Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Discreplication

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-16, 13:06 #1
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Önskar feedback och synpunkter på en sida vi snart ska leverera...
Det fattas lite textmaterial just nu men all grafik är på plats....

www.discreplication.se

(Tanken bakom "apelsindesignen" var att företaget från början skulle heta Citrus media men fick avslag av prv
kunden gillade designen som vi då kommit en bit med så vi körde vidare på den.)
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-16, 16:32 #2
FilipLind FilipLind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 32
FilipLind FilipLind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 32
ser fint ut, ser lite klassiskt ut på något vis. även om designmodet idag går mot knivskarpa fonts och lite spraklande färger är det alltid kul att se sådan enkel och fint design utan massa pixelfonts och jobbig skit. härligt att accelerationen på frukterna avtar successivt.
det enda jag kan anmärka på är att jag aldrgi läste ut hela ordet "discreplication" och när jag väl kom till hemsidan trodde jag det var någon hälso/dietist grej, glada gröna färger och massa citrusfrukter. det var itne förrän jag verkligen läste texten nedanför som jag förstod vad det handlade om. mitt förslag skulle vara byt loggan mot något mer high-tech, för syftet med sidan är produktion av högteknoliska och moderna grejer, medan den loggan ger en känsla av: "C-vitamin förgyller dagen"
annars tycker jag om din sida jättemycket rent utseendemässigt.
å ena sidan, är kunden nöjd så varför ska du då bry dig om att ändra något? strunt i d!
FilipLind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-16, 19:42 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
några snabba från hw:

bra saker:
+ färgvalet
+ sitens upplägg
+ elementens placering

mindre bra saker:
- loggan: känns "gammal", att ni dessutom har använt en av de där gula sakerna och bara skevat den i bakgrunden.. ser inte bra ut helt enkelt.
- flash som meny är nej nej ur usabilitysynpunkt
- kodningen: ingen dtd? samt en massa onödiga tabeller.
- var kom de där roterande grejerna in i bilden egentligen? varför? de är mest förvirrande och för tankarna till roterande citronskivor i diverse färger.
- gör länkar understrukna, eller feta
- generellt så ska alla element ha en funktion anser jag.. i alla fall de som tar upp ansenlig plats. det snygga och stilfulla måste rymmas i det lilla så att säga. Exempelvis, den lilla gröna rektangeln till vänster i footern... varför?

//björne
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-16, 20:02 #4
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Instämmer i ovanstående kommentarer och vill fylla på med en del...

- stjärnorna i texten under "citrus-menyn" mellan de olika textelementen känns lite sådär, byt ut mot antingen en annan symbol eller typ klassiska "|" motsv.

- klassikern, att loggan (som för övrigt även jag inte heller är helt förtjust i, men företaget kanske redan har valt den...) bör vara klickbar och föra mig tillbaka till första sidan. Visst, det finns en "hem" men många (även jag) har för vana att klicka på websidans logotyp för att nå sidans "main".

- Kanske är tänkt att komma senare, men iaf jag vill gärna ha någon form av mer utförlig info-sida om företaget, kanske där jag kan hitta namnet på personer bakom det och någon kort story om företaget motsv.

- Om ni nu väljer att behålla de snurrande citrusfrukterna bör ni byta ut teckensnittet på dessa, om jag får bestämma. Matchar inte övriga delar (möjligtvis loggan, men den ska ni väl ändå förändra )
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 00:33 #5
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 287
Jag som alltid kör utan Flash aktiverat måste ge en stor Tumme ner.

I stort sett det enda som syns på sidan är fem stora fyrkanter med pusselbitar i (istället för flash-tjosan, vad det nu ska vara där). Det finns två länkar som jag kan klicka på, en för mig till startsidan (där jag redan är?) och den andra för mig till knowledge-intras hemsida.

Mitt tips är att åtminstonde göra en meny någonstans så man kan navigera på sidan utan att tvingas köra med flash. Som det är nu är man helt utestängd utan flash.

Sedan heter det or*i*ginalframställning om man ska vara petig, och i kvallitetssäkrar ska det bara vara ett L.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 01:08 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by PKaze@Nov 17 2005, 01:33
Jag som alltid kör utan Flash aktiverat måste ge en stor Tumme ner.

I stort sett det enda som syns på sidan är fem stora fyrkanter med pusselbitar i (istället för flash-tjosan, vad det nu ska vara där). Det finns två länkar som jag kan klicka på, en för mig till startsidan (där jag redan är?) och den andra för mig till knowledge-intras hemsida.

Mitt tips är att åtminstonde göra en meny någonstans så man kan navigera på sidan utan att tvingas köra med flash. Som det är nu är man helt utestängd utan flash.

Sedan heter det or*i*ginalframställning om man ska vara petig, och i kvallitetssäkrar ska det bara vara ett L.

/Peter
Till sidans försvar måste jag änså säga att det är rätt svårt att förstå varför du vill surfa utan flash. Du får ju lite skylla dig själv med faktiskt att du inte ser innehållet. Lite som om jag skulle stänga av alla bilder i min läsare o ifrågasätta varför allt inte ser bra ut ändå...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 02:15 #7
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:
Originally posted by Björn@Nov 17 2005, 02:08

Till sidans försvar måste jag änså säga att det är rätt svårt att förstå varför du vill surfa utan flash. Du får ju lite skylla dig själv med faktiskt att du inte ser innehållet. Lite som om jag skulle stänga av alla bilder i min läsare o ifrågasätta varför allt inte ser bra ut ändå...
För att vända på det:

* varför tackar du nej till besök från folk som använder skärmläsare (synskadade)?
* varför tackar du nej till besök från folk som operativsystem som shockwave inte har gjort sin plugin till?
* varför tackar du nej till besök från folk som använder annat än datorer till att surfa?
* varför göra det svårt för sökmotorspindlar att indexera sidan?

osv...
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 08:32 #8
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Tackar och bugar för synpunkterna!

Kers... jag bollar tillbaka bollen till dig....
Driver du ett företag med vinstintresse?

Vi har både kunskap och möjlighet att anpassa sidan till alla webbläsare. sökmotorer, synskadade, operativsystem, uppkopplingar, plugins etc etc etc etc etc...

MEN...

För det första så har inte kunden bett om det och för det andra får vi inte betalt för att göra det.

det är en GIGANTISK skillnad på att sitta hemma och "köra lite projekt" där man har ALL tid i världen att pilla på design och tekniska finsser på sidorna.
och att driva ett företag med vinstintresse!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 08:58 #9
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av kers
Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Till sidans försvar måste jag änså säga att det är rätt svårt att förstå varför du vill surfa utan flash. Du får ju lite skylla dig själv med faktiskt att du inte ser innehållet. Lite som om jag skulle stänga av alla bilder i min läsare o ifrågasätta varför allt inte ser bra ut ändå...

För att vända på det:

* varför tackar du nej till besök från folk som använder skärmläsare (synskadade)?
* varför tackar du nej till besök från folk som operativsystem som shockwave inte har gjort sin plugin till?
* varför tackar du nej till besök från folk som använder annat än datorer till att surfa?
* varför göra det svårt för sökmotorspindlar att indexera sidan?

osv...
Om du noterar i mitt första inlägg så skriver jag att det är negativt ur usabilitysynvinkel, så jag har redan uppmärksammat det problemet. Det jag sa var att det är lite löjligt att klanka ner på att flashen är ett problem om man själv har stängt av den.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 12:30 #10
FilipLind FilipLind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 32
FilipLind FilipLind är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 32
Clonix gör helt rätt här, saken handlar om pengar, är kunden nöjd så är det rent ut sagt skit samma va man själv tycker, inkassera cashen och sök upp en ny kund istället du.
Det går att kommentera i timmar, men tid är pengar!
FilipLind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017