpa henne. Jag hittade ett internetkafé samma dag som hon hade ringt och åtgärdade problemet, inte ett tack fick man ens.
Två dagar senare ringer hon igen, nya problem. Jag svarade att jag ska försöka fixa det när det väl är möjligt (jag var ju inte så sugen längre så jag tänkte vänta tills man kom hem). Kunden ringde dag efter dag och ringde, ofta tidiga morgnar när vi låg och sov på hotellet. En morgon svarade jag men min sambo var snabb att ta luren och gav henne en sån avhyvling hehe... Hon ringde inte på ett halvår, men nu är det nästan samma visa igen Bara en anekdot för att ni ska veta hur störd denna kvinna till kund är!
Kunden hade mitt privata mobilnummer, detta var möjligt pga att vi var arbetskollegor för 4-5 år sen. Nu har jag bytt nummer och hon har bara mitt företagsnummer.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:22 #2
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
Klart du kan ha 20 dagar. Om det står specificerat i ditt avtal så är det inga som helst problem.

Själv använder jag 20 dagar för företag som är ÅF och 10 dagar för privatpersoner.

Finns ingen lag som säger att man MÅSTE ha 30 dagar utan det är helt upp till dig.
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:32 #3
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Tack för ditt svar!

Dock så har jag aldrig skrivit avtal vad gäller denna kund eftersom vi båda har varit flexibla och står varandra egentligen rätt nära (även om jag inte anser det numera, iaf inte senaste tiden). Plus att jag vet att jag alltid får mina pengar, det är inga problem.

Vad är det som gäller då tro när det inte finns något skriftligt avtal?

Är det någon annan här på forumet som har några synpunkter eller kommentarer?
Eller någon som har någon källa att referera till? Det skulle vara bra så jag kan konfrontera kunden!
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:34 #4
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 30
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 30
Citerat ifrån www.inkonomi.se/inkasso.html:

Myt nr 9: "Man har alltid 30 dagar på sig att betala en faktura"
Nej, det finns ingen lag om att man har 30 dagar på sig att betala en faktura. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36§ och köplagen 49§). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats. Orsaken till denna vanliga missuppfattning beror sannolikt på en bestämmelse i räntelagen om att dröjsmålsränta får krävas först för tid som infaller 30 dagar efter datum från det att man framställt krav på att få betalt (t ex genom att skicka faktura).

Mvh Jonas
Sanisa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:54 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Jag ser ingen anledning att någon ska vänta 30 dagar med att betala för en produkt eller tjänst man erhållit.
Undantag är väl företag som har en speciell avdelning där det ska scannas och gå mellan olika beslutsfattare innan det kan nå en utbetalning eller extern hantering av fakturering/bokföring, där har jag inga problem att köra 30d.

Men bara att någon vill flytta utgiften sätter jag mig emot, på senare tid när folk frågar efter 30d (10d är initialt i alla avtal) så säger jag javisst kan vi köra 30 dagar, fakturan skapas 20 dagar före bara.
Om dom nu skulle behöva 30d just för fakturahanteringen skulle det inte tyckas vara några problem men endel blir riktigt sura.

Hostingbranschen har lite högre fallenhet för obetalda fakturor (skickade iväg ett 80-tal till inkasso igår) så jag är lite hårdare just p.g.a. detta och i 99% av fallen är det inga problem.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 12:07 #6
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Vad jag förstår är det 30 dagar som gäller om inget annat avtalats, d.v.s. har ni inte bestämt när avtalet skrevs att det är 20 dagar, så är det 30 dagar som gäller. Men om ni skriver i avtalet att det är 10 eller 20 eller 50 dagar så är det detta som gäller.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 12:14 #7
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Det beror väl oftast på vilken bransch. Till exempel är det oftast 10 dagar när det gäller transporter, 20 dagar när det gäller datakomponenter & 30 dagar är väl det mest vanligt när man säljer B2B.

Jag tycker dock att det är lite negativt om man får en faktura med mindre än 30 dagar om det inte gäller t ex transportörer eller någon annan bransch där någon i ledet ska ha betalt snabbare än leverantören/säljaren.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 12:22 #8
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Vi har all betalning på 14 dagar, om någon kund klagar ökar vi bara upp till 30 dagar. Om nu kunden inte vill ändra sig varför måste han/hon göra det?

Mitt tips är att vara lite flexibel, prata med kunden, är inte 10, 14 eller 20 dagar okej? Nä, men ändra då på det så det blir 30 dagar. Bättre en nöjd kund och pengarna 10 dagar senare.

Men jag kan själv bli så j*vla sur när kunder inte betalar inom den satta betalningsperioden, förstår inte hur vissa tänker
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 12:47 #9
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Om du speciferar 20dagar netto på orderbekräftelse, eller faktura så är det 20dagar som gäller..

Nu verkar det tyvärr vara andra orsaker bakom ert gnabb så detta spelar nog ingen roll. Bara meddela henne att så här är det punkt slut och lägg ner vidare diskussioner..

Är det en privatperson? Läs om avtal/prissättning här
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 13:38 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är det viktigt för dig att få pengarna efter 20 dagar? Du har trots allt klarat dig med 30 dagar hitills. Om nu 20 dagar är nödvändigt, skicka en påminnelse efter 22 dagar. Men spelar det ingen större roll så sätt 30 dagar och slipp tjafs.

Hör kunden av sig brukar det inte vara något större problem att lägga på lite extra kredit heller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017