Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dra en obetalande kund till rätten!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-19, 18:56 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Nej, har inte heller varit med om liknande, därför jag efterfrågar råd. Ja, det är en person som bestrider, med det menar jag inte att det är en privatperson, utan det är fortfarande ett företag enligt mitt tidigare inlägg, annars hade jag skrivit det i mitt inlägg.
Svårt att ge råd om vi inte vet orsaken till att de bestrider fakturan, då verkar ni ju vara oense om något och det är omöjligt att veta vilka förutsättningar du har att vinna i rätten. Om du är säker på att du har rätt så förlorar du ju inte direkt något på att gå till fogden heller. Är du väldigt osäker och det som du säger handlar om en mindre summa så kanske det är bättre att bara släppa det och undvika att ta uppdrag från företaget igen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2016-05-19 klockan 19:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-20, 00:55 #12
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Svårt att ge råd om vi inte vet orsaken till att de bestrider fakturan, då verkar ni ju vara oense om något och det är omöjligt att veta vilka förutsättningar du har att vinna i rätten. Om du är säker på att du har rätt så förlorar du ju inte direkt något på att gå till fogden heller. Är du väldigt osäker och det som du säger handlar om en mindre summa så kanske det är bättre att bara släppa det och undvika att ta uppdrag från företaget igen.
"Nu är jag rätt förbannad. Har en kund som uttryckligen vägrar betala fastän jag har skickat ut påminnelse och inkasso. Kunden har inga problem med leverans, men vet att det är väldigt tidskrävande att kräva in pengar via tingsrätten, och därmed jävlas (då han vet att han lika gärna kan skita i att betala). Fakturan handlar om ett par tusen, så det är inte gigantiska siffror, men det stör mig att de beter sig så här."

Jag är säker på att jag vinner, men däremot så är det kostnader involverat om man går till tingsrätten. Kronofogden kan inte göra något enligt samtal med dem, om de inkommer med en bestridan (räcker att det bara skriver det, utan anledning, så tar det stopp). Enligt dem så var enda lösningen att gå till tingsrätten, men att det blir kostnader som jag får stå för själv, eftersom det är mindre ärende (tror det är under ett halvt basbelopp).

Anledningen till att jag vill dra detta vidare, är för att jag inte vill att det ska finnas liknande företag, som bara bestrider faktura, för att de vet att de inte behöver betala, och att man inte kan gå vidare pga tid och pengar som det skulle innebära.

Någon annan som har varit i liknande situation? Vad gjordes?
Personligen tycker jag att systemet är väldigt dåligt, att det ska vara så enkelt att komma undan.
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-20, 07:17 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Självklart ska du börja hos Kronofogden. Då kunden (förutsätter jag?) är ett aktiebolag så kommer själva ansökan du gör synas vid kreditkontroller.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-20, 12:38 #14
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Självklart ska du börja hos Kronofogden. Då kunden (förutsätter jag?) är ett aktiebolag så kommer själva ansökan du gör synas vid kreditkontroller.
Är du säker? Även om de bara skickar tillbaka och skriver "bestrides" utan anledning? Ja, det är ett AB.

- Tack
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-20, 13:02 #15
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Är du säker? Även om de bara skickar tillbaka och skriver "bestrides" utan anledning? Ja, det är ett AB.

- Tack
Ja, så länge ditt bolag inte är svartlistat så kommer en ansökan att registeras hos kreditbolagen i 2 år. Godkänns sedan din ansökan (kund inte bestrider och delgivning görs) så får kunden en anmärkning i 5 år.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-22, 00:20 #16
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Du kan stämma dom i domstolen på dina kostnader så att du får igen hela beloppet om jag inte mins fel.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-22, 07:59 #17
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag förstår din ilska över situationen men om du vill hoppa över moment för att spara 300kr så tror jag inte du är nog förberedd på vad det kostar i både pengar och framför allt tid när det gäller en rättegång.

Om ditt företag hänger på den här inkomsten så tycker jag du ska gå vidare men om det är något du kan leva utan så råder jag dig att ta det som en kostnad och försöka gå vidare. Lägg tiden och energin på att utveckla ditt företag och finna nya kunder istället. Personen/företaget som inte vill betala kommer inte att förändras oavsett om denne dras genom Kronofogden eller rätten.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-26, 12:35 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Personligen tycker jag att systemet är väldigt dåligt, att det ska vara så enkelt att komma undan.
Det är tvärtom väldigt bra att det fungerar som det gör, annars hade det inte varit ett rättssäkert system. Företag som sätter i system att luras kommer ju också att gå under ganska snart...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-28, 18:06 #19
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
David.T David.T är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är tvärtom väldigt bra att det fungerar som det gör, annars hade det inte varit ett rättssäkert system. Företag som sätter i system att luras kommer ju också att gå under ganska snart...
Vet inte riktigt hur du tänker, eller om du gör det. Sista det är, är just rättssäkert. Inte bara i denna situation utan även i andra (så som mordbrott, våldtäckt etc).
Ett avtal är alltid ett avtal, och man ska hålla för sin del. Men det är bevisligen otroligt enkelt att bara skita i det så länge inte det handlar om högre belopp(där förlorande part ska stå för vinnandes parts advokatkostnader). Men du kanske inte bryr dig om din del i ett avtal, och då är givetvis rättssystemet på din sida..

Hoppas givetvis att fallet inte är så, och att du egentligen bara menade något annat.. Vad det nu skulle kunna vara. (Retorisk fråga).
David.T är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-28, 23:46 #20
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av David.T Visa inlägg
Vet inte riktigt hur du tänker, eller om du gör det. Sista det är, är just rättssäkert. Inte bara i denna situation utan även i andra (så som mordbrott, våldtäckt etc).
Ett avtal är alltid ett avtal, och man ska hålla för sin del. Men det är bevisligen otroligt enkelt att bara skita i det så länge inte det handlar om högre belopp(där förlorande part ska stå för vinnandes parts advokatkostnader). Men du kanske inte bryr dig om din del i ett avtal, och då är givetvis rättssystemet på din sida..

Hoppas givetvis att fallet inte är så, och att du egentligen bara menade något annat.. Vad det nu skulle kunna vara. (Retorisk fråga).
Har du lust å förklara hur man löser avtalsbrott utan en domstol?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017