Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


EPIServer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-09, 14:52 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
[...] Förutsättningen är att man kan asp.net.
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Du bör väl kunna C# (dvs riktig dot net) för att kunna utveckla mot EpiServer? ASP är det väl ingen som använder idag?
ASP.NET är inte samma som ASP. Om jag har förstått saken rätt så är EPiServer en CMS som man lägger ovanpå ramverket ASP.NET. Sedan kan man välja att utveckla i vilken .NET syntax man vill (C#, VB.NET, etc)

VB.NET är lika mycket "riktig" .NET som C#.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-09, 15:48 #12
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
ASP.NET är inte samma som ASP. Om jag har förstått saken rätt så är EPiServer en CMS som man lägger ovanpå ramverket ASP.NET. Sedan kan man välja att utveckla i vilken .NET syntax man vill (C#, VB.NET, etc)

VB.NET är lika mycket "riktig" .NET som C#.
Ja precis, det ligger ovanpå ASP.net och all funktionalitet tillgänglig i ASP.NET finns i de s.k EPi mallarna. Den klass som man ärver ifrån när man gör en mall den ärver i sin tur från ASP.NET System.Page eller vad den nu heter...

Det går även bra att köra VB.NET i EPi såvitt vad jag vet..

Citat:
Ursprungligen postat av studiox
EpiServer är väldigt flexibelt - dock ingår inte så mycket funktionalitet, allt du behöver får du utveckla så episerver är mer ett utvecklingsframework än ett CMS (enligt mig iaf, det får jag säkert pisk för)
Jag uppfattar det som mer av ett CMS än ett utvecklingsramverk och att det ingår rätt mycket funktionalitet..men det är väl en definitionsfråga
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-10, 00:31 #13
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
I praktiken är det endast c# som är aktuellt när det gäller EPiServer CMS, och det är ganska enkelt att lära sig om man kan c#. Vill poängtera att man såklart bör kunna ASP.NET och en viss mängd HTML / CSS också för att det ska vara intressant för företag att anställa en som episerver utvecklare.
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 20:10 #14
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
EpiServer är väldigt flexibelt - dock ingår inte så mycket funktionalitet, allt du behöver får du utveckla så episerver är mer ett utvecklingsframework än ett CMS (enligt mig iaf, det får jag säkert pisk för)
Jag blir lite intresserad av vad för funktionalitet som saknas jämfört med andra CMS. Kan du nämna ett par punkter?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 16:29 #15
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Jag blir lite intresserad av vad för funktionalitet som saknas jämfört med andra CMS. Kan du nämna ett par punkter?
Jag har inte hört att EPi brukar beskrivas som att det har lite funktionalitet..
Det är väldigt flexibelt med tanke på integration m.m och har mycket funktionalitet i sitt API. Det finns även ett flertal kringprodukter t.ex SiteSeeker för sökningar..m.m m.m
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 20:43 #16
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
För den prislappen kan man ju tycka att man borde få ett väldokumenterat api, men så är inte fallet. Det finns i princip inga färdiga moduler för något annat än att publicera html. Vilket random open source cms kickar rumpa av den produkten. Det enda de lever på är FUD:en som vissa kunder har att det måste va closed source. Man såg ju vad marknaden tyckte om deras företag i somras när de skulle börsintroduceras.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-15, 20:32 #17
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Jag har inte hört att EPi brukar beskrivas som att det har lite funktionalitet..
Nä, inte jag heller. Vi använder EPiServer ganska flitigt på jobbet men även om jag inte är en av dom som bygger sajter mha EPi har jag inte hört något om att det skulle vara fattigt jämfört andra CMS. Det var därför jag tyckte att man kunde nämna något konkret.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-16, 07:20 #18
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Vet att det finns mer eller mindre färdiga moduler för att t.ex. bygga communities. Fattigt nej.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-16, 16:35 #19
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Jag blir lite intresserad av vad för funktionalitet som saknas jämfört med andra CMS. Kan du nämna ett par punkter?
Absolut, detta ingår alltså http://www.episerver.com/en/Products/Content/Functions/

Dvs. det saknas, imho:

* Forum
* Global Userdatabas
* Blogg
* Formulär
* Gallery för bilder (även om det kanske ingår i deras mediahanterare)
* Inloggning för användare (kanske ingår)

Det finns i överhuvudtaget inga fria moduler till Episerver (vad jag vet om), fast detta är rätt standard, DotNetNuke (som är ett gratis .net cms) saknar mer eller mindre gratis moduler också (fast cms'et är open source)

Jag tycker att om man köper ett CMS för runt 150.000 (Eller vad episerver kostar idag) så borde det väl kunna ingå en modul för en blogg iaf?

Sen är EPI väldigt gammalmodigt, tittar man på Kentico exempelvis (också .net) som jobbar med dokumenttyper för att hantera data (vilket gör det otroligt smidigt) - dom har haft det i 5 år och EPI verkar komma med det nu.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-16, 18:20 #20
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Lever inte Episerver mest på myndigheter och andra offentliga förvaltningar?

Har jobbat med verktyget både som utvecklare och redaktör och är inte speciellt imponerad. Antar att det är .NET och övrig Microsoft-koppling som gör att många Microsoftintensiva organisationer föredrar det, AD-auth och så.

Vad en Episerver licens kostar är bara toppen på isberget. I de flesta fall rör dig sig om ett par miljoner för driftsättning av en enkel webbplats, lägg sedan på "förvaltningen" (kanslisvenska för drift). Skattepengar well spent.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017