Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-18, 19:43 #101
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
För mig känns det som årets skenrättegång, en offentlig rättegång där egentligen alla vet vad som hänt, där förhandssnacket har handlat om inte OM det förekommit, utan att det istället borde vara tillåtet att göra det, men istället handlar rättegången (med risk för att gå händelserna i förväg så tycker jag redan nu att försvarets väg verkar utstakad) om teknikaliteter, är du säker på att dom bara har använt TPB´s tracker, har ni kopior på dom beslagtagna torrenterna, osv. för att kunna ifrågasätta det som alla vet förekommer...
Det finns en rätt självklar anledning till detta. Åklagaren måste bevisa att det faktiskt har hänt, annars skulle vi lika gärna kunna skippa bevisbördan rakt över hela rättsväsendet? Om vi kallar den allmänna uppfattningen för bevis går vi tillbaka ett par hundra år i utvecklingen av ett oberoende rättsväsende.
Det som jag tycker är lite märkligt är hur film- och skivbolagens branschorgan är helt oförmögna, eller inte ens inser nyttan i, att utnyttja digitala kanaler för informationsspridning i samband med rättegången. Piratpartiet co har livebloggar, microbloggar, livevideos osv osv. men andra sidan är begränsade till gammelmedias intervjuer och en och annan mindre begåvad ledarskribent i gnällbältet.
Man når fortfarande ut till betydligt fler betydligt enklare genom att gå till de stora traditionella medierna. Dessutom så vet de säkerligen att mycket av verksamheten på nätet står på Pirate Bays sida så det skulle inte direkt tjäna mycket till.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 20:55 #102
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
och Aftonbladet verkar ju ta samma ställning som sina läsare
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-18, 23:36 #103
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Jag har i alla fall en ide. Ifall TB läggs ner gör vi en ny sajt som heter.

www.THEresurrectionOFthePiratebay.org

Vad säger ni? Alla med? ;P haha
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 06:54 #104
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
För mig känns det som årets skenrättegång, en offentlig rättegång där egentligen alla vet vad som hänt, där förhandssnacket har handlat om inte OM det förekommit, utan att det istället borde vara tillåtet att göra det, men istället handlar rättegången (med risk för att gå händelserna i förväg så tycker jag redan nu att försvarets väg verkar utstakad) om teknikaliteter, är du säker på att dom bara har använt TPB´s tracker, har ni kopior på dom beslagtagna torrenterna, osv. för att kunna ifrågasätta det som alla vet förekommer...
Det finns en rätt självklar anledning till detta. Åklagaren måste bevisa att det faktiskt har hänt, annars skulle vi lika gärna kunna skippa bevisbördan rakt över hela rättsväsendet? Om vi kallar den allmänna uppfattningen för bevis går vi tillbaka ett par hundra år i utvecklingen av ett oberoende rättsväsende.
Både ja och nej. Jag håller med i sak, samtidigt som lagarna måste kunna fungera i samhället, blir det för stor diskrepans mellan verklighet och lagar och/eller tillämpandet av dessa så måste självklart lagarna justeras.
Kan det verkligen vara rimligt t.ex. att den som tillhandahåller en tjänst inte har något ansvar för vad den tjänsten används till ? Jag tycker inte det...och den frågan kommer ju återstå om den här rättegången resulterar i en friande dom p.g.a. dessa teknikaliteter (och då menar jag inte teknik...)

Sen vet jag inte om jag håller med om, eller förstår varför du tycker, att "bloggvärlden" skulle vara så viktig. "Bloggaren" i mig tycker självklart att alla filmer, musik och spel ska vara gratis, men sen måste jag resa mig upp och stänga av datorn, och då inser jag att ute i den riktiga världen är det helt orimligt att hela branscher ska producera saker som ingen betalar för, och att inför valet att betala eller inte betala så väljer flertalet att inte betala, av ren snålhet, eller krass ekonomisk verklighet.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 08:06 #105
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Om man hårddrar det hela så bör man ju egentligen dra alla ISP inför rätta med,
där nästan alla har inlagt i sina annonser "ladda hem en film på nolltid" eller dyl, det kan ju ses som en uppmaning till brott med,

Samtidigt VET dom att deras abonnenter använder sina linor till att ladda hem olagligt material och skulle lätt kunna blockera detta om dom ville.

Blir det nästa steg i jakten på fildelare? Att via lagen tvinga Isp att strypa viss trafik och blockera vissa portar,

För att ge sig på Piratebay verkar ju meningslöst, dom kan ju sparka sig trötta innan dom får ner den siten tror jag..
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 08:27 #106
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Jag tycker att den jämförelsen haltar lite, på samma sätt som jag tycker att jämförelser med Google och andra sökmotorer också haltar.

En stor skillnad mellan Google (YouTube), och ISP om man så vill, är ju att det är seriösa företag där någon faktiskt har/tar ansvar, så påpekar någon att ett brott begås så vidtar man åtgärder gentemot detta.

Men är det så fel om man skulle strypa vissa protokoll eller vissa portar? Igen, när man snackar om "en hel ungdomsgeneration" och "Internet" som något stort och fantastiskt, så det man pratar om är ju innehåll som till väldigt stor del är olagligt (jag hörde en siffra där TPB själva sa att dom genererade 40% av all trafik på Internet).

Människor lägger xx antal tusen på datorer, skärmar, spelare osv. men det är ingen som är villig att betala för innehållet till dessa ? det är ju något grundläggande fel.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:07 #107
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 19 2009, 09:27
Men är det så fel om man skulle strypa vissa protokoll eller vissa portar? Igen, när man snackar om "en hel ungdomsgeneration" och "Internet" som något stort och fantastiskt, så det man pratar om är ju innehåll som till väldigt stor del är olagligt (jag hörde en siffra där TPB själva sa att dom genererade 40% av all trafik på Internet).

Det var ngn som hade påpekat att TPB vägrade plocka bort material trots erinran från musikbolag osv och att
de då medvetet hjälpte till att sprida material, (missade helt att skriva med det i inlägget :huh: )

och det var där jag tyckte att de flesta isp gör ju samma sak, mao de hjälper ju till
genom att tillåta dem som laddar hem olagliga saker att göra det,

Sen fattar jag inte varför endast TPB är de enda som står åtalade, det finns ju massor av trackersidor,
men att ngn har gett sig på dessa har jag inte hört ngt om alls,
h34r:
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:07 #108
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Blir det nästa steg i jakten på fildelare? Att via lagen tvinga Isp att strypa viss trafik och blockera vissa portar,
För att ge sig på Piratebay verkar ju meningslöst, dom kan ju sparka sig trötta innan dom får ner den siten tror jag..

Efter Pirate Bay rättegången i Danmark har de 3 största ISPerna i Danmark blockerat Pirate Bay för sina användare. Så ja, detta är säkert en rimlig följd.

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Jag tycker att den jämförelsen haltar lite, på samma sätt som jag tycker att jämförelser med Google och andra sökmotorer också haltar.
En stor skillnad mellan Google (YouTube), och ISP om man så vill, är ju att det är seriösa företag där någon faktiskt har/tar ansvar, så påpekar någon att ett brott begås så vidtar man åtgärder gentemot detta.
Men är det så fel om man skulle strypa vissa protokoll eller vissa portar? Igen, när man snackar om en hel ungdomsgeneration och Internet som något stort och fantastiskt, så det man pratar om är ju innehåll som till väldigt stor del är olagligt (jag hörde en siffra där TPB själva sa att dom genererade 40% av all trafik på Internet).
Människor lägger xx antal tusen på datorer, skärmar, spelare osv. men det är ingen som är villig att betala för innehållet till dessa ? det är ju något grundläggande fel.
ISPer lever på att deras användare använder internet. De flesta användarana använder internet till största del till diverse olagligheter, medvetet eller omedvetet. ISPer skulle enkelt och automatiskt kunna kolla efter dessa olagligheter. Men även de gömmer sig bakom floskler så som intrigritet. De är lika goda som sina fildelande användare. De hade inte överlevt utan varandra.

Lika goda är både musik- och filmbranschen som får stora intäkter produkter (mp3 spelare, DivX spelare osv.) som är direkt beroende av fildelare.
Dessa produkter hade ALDRIG haft detta genombrott om det ej vore för den "hemska" illegala fildelningen.

Jag är trött på allt snack om att fildelning är så negativt. Fildelning är positivt för den globala ekonomin. Film- och musikbranschen tar inte skada av det. Jag är övertygad om att dessa går mer plus idag än för 15 år sedan.

Sen kan man alltid räkna med orimliga siffror, 82 000 nedladdningar av Håkan Hellströms senaste album gånger 190 kr butikspris, 15 580 000 kr i förlust. Jo men visst. :lol:
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:10 #109
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 19 2009, 08:27
En stor skillnad mellan Google (YouTube), och ISP om man så vill, är ju att det är seriösa företag där någon faktiskt har/tar ansvar, så påpekar någon att ett brott begås så vidtar man åtgärder gentemot detta.
Håller med gummianka. Skillnad är stor, TPB har profilerat sig som en sajt där man kan hitta olagligt material. Sen får vi se om det är olagligt att göra det.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:15 #110
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by hundserver@Feb 19 2009, 09:07

Sen fattar jag inte varför endast TPB är de enda som står åtalade, det finns ju massor av trackersidor,
men att ngn har gett sig på dessa har jag inte hört ngt om alls,
Man måste början någonstans. Blir det fällande lär vi se att flera sajter försvinner eller så blir det polisanmälningar. Om de blir friade så lär det komma upp nya sajter.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017