Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Angående stämning!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-15, 11:33 #31
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Ja, det vore väl det rätta att ta bort material du kopierat.
Det är precis det jag pratar om och om du tittar efter i dina bilder så har du inte ens orkat ta bort våra nummerhänvisningar i jämförelsen, samt att texten under är kopierad rakt av och du har bara bytt ut buderas namn mot ditt namn.

PS. det mesta av medlemsavtalet ser dessutom ut att vara kopierat från tradera, så det är såna saker jag syftar på när jag säger att det är OK att starta en verksamhet, men man måste göra jobbet själv.
Spam-killer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 11:41 #32
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Originally posted by Lancelot@Nov 15 2007, 12:21
Spam-killer!

Fastän jag inte känner er alltför väl tar jag det som en förolämpning att ni tror allt jag vill göra är "marknadsföra min sajt". I den här situationen vill jag faktiskt inte göra så.

Jaså? Jag hade mailat er, samt bett om ursäkt men inte hade ni svarat. Utan förolämpningar är allt jag har fått ifrån er, och snälla säg inte att vi hade klarat oss ur den här tvisten. Efter alla mail så har jag förstått att ni ej velat gå igenom det här. Men visst är jag med på det, men säg då inte att "det finns inga oklarheter" osv.

En sak till, menar ni jämförelsen? Den är faktiskt verkligen inte skärmdump. Det kan jag försäkra er om.

Förstår mig inte på er.

Det är som att säga att tradera, budera och bazaar1001 har stulit ebays ide och därför brytit mot copyrightlagen.

Ursäkta mig om jag har fel, men det är så jag förstod det... ? :S
Lancelot:

Nu vet jag inte hur länge din webbplats har varit uppe och du gjorde fel som spammande en massa mess på en annan webbplats. Du gjorde även fel som startade upp den här tråden i och med att du fick alla emot dig när sanningen kom fram.

Du är ung men det är lika bra att du lär dig att ta emot alla smällar som folk kastar emot dig istället eftersom du troligtvis kommer att få fler smällar emot dig i framtiden.

Sedan borde du tagga ned lite eftersom allting kan bli värre ju mer du skriver. Allting som du skriver kan användas som bevis vid en rättegång om det går så långt.

Om du inte har pratat med advokat om detta alla redan då borde du göra det alla redan nu i och med att du har satt dig själv i detta.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 13:31 #33
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Kedi!

Förstår faktist inte vad ni menar, "när sanningen kom fram". Sanningen var redan ute; men tack för undervisningen.

Varför skulle jag få smällar emot mig i framtiden?

Detta handlar inte om vem som står på vems sida, tråden var av andra syften.

Men aja, all hjälp är iaf uppskattad.

Med Vänlig Hälsning

Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 13:41 #34
Hamilton Hamilton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 47
Hamilton Hamilton är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 47
Har läst igenom tråden och lägger mig inte i sakfrågan.
Men om trådskaparen blivit stämt i Tingsrätten så har han ju rimligtvis fått en stämningsansökan. Då det är han som blivit stämt så är det motparten som "börjar" om ni förstår vad jag menar.

Sedan rullar det på i ett par månader eller till och med år med papper mellan ombuden och tingsrätten när man för fram sin sak.

Mitt råd är att du anlitar en jurist, för det här grejar du garanterat inte på egen hand.

Varit i Tingsrätten 3gånger. Länsrätten 1 gång. AD 1gång. Så lite hum om hur det fungerar har man, tyvärr. btw...Har vunnit alla tvisster
Hamilton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 14:46 #35
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Lancelot, du utgav ditt företag för att vara ett Ltd när det är en enskild firma. Ditt användaravtal är kopierat från Tradera - du har bara omformulerat första stycket lite. När man läser om Bazzar1001 så får man intrycket av att du har personal. Men är du ens registrerad för arbetsgivareavgifter?

Det här var vad jag kunde hitta efter tre minuters surfning på din sida. Skulle man granska dig i sömmarna så skulle man säkert hitta fler oegentligheter.

Du är ung och har mycket kvar att lära. Men räkna inte med att folk och myndigheter har överseendet med småsaker. Som företagare så riskerar du alltid att bli angripen för minsta lilla förseelse. Så länge du inte lär dig följa reglerna så kommer du att åka på fler smällar.


Att Budera har stämt en artonåring som uppenbarligen inte har koll på läget, tycker jag är fel. Jag tror inte att Lancelot är någon kriminell fifflar i egentlig mening. Han är bara en artonåring som har svårt att hålla sig till sanningen och som inte har lärt sig hur regelverket för företag fungerar. Det är en sak att kopiera sin klasskamrats skolarbete och att lämna in det till läraren som sitt eget. Det är en helt annan sak att kopiera sina konkurrenters texter. Jag tror inte att Lancelot har förstår skillnaden. Därför känns en skarp tillrättavisning mycket mer motiverad än en stämning. Utan några djupare kunskaper i juridik så skulle jag gissa på att tingsrätten gör samma bedömning (för den här gången).

Lancelot, du behöver inte försvara dig eller bortförklara dig i den här tråden. Ta bara till dig av råden som du får, även om du kanske själv tycker att det bara rör sig om småsaker. Maila aldrig dina konkurrenters kunder (inte ens ett enda mail). Och låt bli tangenterna Ctrl och C när du surfar på dina konkurrenters webbsidor.

Spam-killer, är det verkligen motiverat att stämma en artonåring vars verksamhet knappast kan utgöra något hot mot er egen? Och om ni nu får rätt i sak, finns det då ens några pengar att hämta hos en artonåring? Klein har rätt i att de enda som brukar tjäna på sådana här saker är advokater.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:51 #36
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Kan meddela att jag satt i samma sits själv när jag var 17. Latjade ihop en liten reklamsida och slängde upp under en känd mobiltelefontillverkares adress, dock med felstavad domän för att få type-ins. Gick kalas och jag tyckte jag gjort ett smart drag.

Efter nån månad kom det en rejäl bunt papper som visade sig vara en stämning på 100.000€ för varumärkesintrång, vilket jag tyckte var helt obefogat. Nu på senare tid inser man verkligen vilken miss man gjorde. Jag skulle bli måttligt glad om nån tjänar pengar på en felstavning av nått av mina projekt.

Jag slapp dock undan med kostnaderna för deras advokat (vilket iofs sved det med) men jag lärde mig en läxa. Så jag håller med Gustav (och andra) att en ordentlig tillsägelse vore på sin plats alt. ett mindre skadestånd. 220.000kr leder till att vi får ännu en ekonomiskt krossad person istället för en duktig utvecklare som tagit lärdom av sina misstag.

That's my opinion :]
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 16:08 #37
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Spam-killer Spam-killer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 4
Gustav,

Visst är din sista fråga intressant och det finns alltid en chans att man kommer överens under förhandlingarna, men att bara "droppa" allt för att man inte förstår bättre håller inte.
Särskillt inte om man hävdar att man förstår skillnaden på rätt och fel, och ändå bryter mot lagen. Det kallas uppsåt och spelar ingen roll om man är 18 år eller 80 år.

Om man bara rycker på axlarna så fort liknande saker sker, så kommer dessa personer att fortsätta i samma spår eftersom det fungerade att bara säga "jag var ung och förstod inte bättre".
I så fall behövs ingen lag eller regler om man bara kan säga förlåt varje gång och sedan gör om samma sak om och om igen.

Vi får se vad som händer. En seriös förhandling och ärliga avsikter löser det mesta och behöver inte alls sluta så illa..
Spam-killer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 16:44 #38
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Vilken underhållning så här på torsdagseftermiddagen.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 17:10 #39
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag hoppas att Budera nöjer sig med att killen får sig en avhyvling och kanske ett symboiskt straff, att stämma en 18åring rimmar mycket illa i mina ögon. Får mig bara att tycka att Budera känns som ett mycket osäkert företag om de måste stämma en 18åring för ett projekt som han kanske lägger ned inom ett halvår, om det inte dör av sig självt.

Herregud, tänk om folk skulle ha stämt mig för allting jag gjorde när jag var 18, jag vill inte ens tänka tanken. Jag är säker på att det finns fler här som säkert gjort dumma saker när de var yngre, som man lärde sig av, slutade med och utvecklades därefter. Det vore en annan sak om killen tjänade multum varje månad på grund av kunder han tagit från Budera.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 18:34 #40
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 15 2007, 10:59
Klein: Det finns alltid saker man måste ta hänsyn till. Att jämföra spammande på en sån här låg nivå med våldtäkt är helt fel, då kan vi lika gärna jämföra våldtäkt med att gå mot röd gubbe. Vill du att polisen hellre jobbar med att ta fast folk som går mot röd gubbe?

Det är en trist situation Lanzelot har satt sig i, dock vet jag inte om han borde få komma undan eftersom vi inte verkar veta allt än.
Nej! Men likställ Spam med grov skadegörelse. Slå jag söder en tunnelbannevagn, avsätter polisen resuser Spam är ett problem, kommer bli ett värre problem eftersom det finns onda krafter som vi göra spam till något legalt.

Men jag skickar jag ut 10.0000 spam, så går jag fri. Men räkna man med av Spam kostar samhället i förlorad BNP, så skulle antaligen polisen ha resuser över att utreda fler brott såsom våldtänkter. Jag tycker det är dags att skärpa lagarna vad det gäller Epost marknadsförening och framförallt telefonförsäljning, att även företag omfattas av 14 dagars ångerätt och så vidare.

Sedan skall NIX avskaffas helt, utan istället skall endast telefon abb som har godkänt telefonförsäljare få bli uppringda, kan inte Makerting företaget bevisa att den som innehar ett telefon nr har skriv under ett papper på att man få bli uppringd, så skall det utgår kraftiga marknasstörningavgift helst på 7 siffriga belopp.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017