Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pris för design

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-20, 22:34 #1
lemmings lemmings är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 115
lemmings lemmings är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 115
Standard Pris för design

Vad tror ni det kostar att få en proffsig design till en webbshopp?
lemmings är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-20, 22:56 #2
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Precisera gärna vad som menas med "proffsig" design. En proffsig design för mig är för en annan skit och vise verse. Länka gärna till en "proffsig" design som du tycker faller dig i smaken.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 00:01 #3
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Finns inga exakta priser utan varje designer har sitt eget pris.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 00:17 #4
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Som ovan säger så är det sjukt svårt att bara hosta upp ett pris. Det bästa för dig vore att specifiera exakt vad du vill ha och be om offerter..
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 01:03 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det kan väl ligga på runt 10 000 kr för en "snygg" design. Svårt att gissa. Det beror ju som sagt på vem som gör den, hur mycket tid personen lägger ner, samt vilket timpris som gäller.

Med ett timarvode på 700 kr så räcker 10 000 kr i 14 timmar. Denna tid inkluderar då (för det mesta) även möten med kund och restid till och från kund. Sen kan man ju såklart låta en 16-åring göra en design för några tusen som funkar skitbra (eller skiter sig totalt).
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 11:10 #6
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Det är lätt att färglägga knappar och boxar här och var. Men att förvandla designen så den ger en hög konverteringsgrad är nåt helt annat och det är egentligen det som betyder nåt i slutändan. Nåt som många glömmer, det gäller särskilt för webbshoppar. Lägga pengar på interaktionsdesignen först och sedan designen upp den. Jag jobbar åt en kund nu som har en stor webbshop, kunden har som mål att bli Sveriges bästa webbshop 2010 och dom lägger miljoner på det hela.

Satsa att "checkouten" blir så bra som möjligt för din sajt. Lägger hellre lite extra pengar så du får bra UX/interaktion, det får du igen långa loppet. Du har ingen nytta av mycket trafik och snygg grafik om dom inte slutför köpet - snarare tvärtom, det går bara åt massor av bredband.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-21, 22:48 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Precis som Cosma skriver så är design så mycket mer än något som är snyggt att titta på. Designens syfte, speciellt för webbshoppar, är till stor del att förenkla för besökarna att genomföra sina köp. Jag gick en kurs i interaktionsdesign för ett år sedan och den gjorde att man började tänka i andra banor kring design. För att få en lyckad design bör man undersöka hur användarna beter sig på webbplatsen. Saker som verkar självklara för designern/administratören/ägaren som enkelt hittar på webbplatsen, kan vara väldigt komplexa för många användare som för första gången besöker den.

Alltså, designen ska inte bara vara snygg, utan även hjälpa besökarna att hitta rätt.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-22, 08:40 #8
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Som någon sa till mig när jag var på företagsinformation för några år sedan - man ska sätta pris efter sina kunskaper och vad man kan. Det är också svårt att värdesätta sig själv i pengar, hur mycket man är värd att ta betalt från sina kunder. Ungefär som i sportvärlden, att värdera en människa är fruktansvärt svårt att göra och inte rätt heller, eftersom alla människor har lika stort värde.

Däremot kan inte jag som kund veta vad som gör en design bra. Men jag kan se en design och känna "jäklar vad snygg den är" den här skulle jag kan betala t ex. 10000 lax för. Samma gäller, tar han vi säger 1299kr/tim för ren programmering ja då räknar jag med att han är rankad 1-5 i Sverige på programmering med en sån lön. Ungefär som i sportvärlden igen. Har man en årslön i hockey på 50 miljoner, ja då är man bland dom bästa i världen på hockey med tanke på lönen man pumpar ut.

Edit:
Sen är det väl också så att man får se till sina konkurrenter, vad dom har för priser på sina tjänster. I slutändan sätter man väl priset efter om man vill leva på att designa och programmera hemsidor eller om man bara gör det på kvällarna som en kul hobby.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-02-22 klockan 10:32
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 02:51 #9
lemmings lemmings är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 115
lemmings lemmings är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 115
Standard Logo

Vad tror ni det kostar att få en proffsig logo till en webbutik gjord? Känner ni till några som gör bra logos?
lemmings är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-25, 03:46 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma Visa inlägg
Det är lätt att färglägga knappar och boxar här och var. Men att förvandla designen så den ger en hög konverteringsgrad är nåt helt annat och det är egentligen det som betyder nåt i slutändan. Nåt som många glömmer, det gäller särskilt för webbshoppar.
Nåt som ännu fler verkat glömma är att har man inga produkter som konverterar bra, så är designen helt ointressant. Att sitta med en flashig design med produkter som inte konverterar bra kan inte va kul.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017