Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredden på väg bort?!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-23, 09:27 #41
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Man bör inte plocka bort information, utan möblera om. Finns inget värre än att gå in på en site som är mobilanpassad så hittar man inte det man söker.
Detta är något som många glömmer av när dem bygger responsive.
Problemet med responsive är att det inte går att välja bort (enkelt eller vanligtvis). Väljer man att bara möblera om så väljer man att inte acceptera att mobil-besökarna normalt sätt har väldigt skilda behov och beteende än vad desktop-besökarna har. (Se 4324242342 branschrapporter om e-handel, sökning osv som visar på annorlunda beteende). Det är mer "nu", mer "en funktion", mer "översta innehållet". Att göra saker klickbara med en touchenhet eller översiktsbara med scroll i en riktning är bara en liten del av mobil-anpassning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 14:37 #42
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Problemet med responsive är att det inte går att välja bort (enkelt eller vanligtvis). Väljer man att bara möblera om så väljer man att inte acceptera att mobil-besökarna normalt sätt har väldigt skilda behov och beteende än vad desktop-besökarna har. (Se 4324242342 branschrapporter om e-handel, sökning osv som visar på annorlunda beteende). Det är mer "nu", mer "en funktion", mer "översta innehållet". Att göra saker klickbara med en touchenhet eller översiktsbara med scroll i en riktning är bara en liten del av mobil-anpassning.
Fast problemet bygger i grund och botten på vad vi är vana vid. Vi har vant oss att navigera på hemsidor genom att hålla på och zooma in och ut för att kunna läsa, se allt innehåll och kunna träffa navigationsknapparna. Majoriteten av motståndare till reponsive är just teknikintresserade som haft en smartphone länge och som är väldigt vana vid detta sätt att surfa.

Om man skulle nollställa alla vanor kopplade till detta så skulle vara väldigt mycket enklare och mer intuitivt att navigera en responsive-sida för de allra flesta och det är väl därför utvecklingen går åt det hållet.

Valfrihet är såklart det allra bästa så länge inte valen är för påträngande och förstör upplevelsen samtidigt som det måste vara enkelt att byta mellan sidorna(här misslyckas väldigt många vilket gör att de som väljer mobilsidan aldrig lyckas komma in på den vanliga sidan igen. Mobilsidan är ju normalt sett extremt mycket mer begränsad än vad en responsive sida är).
Oftast har man inte heller resurser till att administrera och uppdatera en separat mobilsida på ett bra sätt vilket gör att mobilsidan blir lidande.

Jag tror som sagt att de allra flesta skulle föredra responsive om de bara kunde släppa sina vanor och förändringsmotståndet.

Jag är övertygad om att RWD är framtiden och att det är här för att stanna.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 15:54 #43
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag tror som sagt att de allra flesta skulle föredra responsive om de bara kunde släppa sina vanor och förändringsmotståndet.

Jag är övertygad om att RWD är framtiden och att det är här för att stanna.
Om folk börjar använda mobilen som en dator skulle en webbsajt för desktop vara lätt att anpassa. Men det spelar ingen roll var du tittar på mobilanvändandet så ser du ett annorlunda beteende. Andra typer av spel föredras, man tittar på andra sajter, man skriver kortare, man använder andra funktioner på samma sajter, man bläddrar inte lika mycket, man är mer ute efter snabb underhållning än seriöst läsande osv osv osv. Dessa punkter kan man inte angripa genom RWD. Det är en situation som varat ungefär lika länge som smartphonen varit mer än ett affärsverktyg och handlar inte om några tillfälliga vanor som lätt förändras.

Däremot tekniska problem som en liten skärm, touchinput osv. Dessa kan responsive lösa för dig. Kanske inte alltid ensamt på bästa sätt, men iallafall acceptabelt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-27, 00:01 #44
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Om folk börjar använda mobilen som en dator skulle en webbsajt för desktop vara lätt att anpassa. Men det spelar ingen roll var du tittar på mobilanvändandet så ser du ett annorlunda beteende. Andra typer av spel föredras, man tittar på andra sajter, man skriver kortare, man använder andra funktioner på samma sajter, man bläddrar inte lika mycket, man är mer ute efter snabb underhållning än seriöst läsande osv osv osv. Dessa punkter kan man inte angripa genom RWD. Det är en situation som varat ungefär lika länge som smartphonen varit mer än ett affärsverktyg och handlar inte om några tillfälliga vanor som lätt förändras.

Däremot tekniska problem som en liten skärm, touchinput osv. Dessa kan responsive lösa för dig. Kanske inte alltid ensamt på bästa sätt, men iallafall acceptabelt.
Nu är det din tur att generalisera lite för mycket. Visst skiljer beteendet och användandet av sidorna när man använder en mobil enhet, men jag tror gränserna där suddas ut mer och mer.

Den enda stora saker som skiljer för min egen del är att jag helst inte skriver så mycket och så långt när jag använder telefonen. Jag föredrar faktiskt att läsa längre texter som t.ex. blogginlägg i telefonen. Man kan sitta mer tillbakalutat och man kan göra det när man har tid att slå ihjäl och då inte har någon stress. Jag tycker också att det är bekvämare att scrolla med touch.

Flera av de sakerna du nämner kan man absolut lösa med RWD.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017