Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inbillar jag mig eller...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-16, 17:13 #1
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
...har ni också märkt att vissa företag verkar dra på att betala sina fakturor? Har sett detta för ett antal affiliateprogram och annonsörer som jag har ganska ordentliga (enligt mina blygsamma mått) krav på.

Särskilt trist när det är affiliatenätverk eftersom de då bara skyller på att deras kunder i sin tur inte betalat fakturorna (vill inte peka ut enskilda företag på det här stadiet).

Vilka möjligheter har man att få ut sina pengar under sådana förutsättningar? Är det KF som gäller, eller rättsliga åtgärder?

När sparkar man ut kunder som inte betalar?
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 18:47 #2
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Att (stora) företag alltid drar ut på tiden så länge de kan har med nuvärdet på pengar att göra. De vet att de är viktigare för dig än du är för dem. Alltså kommer de testa var din smärtgräns går och hålla inne betalningen så länge de kan för att tjäna mer pengar själva. När de sedan betalat så är det inte ovanligt att de försöker hålla inne betalningen ännu lite längre nästa gång för att återigen testa gränsen. Storföretag som volvo betalar ofta inte förrän inom 90 dagar till sina underleverantörer.

I nedgångstider blir det vanligare att försöka hålla inne betalningarna. Vill man på ett enkelt sätt förbättra likviditeten i sitt företag så gör man det genom att sänka kredittiden till kunderna och öka den till leverantörerna. I högkonjukturen kan de ju har "förbisett" den möjligheten för att skapa en bättre relation till dig.

En lärare nämnde att det i de flesta fall räcker med att man hotar med att skriva en "29:a". (Om jag minns rätt) så syftar det på 29:e paragrafen i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Det är, om jag minns rätt, helt enkelt ett hot om att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det är effektivt för att ingen vill ha en sån plump in sina register. Skulle det gå längre så skulle jag istället försöka sälja fakturan till ett inkassobolag istället för att starta en tvist själv eller ansöka om utmätning.

29:an är ju bara tillämpar i de fall där du har direkta fodringar. I de fall som du har fodringar på affiliateföretag så regleras det hela säkerligen genom erat inbördes avtal. Antagligen är de så smarta att de i er affäröverenskommelse friskrivit sig från sånt.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017