Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inkasso - hur får man pengarna?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-10, 23:13 #1
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
Red flag Inkasso - hur får man pengarna?

Hej!
Har stött på problem.

Jag anlitar ett ansett svenskt inkasso bolag för att ta hand om min krav mot kunder som inte betalar, dock ska man ifall kund bestrider ärendet (alltså betalning) betala en jurist 1500:-/h för att handha ärendet som dessutom kan ta upp emot 2år innnan man vet om man får några pengar alls.

Jag undrar nu om någon kan rekommendera mig ett sätt att komma åt mina pengar för uppdrag som jag inte får betalt för?

Det handlar, för mig som liten företagare, om ganska mycket pengar.

Vad ska man göra?
edited är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 23:30 #2
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av edited Visa inlägg
Hej!
Har stött på problem.

Jag anlitar ett ansett svenskt inkasso bolag för att ta hand om min krav mot kunder som inte betalar, dock ska man ifall kund bestrider ärendet (alltså betalning) betala en jurist 1500:-/h för att handha ärendet som dessutom kan ta upp emot 2år innnan man vet om man får några pengar alls.

Jag undrar nu om någon kan rekommendera mig ett sätt att komma åt mina pengar för uppdrag som jag inte får betalt för?

Det handlar, för mig som liten företagare, om ganska mycket pengar.

Vad ska man göra?
Om det är många småkunder kan en idé vara att sälja fordringarna. Om det är färre stora kunder kanske du själv snabbare kan hantera ärendet eller anlita en jurist.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 23:45 #3
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
problemet är ju att även om jag försöker själv, kommer kund inte att betala. Och att anlita en juriskt, det kostar asmycket. Äter upp själva värdet på fakturan kan man säga.

Kan man sälja fakturor som man vet kommer bli problem med?
edited är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-10, 23:50 #4
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av edited Visa inlägg
problemet är ju att även om jag försöker själv, kommer kund inte att betala. Och att anlita en juriskt, det kostar asmycket. Äter upp själva värdet på fakturan kan man säga.

Kan man sälja fakturor som man vet kommer bli problem med?
Det kan man, men du får nog räkna med risigt betalt för dem. Frågan är väl egentligen lite hur situationen ser ut. Är det stora fakturor och kunden har tillgångar är det antagligen värt att lägga ler lite möda på att driva in pengarna genom KFM/tingsrätt.. har gäldenären inga tillgångar är ju tyvärr fordringarna ganska värdelösa. Men antagligen kan du alltid få ut något.
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 05:45 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du behöver egentligen ingen jurist, som företag får du sköta inkasso själv och får du inte betalt så går du till KFM. Bestrids kravet som du lämnat till KFM så blir det en träff hos tingsrätten där du presenterar ditt underlag för kravet och motparten sitt argument och kan ni inte komma överens då så blir det ett civilrättsligt mål och då skulle kanske ett juridiskt ombud kunna vara bra att ha. Med reservation för att gången kan ha ändrats för det var mer än 15 år sedan jag behövde gå den långa vägen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 09:21 #6
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Jag skötte inkasso för egen räkning efter flera fakturapåminnelser till kund och det räckte för att kunden skulle förstå allvaret i det hela och betalade rätt så omgående.

Jag gjorde som Westman beskrivit och läste noga på http://www.inkasso-se.se/naer-kunden-inte-betalar.html
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 13:50 #7
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
edited edited är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 45
OK!
Där fanns det en hel del tips....

Tack så mycket!
edited är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 23:14 #8
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det räcker inte att bara bestrida en faktura. Har du underlag på att kunden har beställt en tjänst eller vara och rätt på din sida så hjälper det inte mycket att kunden bestrider kravet.

Alla dina kostnader och utlägg för ett sådant ärende kan du kräva kunden på sedan. Så i slutändan är det din kund som kommer att betala, om du har rätt på din sida vill säga.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-12, 00:12 #9
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
danneskjold danneskjold är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Det räcker inte att bara bestrida en faktura. Har du underlag på att kunden har beställt en tjänst eller vara och rätt på din sida så hjälper det inte mycket att kunden bestrider kravet.

Alla dina kostnader och utlägg för ett sådant ärende kan du kräva kunden på sedan. Så i slutändan är det din kund som kommer att betala, om du har rätt på din sida vill säga.
Problemet är ju att det alltid finns en risk att gäldenären i slutändan ändå ej kommer att ha tillgångar för att betala - och då har du redan lagt ner både tid och pengar först på betalningsföreläggande sedan på tingsrättsprocess om gäldenären bestrider. Är det fråga om mindre summor så står därtill var part för sina egna rättegångskostnader, vilket kan göra att du förlorar hur du än gör..
danneskjold är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-12, 10:12 #10
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av danneskjold Visa inlägg
Problemet är ju att det alltid finns en risk att gäldenären i slutändan ändå ej kommer att ha tillgångar för att betala - och då har du redan lagt ner både tid och pengar först på betalningsföreläggande sedan på tingsrättsprocess om gäldenären bestrider. Är det fråga om mindre summor så står därtill var part för sina egna rättegångskostnader, vilket kan göra att du förlorar hur du än gör..
Har man företagsförsäkring brukar rättskydd ingå..
Innebär att du senare kan få tillbaka för dina utlägg för jurist / advokat.

Suger med människor som inte gör rätt för sig. I många fall är det så små belopp, att det blir dyrare o rodda fram tillbaka, skriva brev hit dit än att bara låta det vara! Tar som någon skriver i tråden ca 2 år innan ens ärendet tas upp. Sjukt dåligt, även fast man har alla papper på bordet!
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017