Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FLASH... JA ELLER NEJ

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-14, 22:16 #31
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Flash är ett bra komplement till grejer som inte går att göra med HTML, CSS och JavaScript, till exempel video- eller musikspelare. Däremot tycker jag inte alls om sidor där navigering och innehåll är helt i Flash eftersom man inte kan surfa som man brukar med sin webbläsare.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 03:51 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Rent personlig åsikt: Jag avskyr flash i de allra flesta fall, fyller ingen funktion i 99% av fallen det används. Allt blir ofta långsammare och irriterande.

Mer objektiv bedömning: Det finns många stora företag som inte tillåter flash i sina datornät, ett alternativ måste alltid finnas om flashapplikationen nu fyller en funktion.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 13:28 #33
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 15 2008, 03:51
Mer objektiv bedömning: Det finns många stora företag som inte tillåter flash i sina datornät, ett alternativ måste alltid finnas om flashapplikationen nu fyller en funktion.
Problemet är ju dock att om Flash verkligen fyller en funktion är det för att en applikation/sida kräver andra lösningar än HTML/CSS. I de fall där Flash mest är en krydda tycker jag dock alltid man skall ha en HTML version att falla tillbaka på.

Nu är det ju trots allt en 98% som har flash pluggen installerad, så för de flesta syften är det inget jätteproblem med de enstaka som sitter på jobbet och surfar utan flash, men i vissa fall kan det självfallet vara värt att tänka på.

Visst är tillgänglighet viktigt, men att alltid sätta tillgänglighet framför allt är att göra det lite enkelt för sig.
Om man kan göra en applikation bättre för 98% av sina användare på bekostnad av 2% som inte kommer åt applikationen alls så krävs det bara att den är några enstaka procent bättre på att uppnå sina mål för att det skall vara värt det.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-22, 12:26 #34
JmD JmD är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2
JmD JmD är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2
Flash eller inte Flash. RIA - Rich Internet Applikations - kommer, vare sig vi vill det eller inte. Det må vara Ajax, Flash, Silverligth, Curl eller vad det nu blir - mer applikationslika användningar av internet kommer att öka - det är jag helt säker på.

Jag förstår till fullo dem vilka anser att tekniken använts "felaktigt" eller ligger i vägen för vanligt surfande. Många gånger stämmer det. Dock är det en designfråga och inte en teknikfråga. Dessutom är surfande bara en del av det nätet används till idag, och "värre" lär det bli.

Själv anammar jag den nya tekniken. In med det nya - snabbt som ögat, och bota barnsjukdomarna. Jag ser inga som helst problem med att ersätta vårt eget företags traditionella hemsida med en helt flashbaserad. Det handlar om att använda tekniken på rätt sätt bara.

Teknikskiften har alltid inneburit kontroverser och dispyter. I slutändan kommer den nya tekniken till den breda massan, men den gamla tekniken behöver varken försvinna helt eller bli överflödig. Ofta kan den samexistera med det nya.

Orerar
///JmD
JmD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017