Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Aktuella CPM-tal önskas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-29, 16:39 #1
Arnebys avatar
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
Arnebys avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Hej!

Finns det någon här som kan dela med sig av faktiska aktuella CPM-avtal som rullar idag? Egna eller andra ni råkar känna till?

Jag börjar med att bidra med ett själv:

DagensMedia.se har 30 000 officiella besökare per vecka. Vill du annonsera där betalar du brutto (alltså innan rabatter) 45 öre per visning av en annons. 45 öre gånger 1000 ger ett brutto-CPM på 450 kronor xmoms. Kom nu bara ihåg att såväl sälj som produktion och ev mediabyrå ska ha sin provision ur dessa pengar.

Hoppas ovanstående piggar upp någon och att panelen kan bidra med flera exempel.

--Gunnar
Arneby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-29, 20:48 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
450kr för CPM!!!? Det där låter galet dyrt oavsett hur många som ska ta provision.

2-10kr per tusen visningar (CPM) är det jag betalar vanligtvis. För 45öre kan man köpa per klick istället (CPC).
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-29, 20:57 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by Arneby@Nov 29 2006, 17:39
45 öre per visning av en annons. 45 öre gånger 1000 ger ett brutto-CPM på 450 kronor xmoms.
Bisarrt dyrt. 20 kr är väl mer rimligt, om du har en normalt liten annons. Är nog väldigt mycket luft i siffrorna. Kan nog tänka mig att ingen betalar mer än 50% av det där, och de flesta ännu mindre. Låter som att det är uppgjort för att mediebyråerna ska ha mycket luft att pruta ner, och eftersom de får betalt av sin uppdragsgivare efter hur mycket de lyckas pruta, så "kliar den ena handen den andra".
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 11:42 #4
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
CPM 2-8kr är mer normalt för banners, högre för attraktiva rektanglar.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 13:19 #5
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Om Arneby kan kränga annonser till det priset är det väl bara att gratulera.

Priset skall förstås - från köparens vinkel - sättas i relation till hur nischad siten är också. Ju mer nischad desto högra pris per klick/besökare.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa för CPM 450 om det är RäTT site och rätt besökare (en bättre utvärdering kan dock alltid göras i efterhand).
Annonsen plats på sidan och i sitestrukturen spelar såklart också en stor roll.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 17:57 #6
Arnebys avatar
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Arneby Arneby är inte uppkopplad
Nykomling
Arnebys avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 41
Citat:
Originally posted by Vikarien@Nov 30 2006, 14:19
Om Arneby kan kränga annonser till det priset är det väl bara att gratulera.

Priset skall förstås - från köparens vinkel - sättas i relation till hur nischad siten är också. Ju mer nischad desto högra pris per klick/besökare.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa för CPM 450 om det är RäTT site och rätt besökare (en bättre utvärdering kan dock alltid göras i efterhand).
Annonsen plats på sidan och i sitestrukturen spelar såklart också en stor roll.
Som så ofta läses det in så mycket i texter som egentligen inte står där

De som säljer dessa annonsutrymmen på Dagens Media och Morningstar är Internetsäljarna. Alla uppgifter kommer direkt från dem. Jag har ingen affärsmässig koppling till dem i dagsläget. Om de far med osanningar får gärna panelen berätta det för mig.

I övrigt skulle jag alltså vilja ha flera exempel på faktiska CPM-avtal. Jag har själv ännu intet slutit några avtal alls kring annonsering på mina nyhetsbloggar men räknar med att göra det under första kvartalet. Därav mitt intresse för ämnet.

Öht, tycker jag tyvärr att nivån här är på tok för låg med tanke på de krav som ändå ställs för att få ansluta till WN. Men det kanske bara är jag som är gnällig
Arneby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 20:37 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Låg nivå? På vilket sätt? Att vi hanterar allmän CPM i prisintervallet 2-20kr för textlänkar och mindre banners?

Du kan själv ta en titt i google adsense/adwords och få dig en bra bild över hur priserna ligger i Sverige. Det varierar starkt mellan olika nischer men säkert 90% ligger i prisklasserna vi nämnt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 22:41 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Edit: jag är galet trött. Sorry.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-01, 08:16 #9
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Om du tycker nivån är så låg kan du kanske försöka bidraga till att höja den lite...

Det finns 10 tusen sätt att annonsera på en site: plats på sidan, storlek, utseende, plats i sitestrukturen, nyhetsbrev, osv.

PPC är bra för köparen eftersom man kan räkna exakt hur många som faktiskt klickat vidare.
Men annonsutymme är annonsutrymme och annonser påverkar människor även om de inte klickar på dem (jovisst, dår är det till ex. med tidningsannonser : )

Såvida man inte är Volvo och Ericsson tycker jag att man bör se till de direkta effekterna av en siteannonsering, inklusive: hur många klickade, hur många köpte sedan något på den egna siten, hur många andra annonser finns där?
Man bör också reflektera över vem som är besökare på siten man köper annonsplats på: var kommer de ifrån, hur länge stannar de, kommer de 10 ggr på dagen (och sannolikt endast tittar på annonsen 3 gånger, eller så), tillhör de min målgrupp??
Själv betalar jag mellan 30 öre och 20 kr för en annons i Adwords beroende på sökord och placering. Utvärderar ständigt mina annonsers effektivitet. Och tänker likadant när det gäller enskilda siter.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017