Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rasistiskt eller ej... Men nu får dte fan räcka!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-14, 15:50 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Standard Rasistiskt eller ej... Men nu får dte fan räcka!

Barn får inte vara pepparkaksgubbe. Vissa sånger får inte sjungas på avslutningen. Skulle man mot all förmodan våga sjunga vår egen nationalsång så är man rasist...

Och nu.... ännu en sak! *suck*

Disney tar bort scen i Kalle Ankas jul
Nöje 14 dec 15:23
Inför årets Kalla Ankas jul har Disney klippt bort två sekvenser från Tomtarnas julverkstad från 1932 som man anser speglar stereotypa bilder av svarta och judar.

Det handlar dels om en svart docka som i tomtens verkstad får ett "OK" i baken och dels en äldre man i yvigt skägg och lång näsa.

- Inför årets Kalle Anka fick vi reda på att Disney klippt bort de här sekvenserna, säger Stephen Mowbray, chef på programinköp på SVT i en kommentar.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:18 #2
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Dagens i-lands problem! SHIT NU ÄR JULEN FÖRSTÖRD, 2 SEKUNDER ÄR BORTA!
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:22 #3
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Låt oss komma ihåg att det med all sannolikhet inte är invandrarna själv som har bett om detta, utan det är vi svenskar som är rädda för att bli klassade som rasister. Det är politikerna, media och vanliga privatpersoner som är så rädda för att bli kallade rasister - dock ger det bara motsatt effekt när media försöker trycka ner SD, eller gör allting för att införa mångkultur i samhället.

Såg du möjligtvis lucia igår på SVT, när de mitt i en julsång tog in en kille som började rappa på förorts-svenska. Det är media som gör detta.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:23 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Förtår inte hur folk ens kan bli upprörda av att Disney gör förändringar på filmen och som ovanstående sa handlar det ju bara om sekunder som klippts.
Klart saker ska anpassas och moderniseras allteftersom samhället förändras.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:23 #5
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
Varför göra något stort utav något litet? Det är inte så att ingen får vara en pepparkaksgubbe, det var på EN dagis, inte alla dagisar i Sverige. Sedan är det Disneys val, du behöver inte kolla.
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:26 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Du blandar lite äpplen och päron i ditt inlägg.

Vad gäller pepparkaksgubben så handlade det om EN rektor och EN skola bland mer än 30 000. Det är således en extremt marginell företeelse som inte är så mycket att bry sig om.

Tror knappast särskilt stor del av svenska folket påstår att du är rasist om du sjunger nationalsången... Däremot så beslutar naturligtvis varje skola själva hur de vill lägga upp sin avslutning, inom rimliga gränser och i enlighet med Skolverkets riktlinjer.

Vad gäller Disney så är det ett rent affärsmässigt beslut. De ser till vad de tror är bäst för företaget, ingenting annat.

Även om det bara är några sekunder det handlar om så tycker även jag att det är högst olämpligt att förändra ett verk på det här viset. Det blir som att man försöker radera delar av vår historia vilket jag tror är en väldigt olycklig strategi, förutom att det är respektlöst mot skaparen av verket.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:30 #7
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Fast nu är det inte BARA på en skola. Alla sakerna hamnar inte i tidningen.
Filmen har visats i 70 år. NU ändrar de den för att Disney är rädda för att klankas ner som rasister.

Ni får tyckta vad ni vill, men jag är uppväxt med kalle anka och ser gärna att den är precis som jag är uppväxt med den. Just MAMA är ju ett av de roliga inslagen och efteråt när tomten skrattar och hon hoppar upp på OK stämpeln.

Trist att alla ska vara så satans rädda.....
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:38 #8
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Men blandar du inte äpplen och kotletter!

1. Att man inte skulle ha pepparkakor i luciatåget berodde väl på att barnen valt andra sånger, eller?

2. Det är inte personer med andra trosåskådningar som är mest emot att ha religiösa andakter i skolan utan ateister och agnostiker (och en och annan liberal med klar trosåskådning). Jag förstår det efter att ha tvingats tillbringa mina första skolårs avslutningar i kyrka med en predikande präst. Under min gymnasietid deltog jag aldrig i avslutningarna eftersom de var i kyrkan med präst. Jag vill ha en konfessionslös skola med religionsundervisning utan religiösa inslag. Å andra sidan får kyrkor och andra trossamfund gärna ha sina ritualer men det ska hållas utanför den obligatoriska skolan.

3. När har nationalsången förbjudits? Vi har ju numera till och med en nationaldag och från 2005 är det en helgdag. Att nationalsången (eller ishockeysången som den ibland kallats) hörs mindre kanske beror på att vi inte haft så många idrottsframgångar på senare år.

4. Att Disney inte vill stå för stereotypa inslag i sina produkter är inget nytt - de har klippt tidigare. När det gäller dockan har de diskussioner jag hört från USA mest handlat om pedofili och jag tror att det är mer brännbart.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:38 #9
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Fast nu är det inte BARA på en skola. Alla sakerna hamnar inte i tidningen.
Filmen har visats i 70 år. NU ändrar de den för att Disney är rädda för att klankas ner som rasister.

Ni får tyckta vad ni vill, men jag är uppväxt med kalle anka och ser gärna att den är precis som jag är uppväxt med den. Just MAMA är ju ett av de roliga inslagen och efteråt när tomten skrattar och hon hoppar upp på OK stämpeln.

Trist att alla ska vara så satans rädda.....
Är du rädd för ändringar? Din omgivning ändras konstant, om du kan hantera det kan du hantera detta. Sluta tramsa er, det är bara en liten ändring, det är inte hela världen. Det finns viktigare problem att fokusera på

Senast redigerad av epik den 2012-12-14 klockan 16:40
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 16:40 #10
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 934
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=FLnIAhYe--I
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017