Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Design - upplösning oberoende

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-07, 03:10 #11
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
http://w ww.mardiros.net/liquid-css-layouts.html

Nu får man enligt forumreglerna inte inkludera urls på grund av att sidan kanske kan hamna offline och liknande. Det här är dock en tutorial på hur man optimerar sin websida för det mesta inom upplösningar och webläsare... och den är på flera sidor, inget jag alltså kan sammanfatta här.

Precis det du söker?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-07, 11:18 #12
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_Holm
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Jag har vissa kolumner som är fasta men innehållet måste ändå anpassa sig till skärmen. Hur ska jag lyckas med detta på ett bra sätt eller ska jag ändå ha en fast bredd på innehållet och låta större upplösningar se vitt vid sidan om?

Har alltid jobbat med designer optimerade för 800x600 och det fortfarande många som använder det även om 1024x768 dominerar.
Jag bygger oftast med frames och fast kolumnbredd. Detta för att vara säker på att sidan visas korrekt för användaren.

800x600 är fortfarande en bra upplösning att utgå ifrån.

Peter
Som det redan har påpekats är ramar inget man ska använda på en seriöst site. Frames är en antik kvarleva som bara ställer till det för användaren och webbsidoägaren.

För det första indexeras undersidor av sökmotorer så att man hela tiden måste tänka på att skripta så att man forwardas till "ramverket" ifall någon försöker nå en undersida. Om man inte gör det riskerar man att användaren kommer till en okomplett sida och då är den "profssiga känslan" av webbsidan borta.

Ett annat problem för slutanvändaren är att man inte kan bookmärka en speciell undersida på en site som använder frames.

Som sagt. Varje gång du tänker använda frameset bör du ta ett papper och skriva minst 100 ggr "Man ska inte använda frames"

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-11, 11:29 #13
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Säger som alla andra CSS tabeller, ett tips är att inte göra sidan bredare än 770px, så de som kör med 800x600 får med en vertikal scroll om det behövs, så slipper de den horizontella scrollen.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-11, 12:00 #14
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Citat:
Originally posted by jozomannen@Jul 11 2004, 11:29
Säger som alla andra CSS tabeller, ett tips är att inte göra sidan bredare än 770px, så de som kör med 800x600 får med en vertikal scroll om det behövs, så slipper de den horizontella scrollen.
Men nu var det ju 100% han ville ha...då slipper man definitivt den horizontella scrollen.
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-11, 15:39 #15
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 538
Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Citat:
Ursprungligen postat av jozomannen
Säger som alla andra CSS tabeller, ett tips är att inte göra sidan bredare än 770px, så de som kör med 800x600 får med en vertikal scroll om det behövs, så slipper de den horizontella scrollen.
Men nu var det ju 100% han ville ha...då slipper man definitivt den horizontella scrollen.
Vad jag menade var att han först ska göra sidan i 770, med alla menyer och allting, sen ändra den till 100%, för den kan ju ändå få horizontella scrollar, detta är för att förhinda att de med 800x600 får det.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-11, 16:30 #16
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 363
Citat:
Originally posted by jozomannen@Jul 11 2004, 15:39
Vad jag menade var att han först ska göra sidan i 770, med alla menyer och allting, sen ändra den till 100%, för den kan ju ändå få horizontella scrollar, detta är för att förhinda att de med 800x600 får det.
Då förutsätter du att han använder element med absoluta mått i designen.

Jag brukar konstruera sidan så att det begränsade området har "min-width: 750px," och sedan använda relativa för de element som inte har någon begränsning åt höger (för vänsterjusterade sidor).
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017