Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förslag på ny avdelning: Leverantör sökes

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-17, 12:07 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Förslag på ny avdelning: Leverantör sökes

Jag har sett ett antal inlägg där enskilda webbhandlare eller andra söker en leverantör av en specifik produkt.

Det kanske vore bra att ha en särskild avdelning för detta?

Jag tycker inte det passar i kategorin jobb/uppdrag. Nu senast hamnade "Söker leverantör för Tårta med tryck" under "off topic", vilket kanke är synd då det säkert finns leverantörer som gärna levererar men inte hittar en naturlig samlingsplats för dessa förfrågningar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-17 klockan 12:09
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 12:21 #2
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Om jag vill starta företag och säljer datorer - HP, är det inte bara att gå in på HPs hemsida då och kontakta dom? Jag har alltid gjort så. Kontaktat märket som jag vill sälja och gått vidare därifrån som är en låååååång process.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 13:21 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om man har hittat ett olöst problem hos en kund men inte känner till om det finns en lösning på problemet så tycker jag det är en utmärkt kanal att gå till WNs samlade marknadskunskap och söka efter en lösning. Hittar man ingen sån lösning här så finns det ju uppenbart en öppen affärsmöjlighet för någon att exploatera.

Det är många här på WN som exempelvis söker en leverantör av en lösning till ett specifikt problem men inte vet vad det är för företag som tillhandahåller en sån lösning eller ens om det finns på marknaden över huvud taget.

Svaren förväntas då komma från någon annan här på WN som känner till en sån leverantör. Jag hade inte exemplet med HP eller annan känd tillverkare i åtanke för detta. Det är en helt annan frågeställning du tar upp när man känner till en specifik tillverkare.

Man skulle kanske kunna kalla avdelningen: "Lösning sökes till olöst problem hos kund" eller "Leverantör sökes till olöst problem hos kund".

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-17 klockan 13:33
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-17, 18:46 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Ett problem är väl egenreklamsreglerna. Leverantören i fråga skulle inte få svara på frågan.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 03:56 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Ett problem är väl egenreklamsreglerna. Leverantören i fråga skulle inte få svara på frågan.
En leverantör kan ju alltid skicka ett PM, men tanken var mest att andr ahär på WN kan tipsa om bra leverantörer som inte är kända. Det är den kategorin som är svår att hitta för de som ställt frågor här på WN.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 08:53 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Dagens regelverk sätter ju käppar i hjulet för allt annat än en direkt fråga från en medlem till en annan. Det duger itne att kasta ut en fråga och vänta på svar via PM, det är ju inte tillåtet...

Problemet med en kategori av det slag du föreslår är att den riskerar att fyllas med just denna förbjudna egenreklam...

§3 Reklam
- Du får inte skapa eller sprida marknadsföring i forumet, efterfrågad eller ej.
- Ingen som helst reklam om den egna tjänsten, produkten eller hemsidan i syfte att dra mer trafik eller sälja något. Detta gäller även dotterbolag/moderbolags tjänster/produkter.
- Du får inte posta nyheter om dina tjänster eller hemsidor, eller tjänster/hemsidor du är involverad i.
- Reklam via PM är totalförbjudet, efterfrågad eller ej. Detta leder till omedelbar avstängning. Information om egna tjänster är endast tillåtet via PM på direkt efterfrågan av annan medlem, och bara i den omfattning som efterfrågas.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 11:32 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är inte marknadsföring jag pratar om utan om jag exempelvis behöver en tårta med tryck på men jag vet ingen leverantör som kan erbjuda det så ställer jag en fråga på denna nya avdelning. Förhoppningsvis finns det någon annan på WN som känner till en sådan leverantör och kan tisa om det.

Det finns ingen genreklam alls i detta. Snarare en egen efterfrågan. typ: "Jag söker en leverantör, någon som har tips?"

Denna typ av frågor finns redan på WN och de hamnar ofta under OffTopic men jag tycker de i högsta grad är relevanta och borde därför få en egen avdelning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 18:15 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är inte marknadsföring jag pratar om utan om jag exempelvis behöver en tårta med tryck på men jag vet ingen leverantör som kan erbjuda det så ställer jag en fråga på denna nya avdelning. Förhoppningsvis finns det någon annan på WN som känner till en sådan leverantör och kan tisa om det.

Det finns ingen genreklam alls i detta. Snarare en egen efterfrågan. typ: "Jag söker en leverantör, någon som har tips?"

Denna typ av frågor finns redan på WN och de hamnar ofta under OffTopic men jag tycker de i högsta grad är relevanta och borde därför få en egen avdelning.
Just ditt exempel med tårttryck har ju ingenting alls att göra med nätet och därför platsar det inte någon annanstans än just under OT. Det hör helt enkelt inte till de områden som WN är tänkt att omfatta. I så fall platsar det bättre på något av de forum för företagare som redan finns.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-19, 03:33 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Just ditt exempel med tårttryck har ju ingenting alls att göra med nätet och därför platsar det inte någon annanstans än just under OT. Det hör helt enkelt inte till de områden som WN är tänkt att omfatta. I så fall platsar det bättre på något av de forum för företagare som redan finns.
OK, då tar vi något annat exempel då. som jag inte orkar dra nu...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-20, 16:39 #10
plura plura är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 244
plura plura är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 244
Tycker Conny's förslag låter mycket vettigt, sätt upp klara regler i detta delforum för vad som gäller. Gör ett undantag till grossister etc så att inte lilla Ida får göra reklam för sin privata ehandel.
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017