Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FLASH... JA ELLER NEJ

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-06, 21:58 #21
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Ta en titt på Apples hemsida som är mycket snygg med interaktivitet (testa t ex live-sökningen med relevanta svar, embeddade videoklippen etc) men som förvånansvärt nog inte innehåller Flash.

Det största problemet med Flash är att tekniken numera ägs av Adobe som alltmer uppträder som en sinnessjuk elefant i den ena porslinsbutiken efter den andra. Någon som haft bekymmer med att installera CS2 eller än värre CS3? Med Acrobat 8 och dess installerare som i sin tur installerar en annan installerare? Eller skämtet Photoshop Elements 6?

Adobe har tappat fotfästet, hatar användarna och beter sig snart sagt värre än Microsoft.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 22:53 #22
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Jag får ett meddelande om att jag saknar plugins på apple.com och kan inte se allt innehåll då jag inte brytt mig om att installera quicktime....finns det någon förutom apple själva som använder quicktime fortfarande?

Jag tycker alltid det är lite märkligt då Apple fans gnäller på MS.
Apple måste väl ändå vara ett av de mest kundfientliga företagen inom datorvärlden?
Ideér som att köpa upp mjukvara som fungerar i både windows och mac os och göra det det mac enbart, att skapa artificiella spärrar så att deras OS bara fungerar på deras hårdvara eller att inte låta användare köpa delar av system för att uppgradera är ju knappast kundvänliga.

Jag har inte själv haft några problem med installationer av Adobe mjukvara...vad syftar du på då?
På vilket sätt beter de sig som en "sinnessjuk elefant i den ena porslinsbutiken efter den andra"?
Vad jag har sett så har de en väldigt positiv utveckling på senare med t.ex att göra flex open-source och redan innan det så har de accepterat projekt som Red5, MTASC eller GNASH trots att de direkt kan ersätta deras kommersiella produkter.

EDIT:
Nu såg jag att du postat ett exempel på att Adobe skulle vara onda.
De har planerat att ge DRM funktionalitet i Flash för att det är många kunder som vill ha den möjligheten!!
Jämför med Apple som förmodligen är det företag som idag är en av de företag som tjänar mest på att tvinga på DRM direkt till sina kunder.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:05 #23
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Att installera CS3 är en enormt pinsam upplevelse som tog mig lite över tre timmar, om jag och claesm tänker på samma mjukvara. Det är inte för att min burk är seg eller för att jag inte vet hur man klickar men för att Adobe nu har låtit Macromedias folk göra installationsprogrammet, enligt vad jag hört.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-06, 23:20 #24
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by htiawe@Apr 6 2008, 23:05
Att installera CS3 är en enormt pinsam upplevelse som tog mig lite över tre timmar, om jag och claesm tänker på samma mjukvara. Det är inte för att min burk är seg eller för att jag inte vet hur man klickar men för att Adobe nu har låtit Macromedias folk göra installationsprogrammet, enligt vad jag hört.
Prova att installera CS3 på en dator där någon tidigare installerat beta- eller trial-versioner.

När du provat alla tusen trix och tips och scripts för att ta bort och varit inne och rotat i registry och väntar den sedvanliga timmen på att installationen ska bli klar och det enda fanskapet får ur sig efter den timmen är "felaktiga komponenter" och inte ett skit installeras och Adobe eskalerar ditt supportärende och du undrar vad fan du betalt 27.000 kronor för och Adobes support till slut ger dig två förslag - 1) formatera om din dator och installera om ditt operativsystem eller 2) installera CS3 på en annan dator och du bara skriker Fuck You precis som i 25th Hour...
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 09:52 #25
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 221
Aerpe Aerpe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 221
En liten flash presentation i content headern på startsidan tycker jag är tillräckligt och ger ett lite modernare intryck.
Aerpe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 15:00 #26
cliches avatar
cliche cliche är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 55
cliche cliche är inte uppkopplad
Medlem
cliches avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 55
Så länge det inte går till överdrift är det helt ok. Exempelvis tycker jag att en switchande header i flash kan vara snyggt.
cliche är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-07, 16:18 #27
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by Thir13teen@Apr 5 2008, 03:18
Oändligt grym teknik som blev nersvärtad p.g.a. alla 100% flash-basererade för några år sedan.
Lite som javascript som har upplevt ett otroligt uppsving de senaste åren tack vare DOM-scripting och AJAX. Kanske det blir en flash-revival snart där flash faktiskt används som det bör?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-09, 11:37 #28
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Apr 6 2008, 21:05
Hela flashsidor används framgångsrikt av en hel del stora företag där hemsidan främst handlar om branding snarare än att tillhandahålla information, t.ex. nike, absolut och coca cola.
Nu är jag kanske inte personligen så intresserad av att förhöja varumärkesvärdet för deras produkter åt mig själv, men jag förmodar att det är många användare upplever deras sidor som coola och faktiskt tycker de är kul att kolla in.
Nike har förvisso även använt Flash på ett sätt som inte bara handlar om branding utan även fyller funktioner för användaren, t.ex. med en applikation för att själv kunna designa skor.
Men jag tycker att som proffs måste man vara tydlig på att skilja på vad man personligen tycker är bra och vad som är bra för klienter och deras besökare.
Så även om inte jag tycker det är sådär jätteintressant att klicka på 3d boxar på absoluts hemsida för att se olika artisters visioner om en absolut world så kan jag tycka att det är en bra sida ur ett professionellt perspektiv.
Håller fullständigt med... och sedan är flash en gåva för att skapa annonser. Tar mindre plats och tillåter bättre annonser.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 21:13 #29
Kipers avatar
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Kiper Kiper är inte uppkopplad
Medlem
Kipers avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 193
Flash är bra. Funkar bäst till kampanj(brand)-sajter och som snyggt integrerade moduler i HTML. Det är inte heller särskilt svårt att skapa SEO-sajter med hjälp av XML...
Men långa intros och taskigt programmerade preloaders vill jag gärna slippa.
Sen går det att göra otroligt mycket på otroligt få kb tack vare vektorgrafiken!
Dessutom finns Flash på över 80% av alla internetsurfande datorer idag och på en hel del mobiltelefoner... Och vad skulle YouTube varit utan Flash video???
Kiper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 21:48 #30
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Frågan är väl istället vad Flash skulle ha varit utan YouTube..
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017