Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattediskussion - flyttade inlägg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-18, 22:21 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Standard Skattediskussion - flyttade inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Välkommen till vi företagares värld Tycker dock det är bra att vi har så pass höga skatter.
Jag håller inte med dig. Jag tror att det är bättre på sikt att få ner skatterna med kanske 5%-enheter på 10 år för att företag/-are skall stanna i landet.
Dessutom anser jag att värnskatten skall bort även fast jag tjänar långt ifrån de summorna, tyvärr.
Det svåra är var man ska skära ner. Jag tror att mycket kan ske genom effektiviseringar samt så tycker jag faktiskt att man borde dra ner på biståndet till diktaturer.

Och så tycker jag att egenavgifterna ska sänkas för alla, inte bara ungdomar. Men så kommer det nog inte bli :/
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-18, 22:42 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Dessutom anser jag att värnskatten skall bort även fast jag tjänar långt ifrån de summorna, tyvärr.
Värnskatten är borttagen, däremot ersattes den av en ny förhöjd statlig inkomstskatt. Den benämns värnskatt i vardagligt tal, så du har rätt (och fel).

Info hos Skatteverket
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-18, 22:45 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tror att det är bättre på sikt att få ner skatterna med kanske 5%-enheter på 10 år för att företag/-are skall stanna i landet.
Det var min spontana tanke när den bittra sanningen trädde fram.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 01:07 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Var glada att ni inte lever på 1970- och 80-talet. Då låg marginalskatten på 87 %. Ville man vara rik på den tiden så fick man se till att födas rik, eftersom man inte blev det av arbete. Idag är det trots allt inte omöjligt att arbeta sig rik, även om det är svårt pga det höga skattetrycket.

Unga och låginkomsttagare har dock en relativt låg skatt. I alla fall med svenska mått mätt. Så det går faktiskt att sänka sin skatt, utan att bidragsfuska eller att skattefiffla. Lösningen är att jobba mindre. Det finns få platser i världen där det är så billigt att ligga i TV-soffan och dricka öl som i Sverige, om man räknar i alternativkostnader
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 01:45 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Med tanke på att många flyttar ut sina bolag utomlands, även jättarna så vore det faktiskt bättre att sänka skatten till så låga nivåer att företag flyttar till Sverige istället för att spara på skatten. Skulle man samtidigt stoppa lite av bidragsåtgången så är det nog inte helt omöjligt att få ihop. Dessutom skulle detta innebära mindre arbetslöshet, och fler folk i arbete, alltså minskade kostnader på den andra sidan.

Jag tycker inte att man ska skämmas över att vara rik, det är något man kämpar för i många många år för. Och man lever ju bara en gång så varför ska man inte kunna få vara rik om man nu vill det?

Skola och sjukvård ska vara som det är idag tycker jag, vägar beskattas ju redan i bensinkostnaden så den behöver inte belasta våra löner mer än så. Men bidragen kan man nog göra mycket på, återigen sänkta skatter innebär fler folk i arbete = mindre bidrag automatiskt.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 03:00 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
@Gustav. Den kunde faktiskt hamna på över 100% också skatten ibland. Om nu någon kommer ihåg Pomperipossa och Astrid Lindgren.
@Dave. Nu räcker det inte med att sänka skatten faktiskt för att hindra företag att flytta ut sin produktion från Sverige. Du behöver sänka lönerna en del också, runt 10:- per timme är väl den nivå vi behöver ha för att konkurrera med produktionen i länder som Kina.
Då skulle företagen flytta hit.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 03:04 #7
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Alla företag flyttar ju inte pga av löner, man kan ha tillverkning i Kina mot 10k i timmen men företaget kvar här. Det jag tänkte mer på är att konkurrera inom Europa inte med hela världen det är ju en kamp man inte kan vinna
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 05:09 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Fast bolagsbeskattningen är väl inte särskilt hög i europeisk jämförelse?
Det är skatt på arbete som är hög. Sedan ska vi komma ihåg att i många länder tillkommer kostander som t ex sjukvårdsförsäkring, pensioner etc som arbetsgivaren står för
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 12:16 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Sänk vinstskatten till 20% och det blir betydligt trevligare att driva företag i Sverige. Men jag vill inte ens gissa på hur stora förluster staten skulle göra på det.

Pengarna måste komma nåongstans ifrån så då lär arbetstagare få höja sina skatter
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 12:36 #10
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Inkomstbortfallet skulle bli ungefär 22 miljarder med en sänkning till 20% från de nuvarande 26,3. Intäkterna ligger på c:a 90 miljarder per år. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3615035
Ett belopp som om man jämför med sänkningar av inkomstskatten inte är helt orealistisk. Frågan är bara vilka dynamiska effekter det skulle ge.
Kanske bättre att lägga en slant på SJ så vi får behålla en del företag vi har http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...st_5874647.svd
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017