Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ramar eller ej

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-04, 07:44 #11
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Björn@Dec 4 2005, 00:21


Så vad är din lösning på problemet?
i så fall iframe...

går ju att lösa snyggt med tex ajax..med...
Jag får känsla att du inte förstår mitt problem. Hur kan en iframe hjälpa där koden som jag lägger in direkt på sidan inte kan.

Alltså problemet är att varukorgen inte är synlig om sidan är för stor och man behöver scrolla. Hur gör en iframe någon skillnad?
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 10:05 #12
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Så vad är din lösning på problemet?
i så fall iframe...
går ju att lösa snyggt med tex ajax..med...
Jag får känsla att du inte förstår mitt problem. Hur kan en iframe hjälpa där koden som jag lägger in direkt på sidan inte kan.
Alltså problemet är att varukorgen inte är synlig om sidan är för stor och man behöver scrolla. Hur gör en iframe någon skillnad?
Vad är det som säger att varukorgen måste ligga längst ner på sidan?
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 10:59 #13
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Björn

Så vad är din lösning på problemet?
i så fall iframe...

går ju att lösa snyggt med tex ajax..med...
Jag får känsla att du inte förstår mitt problem. Hur kan en iframe hjälpa där koden som jag lägger in direkt på sidan inte kan.

Alltså problemet är att varukorgen inte är synlig om sidan är för stor och man behöver scrolla. Hur gör en iframe någon skillnad?
Jag förstår hur du menar.. och exakt den funktionaliteten är knepig att uppnå utan frames. Men nånstans är din fråga en motsägelse i sig... du säger att du vill ha en klassisk frame-funktion, utan frames, jag menar antingen så försöker man hitta bättre lösningar på saker, eller så kör man vidare på de gamla i tron att de är "ultimata".. bara för att många har varukorgen längst ner så innebär inte det att det är den bästa lösningen på problemet... men visst, är det SÅ viktigt med den funktionen, och man inte kan lösa det med scriptning, eller dylikt, så kör på det då. Men jag betvivlar starkt att det uppväger alla nuvarande och framtida problem med att låsa sig i en frame lösning.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 12:15 #14
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Lägg en div längst ner då med varukorgen (med fast höjd). Låt sedan en div ovanför ha scrollbars (overflow:auto). Där lägger du "hela siten". På så sätt så overridas ju webläsarens egna scrollbars så du slipper ha dubbla par. Fungerar, men man måste göra ett litet trick då iaf IE har svårt att sätta 100% höjd på BODY (går med ett enkelt javascript).
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 12:27 #15
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Fast att hålla på med divvar som har scrollbars i sig, och såna saker tycker jag är väldigt meningslöst. Det är ju det frames är till för, varför gå runt det hela? Att köra utan frames innebär oftast att du får en jäkla massa parametrar att hålla ordning på, var i menyn befann du dig (om man har tree-view-meny), osv. Alla dessa parametrar ska sedan hela tiden skickas mellan klienten och servern på nåt lämpligt sätt, och risken är ju att du bara får en massa url:er med querystrings i, och det är väl inte det man ville uppnå, det är ju snarare sämre för SEO. Idag är sökmotorerna så duktiga på att hantera frames så ur det perspektivet så är det ingen nackdel alls att använda det.

Däremot är jag inte övertygad om att varukorgen måste ligga längst ner på en sida, och alltid vara synlig, det finns flera webbshoppar som har löst detta på annat sätt, och det funkar bra.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-04, 14:13 #16
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by Lindahl@Dec 4 2005, 13:27
Fast att hålla på med divvar som har scrollbars i sig, och såna saker tycker jag är väldigt meningslöst. Det är ju det frames är till för, varför gå runt det hela?
Jag kör ofta med divar med scrollbars när jag ska presentera ex sökresultat, filexplorer-listor etc etc, ställen där det inte är så skojj att ha frames (eller iframes) och tvånget att dela upp just denna typ av logik på 2 sidor (göra extra databasanrop bara för att sida2 i en frame måste ha samma info som sida 1 (exempelvis). Synergin för mig har hittils varit bättre på att köra fler saker på samma sida. Men det är ju klart att frames kanske kan användas om man har många "döda" sidor som ska synas och som inte interagerar alltför mycket med övriga sidor.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-05, 10:23 #17
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Stellan-nord Stellan-nord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 44
Ja, kul att det blev så många synpunkter kring detta med ramar eller inte.
Varför vi valt bort att jobba med ramar är just hur sökmotorerna hanterar dem.
Ofta hittas en ramsida av sökmotorn och besökaren klickar på en sådan och hamnar där utan att de övriga sidorna med meny osv finns med. Irriterande för besökaren. Att lägga i redirect är inte att föredra med risk för bannlysning hos google.

/Stellan
Stellan-nord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 18:31 #18
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Intressant diskussion!

Jag är van vid ramar sedan tidigare, och tycker att det fungerar dåligt att göra en sajt utan ramar. Försöker inkludera/infoga filer, men det blir inte bra. Hur är koden för iframe?

Så här?
<iframe="sidan.asp">

Att det skulle vara så struligt att göra en sida utan ramar trodde jag inte. Jag var nära att ge upp innan idag.
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 20:59 #19
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by zoran@Dec 3 2005, 20:25

Nu är det så att jag vet hur man löser tekniskt att smacka på varukorgen någonstans på sidan. Men när jag försöker omvandlas till "surfare" och inte webbutikhackare, så tycker jag att jag vill ha varukorgen synlig hela tiden. Så då återstår bara att dela upp produkter i sidor, så att användaren aldrig behöver scrolla. Men, har man då många produkter, så blir det många sidor. Vilket är besvärligt.
Jag ser inget fel i att användaren behöver scrolla en sida för att se allt OM det rör sig om att scrolla upp och ner. Att behöva scrolla åt höger eller vänster är för mig oerhört irriterande. Det är en sak som många webbutiker har lyckats med. En del erbjuder inte ens scroll åt höger så att det går att se vad som döljer sig på hela sidans bredd.

Personligen så tycker jag inte om listor som delas upp på flera sidor där jag typ högst kan se 10 produkter i stöten. Det ger en dålig överblick. Finns det inte en inställning där jag själv kan välja antal visade produkter per sida utan är hänvisad till höst 10 stycken, då minskar min vilja att köpa något via den webbutiken.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-14, 21:45 #20
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Skillnaden mellan frames eller en iframe är väl obetydlig (för en sökmotor). Så att använda iframe istället för frames gör ingen skillnad.
Men som Fredrik säger det går lika bra med frames för en sökmotor som utan.
Invändningarna om att användaren inte ser vilken sida han är på (i ulr:n) och kan lägga bokmärke på rätt sida är bara en fråga hur man bygger en ramsida.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017