Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har du gett upp IE 6?

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Ja 53 42.74%
Nej 22 17.74%
Funderar på det 17 13.71%
Önskar att jag kunde 32 25.81%
Antal röster: 124. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-12, 15:30 #21
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Citat:
Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 16:17
Så länge ni utvecklar för IE6 kommer folk aldrig att byta upp sig!
Även om jag gärna önskade att det var så behöver man fortfarande ta hänsyn till att alla inte kan byta upp sig.
Varför? Anledningarna varierar. Säkerligen främst pga dålig kunskap och piratkopierade OS.

Att inte utveckla för IE6 är i mina ögon idag idioti.
Hur mycket det än svider så bör en inse att IE6 besökarna genererar lön åt många människor
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-12, 16:08 #22
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 15:17
Så länge ni utvecklar för IE6 kommer folk aldrig att byta upp sig
Själv ser jag till att sidan fungerar och ser någorlunda likadan ut i IE7/8 samt FF3. Fungerar den och är snygg i IE6 så är det bara en bonus.
Personligen tror jag att få besökare väljer att uppgradera sin webbläsare bara för att någon webbsida fungerar sämre i den. Risken kan istället vara att de besökarna väljer en konkurrents webbtjänst.

Det är heller inte så svårt att få en webbsida att se ut och fungera likadant i de flesta webbläsarna som släppts de senaste åren.

Många vanliga internetanvändare som besöker en webbsida som fungerar dåligt eller ser konstig ut tror snarare att det beror på webbsidan och inte på webbläsaren.
Den iaktagelsen brukar också oftast vara korrekt, men hur ska en vanlig användare veta att felen på den webbsidan försvinner om han/hon uppgraderar sin webbläsare?
Det finns många användare som inte uppgraderar för att de inte vet hur man gör, tycker det är krångligt, vill inte få ett nytt gränssnitt de inte förstår eller inte förstår meningen med en uppgradering m.m.

För något år sedan då jag jobbade med hempc-support och IE7 installerades med winupdate så var det många kunder som ringde in och ville få hjälp att nedgradera till IE6 igen pga. att de inte gillade det nya gränssnittet och inte kunde hitta i det. De sitter troligtvis fortfarande med IE6 tills de blir tvungna att köpa en ny dator.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-12, 16:11 #23
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Jag köper inte att det till största delen skulle bero på piratkopierade OS. Många som köper en dator får en äkta kopia av Windows med.

Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. "För det här fungerar ju." Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? "Jo, det fungerar" säger han.

Varför fungerar det fortfarande då? Jo, för att ni sitter och utvecklar för en webbläsare som är ifrån 2001(!). En snart ÅTTA ÅR GAMMAL webbläsare, full med brister och buggar.

Utvecklingen går framåt, likaså webbstandarden. Varför går inte ni framåt?
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 09:38 #24
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
För en del år sedan fanns ett oskick på en del webbsiter att tvinga fram en viss storlek och modell på webbläsarfönstret (ingen URL, inga menyer, etc). Det tycktes som om kreatörerna av dessa siter tycktes tro att just deras webbsite var så gudabenådat fantastisk att varje besökare vid blotta anblicken skulle falla i tillbedjan på sina bara knän och rakt av acceptera att inte få ha sin webbläsare konfigurerad som de själva valt. Den här diskussionen påminner starkt om samma sak.

Inse att besökaren (kunden) är kung! Det är inte besökarens problem om min webbsida inte fungerar. Alltså ligger det inte hos besökaren att uppgradera sin webbläsare, utan på mig att se till att min webbsite fungerar på en så bred plattform som möjligt. Och det är inga futtiga procent vi talar om, utan cirka en tredjedel av alla besökare. Vore det min egen privata webbsite så finge jag väl stå mitt kast om det skulle innebära en 30-procentig minskning av besöksstatistiken, men för affärsdrivande företag finns detta inte på kartan!
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 11:52 #25
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by Da Bear@Feb 12 2009, 17:11
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 13:14 #26
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Ibland får man ju ta och gå lite balansgång
i mitt senaste projekt fick jag en bildfil och skulle bygga layouten utifrån den
problem 1 som dök upp var att själva sidan skulle vara en "ruta" med en rätt bred skugga
bodyn hade en bakgrund som skulle synas genom skuggan, dvs png var bästa lösningen på min wrapper-bakgrund. dock funkar ju inte png-transparens i IE6, inte utan en fix, och den funkar inte heller på repeterade bakgrundsbilder

alternativet var då att antingen låta IE6 besökare få en ful skugga eller att låta alla ladda ner en 900x3000 stor bakgrundsbild istället för en 900x10 px stor "remsa"

statistiken för just den sidan för IE läsare (67,44 % av besökarna)
7.0 79,70%
6.0 19,55%
8.0 0,75%
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-13, 13:31 #27
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 78
Citat:
Originally posted by KarlRoos@Feb 13 2009, 12:52
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.
Nu har han visserligen byggt en ny dator och något äldre OS än Windows XP fungerar inte på den, lite framsteg iaf :lol:
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 22:00 #28
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
För nya projekt ser jag det som en fråga för uppdragsgivaren - särskild anpassning till IE6 kostar mig en massa tid och alltså pengar för uppdragsgivaren, bara att välja. (Stöd för en föråldrad dålig webbläsare är inget jag ser som en självklarhet.) Kräv den fulla kostnaden för vad en specialanpassning kostar - det finns ingen anledning att räkna detta som en normal utvecklingskostnad när en ganska liten och ständigt minskande andel användare använder IE6.

I övrigt har jag för det mesta gett upp att få samma utseende i IE6. Däremot ser jag alltid till att funktionaliteten fungerar. Förskjutningar, pixelfel, färgfel (med png:ar och skuggor exempelvis) struntar jag i och rättar endast till när kunden efterfrågar det. I allmänhet ser det alltså fulare ut men fungerar. Jag har också en känsla av att surfare som använder IE6 är mycket mer feltoleranta eftersom de är mer okunniga om datorer eller medvetna om bristerna i IE6.

En tanke jag har är att prefixa all css med html>body för att göra hela sidinnehållet tillgängligt för IE6 (och för den delen även IE5.5, IE5, Netscape 4 och andra föråldrade webbläsare) men utan formatering så att det går att surfa men är uppenbart att man får en förenklad version av sidan. (Det förutsätter förstås att man redan från början använder strukturerad semantisk xhtml för att få något rimligt resultat.) På så sätt skulle man få full tillgänglighet för alla webbläsare med bara en estetisk skillnad - läsare som stöder css2 skulle visa innehållet fint och andra skulle visa det som text mer eller mindre.

Användare av exempelvis Windows 98 kan alltid ladda ner exempelvis Firefox 2 som är en mycket kompetent webbläsare i jämförelse (fråga mig inte varför man hellre skulle använda sig av 98:an än exempelvis Ubuntu).
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 22:06 #29
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.
Mina föräldrar tror att internet explorer ÄR internet.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-14, 22:15 #30
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Citat:
Originally posted by -KarlRoos@Feb 13 2009, 11:52
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Min egen erfarenhet är att folk helt enkelt inte orkar eller vill byta upp sig. För det här fungerar ju. Ex. min egen pappa som trots allt är teknisk, sitter fortfarande med Windows 98 och IE6, varför? Jo, det fungerar säger han.
Gör som jag gjorde, tog föräldrarnas dator, installerade IE 7 och Firefox och lät dem välja.


Mina föräldrar tror att internet explorer ÄR internet.
Haha klockrent
Nej men seriöst, de borde inte få komma med fler versioner av IE, STOPPA UTVECKLINGEN.
Just nu har vi en kund som vi jobbar med som sitter på IE 6 och klagar på att hemsidan ser hemsk ut, det har tagit oss mer än 12 timmar att försöka fixa det men det är hopplöst.
BYT Webbläsare säger jag, nej jag har för mycket länkar i favoriter får jag svar då....
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017