Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jag använder aldrig class, är det fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-05, 15:06 #21
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Jonas@Jun 5 2008, 14:49
martine: Har aldrig upplevt det själv utan det har hela tiden varit en kund åt mig som använt safari som skickat mängder med skärmdumpar där jag använt css isamband med <div id="">. då som (#id { background-color: #ffffff; } ) tex.
Det låter lite märkligt, jag har aldrig hört talats om det eller varit med om det själv trots att jag beta-testat i Safari ända sedan version 1.3. Är du säker på att det inte är något fel i koden?

Har du lust att länka till sidan? (Eller skicka ett pm.)

Jag skulle gärna vilja se några riktiga kodexempel där det inte fungerar. Vanligtvis fungerar det ju. Om det nu verkligen är en bugg i Safari vore det bra att ha koll på den. (I 90 % av fallen är det man själv som råkat ställa till det - jag var nyligen helt övertygad om att jag hittat en bugg i php:s xsl-funktioner, men det var förstås en egen miss…)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:09 #22
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 14:34
Även om det var ett lite aggressivt inlägg så är Martine en av de mest kunniga på forumet inom webbprogrammering så du kanske borde försöka lära dig lite av honom istället för att sjunka till en ännu lägre nivå... Om du inte beskriver skillnaderna mellan de bägge så kommer du sannolikt förvirra och vilseleda mer än du lär ut. Det är trots allt ganska simpelt att lära sig även för en nybörjare....
Vad är det du menar att jag skulle lära mig av hans inlägg? Hans inlägg handlar är inte ens on-topic, bara att jag och Jonas inte kan CSS samt något om Safari 1. Misshandlanda inte min tråd.

Sasser: som du redan verkar förstå är det sättet fel av flera olika anledningar, även om det funkar. Gör inte så :P
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:13 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Även om det var ett lite aggressivt inlägg så är Martine en av de mest kunniga på forumet inom webbprogrammering så du kanske borde försöka lära dig lite av honom istället för att sjunka till en ännu lägre nivå... Om du inte beskriver skillnaderna mellan de bägge så kommer du sannolikt förvirra och vilseleda mer än du lär ut. Det är trots allt ganska simpelt att lära sig även för en nybörjare....
Vad är det du menar att jag skulle lära mig av hans inlägg? Hans inlägg handlar är inte ens on-topic, bara att jag och Jonas inte kan CSS samt något om Safari 1. Misshandlanda inte min tråd.
Sasser: som du redan verkar förstå är det sättet fel av flera olika anledningar, även om det funkar. Gör inte så
Varför skulle det vara fel?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:14 #24
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
martine: Har aldrig upplevt det själv utan det har hela tiden varit en kund åt mig som använt safari som skickat mängder med skärmdumpar där jag använt css isamband med div id=. då som (#id { background-color: #ffffff; } ) tex.

Det låter lite märkligt, jag har aldrig hört talats om det eller varit med om det själv trots att jag beta-testat i Safari ända sedan version 1.3. Är du säker på att det inte är något fel i koden?
Har du lust att länka till sidan? (Eller skicka ett pm.)
Jag skulle gärna vilja se några riktiga kodexempel där det inte fungerar. Vanligtvis fungerar det ju. Om det nu verkligen är en bugg i Safari vore det bra att ha koll på den. (I 90 % av fallen är det man själv som råkat ställa till det - jag var nyligen helt övertygad om att jag hittat en bugg i php:s xsl-funktioner, men det var förstås en egen miss…)
Pga att det inte såg korrekt ut för min kund så var jag tvungen att skriva om css koden och använda "classer" istället.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:18 #25
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 221
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 221
Kod:
.hidden
.align-left
.align-center
Nu om jag har ett element som jag vill ta bort tillfälligt öppna HTML

Lägg till en class i tagge <div id="div-tag" class="align-left hidden" />.

Så använder jag classes ofta utöver design.

Kod:
<div id="articles">
% en loop%
 <div class="article">
 <h2 class="article-headline"></h2>
 <p class="article-content hidden"></p>
 </div>
</div>

<!-- ett simpelt javascript kan t.ex. gömma article-content genom att lägga till class attributen hidden eller tvärt om -->
Så mitt tycke att inte använda class är en nackdel.

En annan fördel är att använda Firebug och ha egna standard classer, sedan inspecta och ändra classen direkt i browsern för att se om det är bättre att göra den lilla ändringen.

debug.css har jag döpt min class sammling till. Ville bara säga det
Aerpe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:24 #26
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Även om det var ett lite aggressivt inlägg så är Martine en av de mest kunniga på forumet inom webbprogrammering så du kanske borde försöka lära dig lite av honom istället för att sjunka till en ännu lägre nivå... Om du inte beskriver skillnaderna mellan de bägge så kommer du sannolikt förvirra och vilseleda mer än du lär ut. Det är trots allt ganska simpelt att lära sig även för en nybörjare....
Vad är det du menar att jag skulle lära mig av hans inlägg? Hans inlägg handlar är inte ens on-topic, bara att jag och Jonas inte kan CSS samt något om Safari 1. Misshandlanda inte min tråd.
Sasser: som du redan verkar förstå är det sättet fel av flera olika anledningar, även om det funkar. Gör inte så


Varför skulle det vara fel?
Du menar sättet som sasser nämnde? Jadu, t.ex. så blandar man ihop design och innehåll vilket är precis det man försöker undvika när man använder sig av CSS. Om du använder CSS i ditt HTML-dokument för att formatera text blir koden grötigare och mer svåröverskådlig, vilket är dåligt både för den som jobbar med hemsidan samt när sökmotor-crawlern kommer och letar i din sida efter innehåll. Det var bland det första jag fick lära mig. Eller menar du nåt annat?
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:29 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jun 5 2008, 15:13
Citat:
Originally posted by -Thir13teen@Jun 5 2008, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Även om det var ett lite aggressivt inlägg så är Martine en av de mest kunniga på forumet inom webbprogrammering så du kanske borde försöka lära dig lite av honom istället för att sjunka till en ännu lägre nivå... Om du inte beskriver skillnaderna mellan de bägge så kommer du sannolikt förvirra och vilseleda mer än du lär ut. Det är trots allt ganska simpelt att lära sig även för en nybörjare....
Vad är det du menar att jag skulle lära mig av hans inlägg? Hans inlägg handlar är inte ens on-topic, bara att jag och Jonas inte kan CSS samt något om Safari 1. Misshandlanda inte min tråd.
Sasser: som du redan verkar förstå är det sättet fel av flera olika anledningar, även om det funkar. Gör inte så

Varför skulle det vara fel?

Du menar sättet som sasser nämnde? Jadu, t.ex. så blandar man ihop design och innehåll vilket är precis det man försöker undvika när man använder sig av CSS. Om du använder CSS i ditt HTML-dokument för att formatera text blir koden grötigare och mer svåröverskådlig, vilket är dåligt både för den som jobbar med hemsidan samt när sökmotor-crawlern kommer och letar i din sida efter innehåll. Det var bland det första jag fick lära mig. Eller menar du nåt annat?
I princip har du rätt men det kan i vissa fall ändå vara smidigare att sätta style-taggen direkt i html-koden. Om man har en del element som bara förekommer enstaka gånger så föredrar jag att göra på sassers vis då man slipper fylla sin css med en massa onödiga element och istället göra den oöverskådlig.

Det är sällan det finns en enda universallösning som alltid är rätt utan man får ofta väga fördelar mot nackdelar utifrån sina förutsättningar, vilket de här som pysslar med databasdesign vet mer än väl.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:37 #28
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Jonas@Jun 5 2008, 15:14
Pga att det inte såg korrekt ut för min kund så var jag tvungen att skriva om css koden och använda "classer" istället.
Jag skulle nog tippa på att det handlade om något fel i htm/css och inte i Safari...

Citat:
Du verkar vara en viktigpetter av sällan skådat slag, komplett med värdelös metafor om CSS som en verktygslåda och prat om att :first-letter inte fungerade i Safari 1 för att visa att du minsann kan allt om Internet.
Jag har inget som helst intresse av att skryta om min kunskaper. Det för övrigt fullständigt struntsamma för min del hur bra du eller någon annan kan css. Du ställde en fråga här på forumet så jag tog mig friheten att svara - om du inte är intresserad av mina åsikter så strunta i dem. Lycka till med din guide.

PS meningen "som du redan verkar förstå är det sättet fel av flera olika anledningar, även om det funkar. Gör inte så" verkar också ganska viktigpettermässig... :blink:
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 15:38 #29
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Läs och lär:

http://www.456bereastreet.com/archive/2005...lectors_part_1/


och sluta bråka :P
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 16:08 #30
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 15:29
Det är sällan det finns en enda universallösning som alltid är rätt utan man får ofta väga fördelar mot nackdelar utifrån sina förutsättningar, vilket de här som pysslar med databasdesign vet mer än väl.
Det är precis det den här tråden handlar om. Självklart finns både id och class av en anledning men när jag själv väger fördelar mot nackdelar när de gäller att lära en nybörjare om selectors så kommer jag fram till att det är lättare att prata om endast en av dem, för den som ska lära sig's skull. Jag tänkte "Jag vet väl att det inte är 100% rätt att bara använda class eller id, men i 99% av fallen funkar det ändå. Eller hur?". Men då kom viktigpetter-fingrarna fram och sa att "nej, så gör minsann inte proffsen", utan att ha vägt fördelar mot nackdelar.

Angående många olika element skulle jag hellre "cluttra" min CSS istället för HTML men det kanske är en smaksak (<- Läs: det är det tamefan inte, du skall ICKE ha CSS inne i din HTML, men om jag säger det så låter jag som en viktigpetter så jag struntar i det).
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017