Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Certifiering av internetsajter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-19, 21:54 #1
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Äntligen lanseras en certifieringsmöjlighet för internetsajter.
Min förhoppning är att detta skall kunna skilja agnarna från vetet.
Det är branschorganisationen Bitos som ligger bakom idén. Ordförande är Thomas Minnhagen,
Sverigechef på MSN.
Nyhet från Internetworld

Deras riktlinjer: Bitos.org

Jag hoppas att de också ställer ett krav på internetsajten att offentliggöra sin trafik på sis eller kia för att bli certifierad.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 22:13 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Verkar intressant ja.
Först skall man ansluta sig som medlem till Bitos, 4000:-. Sedan tillkommer en engångskostnad av 10.000:- därefter ytterligare 5.000:- per år.
Sedan skall man följa det här http://www.bitos.org/wp-content/uploads/bi...-riktlinjer.pdf vilket iof inte lär vara några större problem för de flesta av oss.
Och då får man förmånen att lägga upp ett liten stämpel(?) eller menar de banner på sin webbplats.
Tror verkligen att det kommer bli en stor anslutning till det.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:12 #3
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 19 2008, 23:13
Tror verkligen att det kommer bli en stor anslutning till det.
Ja. Min stora förhoppning är att en ökad medvetenhet skall nå näringsidkare och köpare.
På så vis kan annonsörer göra bättre affärer på internet och minimera risken för investeringar
i ej trafikerade media. Då sis ex. är ett kostnadsfritt komplement till kia hoppas jag att se samtliga webbplatser som anser sig vara seriösa synliga där.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:20 #4
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Är det inte samma strunt som "Trygg e-handel" som är en totalflopp och som bara dom stora bolagen ansåg sig ha råd att betala pengar till ?

Trygg e-handel gick ju ut på att företagare skulle betala en massa pengar för en certifiering som inte har någon som helst funktion.

Var det inte Pricerunner som drog igång det ? Någon hos dom brainstormade på hur dom skulle tjäna mer pengar och kom på den idén. Se bara på datorbutiken.com som jag vill minnas var med i "Trygg e-handel" ?

Hur många kunder förlorade inte pengar hos datorbutiken.com trots den certifieringen som dom hade betalat för. Så trygg var den certifieringen "Trygg e-handel".

Bortkastade pengar skulle jag vilja säga, och ännu mindre något som är värt att gå efter för kunder eller besökare på en site.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:21 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Helt meningslöst.

Man gör det bara mer förvirrande för vanliga surfare. Alla certifieringar blahablaha, kostar gör det också.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:28 #6
webdocs avatar
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
webdoc webdoc är inte uppkopplad
Medlem
webdocs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 263
Citat:
Originally posted by daniel_@Dec 20 2008, 00:21
Helt meningslöst.
Varför är det meningslöst?
Jag tycker inte vi skall vara snabba med att döma ut en hel affärsidé innan den har fått chansen. Om en som försökt innan inte lyckats så bra så betyder det inte att alla kommer att misslyckas. Styrelsen för Bitos är trots allt ganska stora aktörer: MSN, Expressen, PriceRunner mm. Utveckligen går åt rätt håll i varje fall - enligt min mening.
webdoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:31 #7
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Originally posted by webdoc@Dec 20 2008, 00:28
Varför är det meningslöst?
Läs gärna det jag skrev också för jag håller med daniel_

Så länge man ska betala en massa pengar för sånt så är det meningslöst och bara ett sätt att tjäna pengar för dom som ligger bakom det.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-19, 23:42 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag tror samma problem råder för taxi ibland som för internet. Om du står mitt i natten och fryser och letar efter en taxi så tittar du inte efter om det är ett certifierat taxi företag det handlar om, utan du tar första bästa eftersom du fryser och vill hem. På samma sätt fungerar ofta internet, du hakar på första bästa sida som verkar bra och lovande.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 00:07 #9
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Har man handlat förr och det går bra eller man blir tipsad från en kompis så bryr man sig inte om stämplar hit och dit.

Ska vi alla samla ihop 50st olika stämplar? En för tryggt att handla hos oss, en för att vi motverkar barnarbete, en för att vi motverkar.. en för att vi är certifierade (ja för vad?) en för att den är säker, en för garanti mot bluff.. en för.. bla, bla bla.. och betala 50x5.000kr per år till det??

jag är HELT med i att det behövs någon certifiering för att skilja på dom dåliga mot dom bra.. men det måste finnas en gräns! Annars är det bara ett sätt att lura pengar..
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 00:13 #10
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Jag håller med om att det kan finnas behov för någon form av certifiering, men då ska det vara till självkostnadspris och en myndighet eller stora bolag som har råd som står för det utan baktanken att dom ska tjäna pengar på det.

Det ska absolut inte vara för att någon eller några ska tjäna en massa pengar utan det ska i princip vara idieellt av dom stora för att tanken ska vara att dom verkligen vill att Internet och e-handel t.ex ska bli säkrare och inget annat.

Sen är det som sagt bara att kolla på Trgg e-handel och datorbutiken.com att deras certifiering inte var till någon nytta alls så det är ju inte enkelt att få siter stämplade som säkra eftersom det är så enkelt att kringå det, det kan ju istället då lura folk att tro att den siten är säker trots att den inte alls är det.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017