Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jetshop 2.0 - bra/anus?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-13, 19:39 #1
Mike71 Mike71 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 6
Mike71 Mike71 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 6
Har under ett halvår letat efter ett webb-shopsystem som ska passa mig bäst.
Har tidigare varit i valet mellan Nordisk E-handel och Askås som båda verkar mycket bra.
Speciellt Askås som verkligen har alla funktioner man behöver och också genererar kod som är bra optimerat för google vilket är mycket viktigt och ett krav.
Dock så känns dom allt för dyra, enbart månadsavgiften med div. tillägg kommer att landa på ca: 5000 Skr.

Men nu har jag kollat in Jetshop lite närmare med deras "nya" 2.0 som är framefritt och har en som det verkar mycket bra kassa.
Enda jag saknar med kassan är att kunden ska kunna välja att handla utan att registrera sig.

Ex. på jetshop 2.0 siter
http://www.webshop.hemmabutikerna.se/default.aspx
http://www.rogersfjallbacka.se/Default.aspx


Frågan är vad ni som kan det här lite bättre tycker om Jetshops nya system, är det bra optimerat för Google, sökord, mm?
Tycker ni kassan verkar bra? Kom gärna med fler synpunkter på Jetshop.
Har hört tidigare att dom är snabba på att skicka fakturor men sämre på att leverera...
Men det är en stor prisskillnad mellan Jetshop & Askås! Tycker också att askås designmässigt inte ligger på topp, men dom har underbara funktioner.
Kom gärna medegna synpunkter och förslag, allt mottages med tacksamhet.

Mvh
Mik
Mike71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 22:44 #2
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jetshop och Askås vänder sig nog till lite olika målgrupper. Askås vänder sig tll kräsnare kunder som vill att butikerna ska klara lite mer, medan Jetshop satsar på den stora massan av e-handlare.

Sedan vad gäller design så antar jag att bägge dessa enkelt går att göra en egen design till? (så designen är egentligen inte vad jag skulle titta på vid butiksval utan funktion) Det brukar man kunna få i de flesta system OM man bara betalar för det. Min erfarenhet säger att skräddarsydd riktigt bra design kostar en hel del.

Precis som dig så gillar jag inte att man inte kan handla utan att registrera sig, på så sätt känns det ändå som att det inte riktigt är 2.0.
Sedan gillar jag inte riktigt URL uppbyggnaden på Jetshop, helt seovänliga urls tycker jag inte det är. Vi håller just nu på att jobba med det i vår egen butik, så därför är jag lite insnöad på sådana för tillfället :-)

Jag tycker att jetshop känns som att de försökt hotta upp sin gamla lösning, men inte gått hela vägen med moderniseringen och jag hittar heller inte så mycket nya funktioner, ja de är framesfritt nu och de gör att de är enklare att designa en snygg shop och att det är lättare att sökmotoroptimera, men de fuktionerna har många andra haft en längre tid. Man så är jag kanske lite partisk också.

Frågan är hur det ser ut under skalet gällande sökmotoroptimeringsmöjligheterna, finns möjlighet för att skriva unika titeltaggar överallt ner på produktnivå, finns seovänliga urls, kan du ange alttaggar på bilderna, är det enkelt att exportera sin sitemap till google, och är den gjord enl googles specifikationer osv. Skulle vara kul att höra med någon som kör en 2.0. som kan svara på de funderingarna
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 23:17 #3
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Får man fråga varför du enbart tittat på låsta lösningar a´la jetshop och askås med dyra månadsgifter?

Att jetshop nu har lyckats skapa en framesfri lösning efter så många år (!) bevisar ju att dem är hyffsat inkompetenta och ej ligger i framkant när det gäller utveckling av sitt system och därav ehandel i synnerhet. Deras nya kassa ger jag inte heller mycket för även om den nu är bättre än den gamla.

Kolla då hellre på någon beprövad opensource-lösning (prestashop, oscommerce eller "kanske" magento) och använd dig av konsult om du inte kan lösa det tekniska samt grafiska själv. Finns mängder med folk som kan hjälpa dig för en rimlig kostnad och communityn är väldigt stor den med.

Om du nu måste ha någon kommersiell färdig lösning så skulle jag verkligen reka dig att kolla på Interspire istället (alternativt CS-Cart). Kickar skiten ur alla dom färdiga lösningar jag sett här i Sverige.

/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 08:21 #4
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Nu kan jag inte svara för Mike71, men när jag kikade runt på opensourcevarianter, så tyckte jag att oscommerce var begränsad och att magento var segt samt att du kunde hitta en del konsiga saker rent säkerhetsmässigt i bägge. Interspire saknade i stort sett all anpassning för sverige som existerar, så det kräver en hel del utveckling.

Opensource är bra, men man ska nog kunna en hel del för att börja ge sig på det, och det kostar i tid om man ska göra det själv. För i alla fall mig så är tid också pengar, eller snarare kanske ännu mer värdefullt än pengar eftersom jag är väldigt mån om min tid. Ska du använda dig av konsulter om du inte kan göra det själv, så är du ju lika upplåst som om du använder en färdig lösning. Skillnaden är att du är låst till konsulter i stället för företaget som gjort lösningen, så färdiga lösningar behöver inte vara usla. de vänder sig bara till en annan målgrupp än jag tror att vi som är här inne är. Därmed inte sagt att alla färdiga lösningar är bra, utan det finns båda sorterna. Både Open sorce och färdiga varianter kan vara bra, det beror helt enkelt på behoven hos den som tänker använda dem
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 12:21 #5
david.hultvall david.hultvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 4
david.hultvall david.hultvall är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 4
Hej Mike71,

Jättebra att du tar in andras synpunkter. Det är vad alla borde göra vid en upphandling av ett system.

Ska försöka svara på SweCats frågor om sökmotorvänligheten i vårt system.
I jetshops administrationsverktyg finns möjlighet för att skriva unika titeltaggar, keyword och description på alla sidor i shoppen - startsida, infosidor, kategorisidor och produktsidor. Du kan sätta alt-taggar på bilder och vi har en sitemap enligt googles specifikationer. Vi har gjort om Url:arna i 2.0 för att de ska vara seovänliga.

Tycker det är jättespännande att följa denna tråd för att vi ska kunna få tips och idéer på förbättringar till vår nya plattform. Vill också poängtera att styrkan i att ha en "hostad"-lösning är dels att vi hela tiden kommer med nya uppdateringar med ny funktionalitet och dels att du också får del av kraftfulla partneravtal som annars kan kosta mycket tid och pengar. Vill även tillägga att med Jetshop har du även möjlighet till individuell utveckling vilket gör att du även kan få samma möjligheter som om du haft ett egenutvecklat system.

Hoppas detta gav dig några svar.

Lycka till!

MVH

David
Jetshop
david.hultvall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 18:26 #6
Mike71 Mike71 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 6
Mike71 Mike71 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 6
Hej, David

lite frågor till dig!


1. "individuell utveckling" betyder det att du kan lova att ni fixar en "snabb-kassa" åt mig?

2. Fixar ni: Multishop - olika butiker med olika utseende och innehåll men endast ett lager

3. Korsförsäljning, kan systemet rekommendera en viss vara utifrån kundens köp?

4. Kan kunder betygsätta produkter, rekommendera produkter?

5. Rabatt/annonskoder, finns den möjligheten?

6. Friendly URLs ? alltså logiska namn på url,s ?

Mvh
Mike
Mike71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 03:51 #7
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Citat:
Originally posted by SweCat@May 14 2009, 08:21
Nu kan jag inte svara för Mike71, men när jag kikade runt på opensourcevarianter, så tyckte jag att oscommerce var begränsad och att magento var segt samt att du kunde hitta en del konsiga saker rent säkerhetsmässigt i bägge. Interspire saknade i stort sett all anpassning för sverige som existerar, så det kräver en hel del utveckling.

Opensource är bra, men man ska nog kunna en hel del för att börja ge sig på det, och det kostar i tid om man ska göra det själv. För i alla fall mig så är tid också pengar, eller snarare kanske ännu mer värdefullt än pengar eftersom jag är väldigt mån om min tid. Ska du använda dig av konsulter om du inte kan göra det själv, så är du ju lika upplåst som om du använder en färdig lösning. Skillnaden är att du är låst till konsulter i stället för företaget som gjort lösningen, så färdiga lösningar behöver inte vara usla. de vänder sig bara till en annan målgrupp än jag tror att vi som är här inne är. Därmed inte sagt att alla färdiga lösningar är bra, utan det finns båda sorterna. Både Open sorce och färdiga varianter kan vara bra, det beror helt enkelt på behoven hos den som tänker använda dem
Som du säger så är så är opensource inte för alla, men om man är villig att lägga 5000/mån på att hyra en webbshop så borde man ta sig en rejäl funderare anser jag. Mike71 verkar ju inte vara "Kalle Svensson" som enbart ska kränga en hobbyprodukt liksom... då kan han ju välja vilken skit som helst för 100+/mån.
(Om man vill testa sin verksamhet på nätet, för att känna på det, så kan det ju dock vara vettigt med något enkelt och färdigt a´la Jetshop innan man slår på stora trumman.)

Alla har vi olika krav beroende på affärsområde, budget samt mål med verksamheten.
Det bästa är ju att bygga själv - om man har kunskapen, tiden och pengarna vill säga. Då får man det exakt som man vill ha det.
Om man inte kan/vill utveckla själv från scratch så anser jag att det är mest ekonomiskt vettigt och rätt att satsa sin tid och pengar på en opensourcelösning, eller en kommersiellt öppen lösning som Interspire.


OsCommerce och dess kod är gammal ja - men också väl beprövat och utvecklas dagligen av användarna med mängder av tillägg och moduler. Har störst användarbas och community. Stabil.

Magento har blivit bättre och är inte lika segt längre, men det är ett väldigt stort system (för stort tycker vissa). Men för varje version så blir det bättre, därav så skrev jag "kanske" i mitt första inlägg. Jag tycker dock fortfarande att det är lite "för" mycket beta för min smak...

Om du nu har hittat "konstiga" säkerhetsbrister i dessa två system så tycker jag att du borde ta upp detta med utvecklarna, för i såna fall så är det ju flera tusentals webbshopar som är drabbade...

Angående interspire så är det kommersiellt ja, men bygger på hyffsat öppen plattform - därav är det lätt för dig eller någon annan att utveckla det du saknar. Koden är riktigt bra. Nämn du någon av nämda svenska kommersiella lösningar som erbjuder liknande upplägg och system?
Det finns svenska anpassningar och betalmoduler utvecklade, intelligentsolutions.se har gjort en del vet jag sedan tidigare.
Plattformen kommer laddad från starten med allt man kan önska sig.


Angående din åsikt om att man skulle vara "låst" till konsulter för att man inte klarar opensource själv så är ju svaret där att man inte är ett dugg låst eftersom man kan alltid skaffa sig en ny konsult, eller fråga communityn om man inte är nöjd. Men om man däremot inte är nöjd med en FÄRDIG, LÅST lösning så sitter man i sjön...

Visst är tid pengar, därför skall man se till att inte låsa in sitt arbete och sen slänga bort nyckeln.
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-15, 11:07 #8
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 58
Joley Joley är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 58
Hej,

Det behöver faktiskt inte vara så dyrt att "hyra" en webbutik.

Min åsikt:

Skulle jag starta en webbutik så skulle jag utan att tveka använda mig av ett open-source system. Dels för att källkoden är öppen, dels för att den ständigt är under utveckling och går alltid att utveckla vidare med.

Vi har en uppsjö av alternativ där man kan hyra in sig för att bygga upp sin e-handel och få den tillhandahållen av de faktiska butiksskaparna eller professionella konsulter. Vi har väldigt, väldigt många alternativ... men det är som ni skriver... väldigt svårt att veta vilken man skall välja.

Då är frågan, ska man verkligen välja den som är lite dyrare framför den som är lite billigare? Oftast brukar det vara som så att man får vad man betalar för, men frågar man mig så anser jag att många i denna bransch tar tillfället i akt och saftar på en hel del. Jag anser att vara konkurranskraftig inom just e-handel är det övervinnande taget för de som vill hyra sig en e-butik.

Att man hyr en e-butik betyder inte att du INTE äger den, oftast innebär det att den tekniskt tillhandahålls av den leverantör du väljer. Visserligen kan det vara annorlunda från leverantör till leverantör. Hos t.ex. JetShop skulle jag aldrig tro att kunden får "ta" med sig butiken om denne väljer att avsluta sin e-butik. Hos oss på Prestaworks.se erbjuder vi tjänster för open-source projektet PrestaShop, vi ger våra kunder allt och lite till, bara för att de verkligen ska veta att vi bryr oss om dem och att vi inte vill dra ut pengarna från plånboken för att starta upp en e-butik.

Vi har låtit kunderna få veta att det faktiskt inte behöver kosta så mycket att kicka igång en e-butik som man själv äger, sen kostar det ju visserligen om man önskar tillägg och allt annat smått och gott, men även detta låter vi våra kunder få ta del av kostnadsfritt.

Det enda jag vill ha menat med detta inlägg är att det faktiskt kan vara värt att se över open-source projekt, speciellt om du som vill starta en e-butik inte har så stor koll på det tekniska och vill kunna ha någon att luta sig tillbaks mot om du stöter på t.ex. problem, helt kostnadsfritt!

Sen är det ju som sagt olika omständigheter hos olika leverantörer. Om vi tar JetShop t.ex. så har de ju utvecklat sin egen butik och anser att priset på den är ganska högt, då är det ju en självklarhet och bara acceptera vad dem vill ha ut av det. Samtidigt som det kan vara 10 gånger billigare att välja en leverantör som erbjuder tjänster inom ett open-source projekt.

Jag hoppas ni förstår lite hur jag tänker och resonerar i mitt inlägg, jag vill bara försöka få er att förstå att open-source är härligt 8 av 10 gånger ;-) och den stora peaken .... det går alltid att få hjälp från hundra tusentals människor runt om i världen!

Ha det gott och en trevlig helg på er!

Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se
Joley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-16, 10:40 #9
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag håller med er, opensource är bra i vissa fall och hyrlösningar i vissa fall. Sedan finns även de som erbjuder möjligheten att köpa sin butik, vilket också är en variant. Det finns en del svenska varianter på det också.

Jag tror att det viktigaste är att man helt enkelt går igenom vad man vill att butikslösningen ska klara och vad man har för budget, sedan är det bara att börja kika runt, jämföra de olika varianter som finns och prova sig fram. Man brukar kunna få använda testbutiker hos de flesta.

Vad jag vill ha sagt är att här på WN så betraktas oftast allt som inte bygger på opensource som dåligt, och så behöver det inte vara. Olika saker passar helt enkelt olika kunder. Kika runt så kan man hitta det mesta.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 01:53 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Jag skulle välja en open source lösning, men jag skulle inte lägga hosting hos webbutik leverantören. Utan försök håll i det så mycket som möjligt och sedan hyr in en konsult för sånt du inte klara av eller inte kan.

Men se till att du själv har full koll, dvs du väljer webbhotell inte konsulten.

Man kan idag få en OsCommerce lösning från 1000:- färdig och klar, sedan tillkommer webhotellkostnader. Visst den kanske grafisk enkel, men det fungera.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017