Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När "lossnar" det?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-16, 20:38 #1
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Standard När "lossnar" det?

Konstig titel.. Men here we go!

Jag har senaste tiden börjat intressera mig en hel del för affiliate marketing och SEO. Det är såklart en djungel att harva igenom, men jag lär mig mer för varje dag och tycker det är svinkul. Helt klart det skojigaste området jag pysslat med inom webb. Då har jag designat till themeforest/templatemonster, jobbat i sharepoint åt statliga myndigheter m.m - så jag har ett rätt brett "spann" sedan tidigare. Men just SEO och google är helt klart det roligaste jag gjort och något jag verkligen fastnat för.

Anyway, jag har cirka 5 stycken resedomäner/sajter, jag har skrivit lite artiklar och skickat in till kataloger, har spridit länkar på lite forum, kommenterat lite bloggar osv utspritt under någon månads tid.

Jag använder tjänsten gserp för att kolla på vilka fraser mina sidor rankar bra. De flesta sidorna är rätt hårt konkurrens-utsatta så jag har lagt en del fokus på utförande och content. Jag har även som passion att resa själv så alla resmålen jag skriver om har jag personliga erfarenheter ifrån.

Hur kul än detta är så är det såklart ännu roligare om sidorna får många besökare och trafik. Just nu ligger vardera av mina sidor på löjligt låga 10 besökare per dag typ. Några enstaka droppar in från google, några andra från forum osv.

Det känns helt enkelt som jag inte riktigt får någon "fart" på hjulet. Men jag är inte den som stressar, jag gör det allra främst för jag tycker det är kul! Däremot är jag nyfiken och frågar, hur lång tid brukar det ta innan ens sida börjar bli något sådär småpoppis?

Är det bara fortsätta bygga länkar, hålla content uppdaterat etc och hålla tummarna eller vad brukar det hänga på?

Berätta gärna för en nyinvigd rackare som mig!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 20:56 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Alltifrån veckor till år beroende på konkurrensen och hur man lyckas med det naturliga flödet. Men är man tillräckligt envis och uthållig så går det mesta, är min erfarenhet. Det tar bara lite blod, svett och tårar
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 21:46 #3
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Jag förstår, tack för den inspirerande inställningen, den smittar av sig!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 23:16 #4
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Är det bara fortsätta bygga länkar, hålla content uppdaterat etc och hålla tummarna eller vad brukar det hänga på?
Tyvärr så finns det inga garantier när det kommer till affiliate, tom om du får mycket trafik. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att det kommer att räcka för din del. Sedan att du har valt resor, som är en av de svåraste nischerna hjälper inte heller. Men samtidigt, jag driver sajter som jag har utvecklat och jobbat aktivt med i flera månader som generar 1/10 av sajter som jag har byggt på på 2 dagar och låtit vara. Sätt upp en tidsram tex 2 mån, genererar inte sidan pengar då och ser du att besökarantalet är ung densamma är det bara att glömma den.

Glöm inte bort att tillföra något av värde för besökarna när du bygger bara.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-16, 23:23 #5
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Tyvärr så finns det inga garantier när det kommer till affiliate, tom om du får mycket trafik. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att det kommer att räcka för din del. Sedan att du har valt resor, som är en av de svåraste nischerna hjälper inte heller. Men samtidigt, jag driver sajter som jag har utvecklat och jobbat aktivt med i flera månader som generar 1/10 av sajter som jag har byggt på på 2 dagar och låtit vara. Sätt upp en tidsram tex 2 mån, genererar inte sidan pengar då och ser du att besökarantalet är ung densamma är det bara att glömma den.

Glöm inte bort att tillföra något av värde för besökarna när du bygger bara.
Tack så mycket för ett utmärkt svar! Bara för att sammanfatta om jag förstått det rätt. Så om jag efter 2 månaders marknadsföring, uppdaterande av content och "seriöst" länkbygge fortfarande inte ser någon trend att sidan ska kunna börja generera intäkter så är det bara att gå vidare?

Du har helt rätt i att resor är en svår bransch, och ärligt talat så gör jag inte detta för att tjäna pengar utan jag vill att folk ska kunna hitta information om de resmål jag själv varit i. Har varit en hängiven backpacker sedan 14-års ålder och gillar dessutom att skriva, så jag har kombinerat ett par intressen och hittat något som funkar. Jag är nöjd, och förhoppningsvis de få besökarna också.

Senast redigerad av leonard den 2013-05-16 klockan 23:31
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-17, 01:14 #6
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Allt handlar om vad du vill åstadkomma, hjälpa folk eller bara tjäna pengar. Tidsramen behöver inte vara 2 mån, tog det bara som exempel. Du måste värdera din tid i pengar, det är upp till dig. Jag är lite allergisk mot fraser som "seriöst" länkbygge" tänk inte i dem banorna, det kommer bara att bli fel. Du kommer att sitta och svettas innan varje google-uppdatering. Du verkar uppriktigt vara ute efter att hjälpa folk. Fokusera på det! Kommer det in lite slantar får du se det som en liten bonus.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-17, 08:37 #7
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Jag håller med det deniel sager, ha tålamod, hoppas att du har a day job för att hjälpa dig på vägen, en eller två månader kommer du se någon skillnad med, älskar du det du gör, tycker du att det är kul att hålla på med det du gör så tycker jag att du ska försätta med det och aldrig ge upp dina drömmar.

Du är inne på resor, vilken är en svår nisch för sig men, det betyder inte att det är lika svår inom affiliate generellt, låt bli att ha all fokus på att få in besökare och försätt byaa dina sidor, bra content som både besökare och google älskar, ha inte bara fokus på de hög konkurrerande sökord, det klart man vill ha de men ibland kommer man ganske långt med vanliga långtails ord med, som dina konkurrenter missar oftast.

Prova gå in på andra nischer samtidigt, köp ett par sidor som kanske genererar lite Adsens så att hela prosessen känns ännu roligare.

Think out of the box, det är mycket mer inom affiliate än bara resor.

Kör på du, jag är säker på att du snart, med denna inställning kommer att lyckas, tid är pengar men det är du som bestämmer hur mycket din tid är värd. Du kanske misslyckas med just resorsajterna, med din resa kommer att lära dig en del för att kunna investera i något annat.

Lycka till
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-17, 12:41 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
[QUOTE=DanielN;20470121]... Men samtidigt, jag driver sajter som jag har utvecklat och jobbat aktivt med i flera månader som generar 1/10 av sajter som jag har byggt på på 2 dagar och låtit vara. Sätt upp en tidsram tex 2 mån, genererar inte sidan pengar då och ser du att besökarantalet är ung densamma är det bara att glömma den.../QUOTE]

Håller inte alls med. Ska man bygga SEO gäller att bygga långsiktigt. De flesta gånger dröjer det flera månader innan man får någon ranking som helst av Goolge och om man ger upp efter en viss tid(t.ex. 2 mån) så hinner man ju oftast inte bygga upp tillräckligt bra SEO för att det ska ge något. Det är först när man börjar klättra i serpen som besökarna börja strömma in så man kan ju inte ge upp innan dess.

Gör istället ordentliga analyser på konkurrensen på varje nyckelord och välj några nyckelord med hyfsad trafik och där du känner att du har en chans att slå dig in. Det finns massa bra verktyg för att kolla det här. När du hittat ett par nyckelord där du känner att det finns bra möjligheter gäller det att satsa långsiktigt och att inte ge upp.

Förarbetet och konkurrensanalysen är extremt viktig. Annars riskerar du att kasta de där månaderna det tar att bygga upp bra SEO i sjön utan någon som helst utdelning.

Senast redigerad av pelmered den 2013-05-17 klockan 12:43
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-17, 12:49 #9
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
[QUOTE=ITisGood.se;20470145]
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
... Men samtidigt, jag driver sajter som jag har utvecklat och jobbat aktivt med i flera månader som generar 1/10 av sajter som jag har byggt på på 2 dagar och låtit vara. Sätt upp en tidsram tex 2 mån, genererar inte sidan pengar då och ser du att besökarantalet är ung densamma är det bara att glömma den.../QUOTE]

Håller inte alls med. Ska man bygga SEO gäller att bygga långsiktigt. De flesta gånger dröjer det flera månader innan man får någon ranking som helst av Goolge och om man ger upp efter en viss tid(t.ex. 2 mån) så hinner man ju oftast inte bygga upp tillräckligt bra SEO för att det ska ge något. Det är först när man börjar klättra i serpen som besökarna börja strömma in så man kan ju inte ge upp innan dess.

Gör istället ordentliga analyser på konkurrensen på varje nyckelord och välj några nyckelord med hyfsad trafik och där du känner att du har en chans att slå dig in. Det finns massa bra verktyg för att kolla det här. När du hittat ett par nyckelord där du känner att det finns bra möjligheter gäller det att satsa långsiktigt och att inte ge upp.

Förarbetet och konkurrensanalysen är extremt viktig. Annars riskerar du att kasta de där månaderna det tar att bygga upp bra SEO i sjön utan någon som helst utdelning.
Tog två månader som ett exempel. Kan lika gärna vara ett halvår (det framgår inte heller hur länge TS redan hållit på). Det klart att det tar längre tid än så. Men jag håller fortfarande kvar vid att det gäller det att värdera sin tid och att det inte finns några garantier för att man lyckas fastän man gör allting rätt.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-17, 16:43 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Tog två månader som ett exempel. Kan lika gärna vara ett halvår (det framgår inte heller hur länge TS redan hållit på). Det klart att det tar längre tid än så. Men jag håller fortfarande kvar vid att det gäller det att värdera sin tid och att det inte finns några garantier för att man lyckas fastän man gör allting rätt.
Ja, självklart ska man värdera sin tid och det är ju precis det jag menar med det jag skrev. Att bara kasta bort det jobb man gjort under X antal månader tycker inte jag är att värdera sin egen tid.
Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att göra ett bra förarbete genom att kolla konkurrensen om det ens är värt att gå in försöka ranka på ett nyckelord. Då minskar man risken för att man tvingas kasta allt det arbete man lagt ned på sidan och på så sätt spenderar man sin tid mycket mer effektivt i det långa loppet.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017