Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Många domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-02, 02:46 #21
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Tror framför allt att idén är bra för dom som inte har egen server och måste betala webbhotell för att lägga upp konton o.s.v.

I mitt fall ser jag till att "hålla mina domäner vid liv" genom att åtminstånne ha en indexsida och länka mellan mina egna sajter, i slutändan skall dom ändå hamna på Lastbryggan...

Jag ser det som billig marknadsföring att få indexerat olika sajter på sökmotorerna, jag har ju bara årskostnaden att tänka på.

Och som sagt, idén med hela sidan verkar mycket bra!

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 21:53 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Tror framför allt att idén är bra för dom som inte har egen server och måste betala webbhotell för att lägga upp konton o.s.v.

I mitt fall ser jag till att "hålla mina domäner vid liv" genom att åtminstånne ha en indexsida och länka mellan mina egna sajter, i slutändan skall dom ändå hamna på Lastbryggan...
visst, inte alls dumt att utnyttja dem för att hänvisa vidare besökarna där till sina andra sajter. men samtidigt så använder du antagligen inte dina subdomäner då.

tanken är ju att 3W.se-tjänsten ska funka även för de domänägarna som vill ha kvar sina befintliga sidor http://www.domän.se och http://domän.se (och ytterligare subdomäner man vill reservera). eftersom det vanligtvis inte förekommer så många besök till andra subdomäner kan man utan att förlora några besökare peka om övriga subdomäner till 3W för att tillhandahålla subdomännamn åt andra. på så sätt marknadsförs ju även domän.se bland besökarna som besöker en annan subdomän samt hos webmasters som registrerar en subdomän under domän.se

Citat:
Jag ser det som billig marknadsföring att få indexerat olika sajter på sökmotorerna, jag har ju bara årskostnaden att tänka på.

Och som sagt, idén med hela sidan verkar mycket bra!

// Mats
visst, det är ju mycket därför det ofta kan bidra till en vinst att köpa in domäner. men att använda den även för subdomäner gör ju bara att man får mer ut av pengarna (i form av ytterligare marknadsföring)

skulle vara intressant att se om någon ser några nackdelar tjänsten skulle kunna bidra till?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 22:49 #23
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
hehe... lät som en intressant tjänst... men vad säger användarna när jag ändrar i dnsen och pekar om alla "500" subdomäner mot min egen site? Eller som du skrev tidigare.. säljer den... ger dålig respons. Vem vet hur länge en har en subdomän kvar?

I övrigt tycker jag det lät som en kul idé. Kanske gör en intl. version? vore klockrent.

Skulle nog själv lagt upp en domän där för att prova.

En till nackdel för dig är att ifall jag lägger upp hejohå.com... får en massa subdomäner på den för adressen är så enkel å kul... kopierar användarna samt deras subdomäner eller mailar dem genom maillistan och skriver "hejohå.com flyttar till ett eget webbhotell. Uppdatera er info.", tackar dig för en gratis marknadsföring och säger ajö.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 23:41 #24
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
hehe... lät som en intressant tjänst... men vad säger användarna när jag ändrar i dnsen och pekar om alla "500" subdomäner mot min egen site? Eller som du skrev tidigare.. säljer den... ger dålig respons. Vem vet hur länge en har en subdomän kvar?
visst, det är ju ett relevant problem om domänägaren väljer att peka om sina subdomäner till sin egna sajt. samtidigt är en försäljning av domänen något som användarna måste vara beredda på eftersom det är helt gratis och kan utnyttja tjänsten tills vidare. domänägaren har ju inte så mycket att vinna på att styra om subdomänerna till sin egen enbart för att få trafik eftersom han eller hon antagligen skulle vinna mer på att använda sin domän för subdomäner - åtminstone i längden.

Citat:
I övrigt tycker jag det lät som en kul idé. Kanske gör en intl. version? vore klockrent.
gör en vadå-för-version?

Citat:
Skulle nog själv lagt upp en domän där för att prova.
har ju lagt upp en version som är under testkörning/utveckling under http://ownadmin.3w.se som verkar fungera med de begränsade funktioner som jag hittills hunnit implementera. är väl främst eventuella funktioner för hantering/översikt av subdomänerna som saknas och pga tidsbrist ligger projektet lite i dvala. men eftersom det fungerar fullt ut för användarna och även fullt ut med de funktioner som finns för domänägarna vill jag ha feedback innan jag eventuellt lägger ner ytterligare tid på att fortsätta utveckla..

Citat:
En till nackdel för dig är att ifall jag lägger upp hejohå.com... får en massa subdomäner på den för adressen är så enkel å kul... kopierar användarna samt deras subdomäner eller mailar dem genom maillistan och skriver "hejohå.com flyttar till ett eget webbhotell. Uppdatera er info.", tackar dig för en gratis marknadsföring och säger ajö.
absolut är det en nackdel för mig eftersom 3W.se då skulle förlorat både på bandbreddskostnader och en del trovärdighet gentemot användarna. samtidigt är det ju blandannat för att kunna förbereda användarna för ett eventuellt avslut av tjänsten som domänägaren måste informera om uppsägningen av tjänsten i förväg så 3W kan informera användarna om detta och möjliggöra en eventuell flytt/omdirigering för subdomänen till annan domän. vet i övrigt inte hur man skulle kunna lösa det problemet. att "binda" domänägarna att ha sin domän "registerad" under en i förväg avtalad tid skulle kanske avskräcka eftersom försäljning och liknande inte då skulle vara möjlig. men vet man med sig att man ska sälja domänen så bör man ju inte lägga upp domänen där. men så länge man har den registrerad och har tänkt ha den kvar så under flera år - exempelvis för att använda som ytterligare marknadsföring för den "riktiga" domänen man har - så känns det helt rätt.

antagligen kommer någon form av information ges till användarna att vissa av domänerna (dvs de som inte 3W har direkt kontroll över) kan försvinna eller är mer eller mindre temporära men kan användas för subdomänsregistrering tills vidare. förslagsvis kanske man bör registrera ytterligare en subdomän att "binda" den subdomänen mot. känns lite omständigt och ingen lösning som man skulle föredra, men kanske nödvändigt.

anledningen till att jag utvecklat tjänsten på det här sättet är främst för att det är en rolig grej men samtidigt vill man ju inte direkt jobba gratis. blir väl kanske så att det faller just på att domänägarna endast utnyttjar tjänsten för sin egen vinnings skull utan att ta hänsyn till användarna. men man vill ju helst vara lite blåögd och tro på att folk använder tjänsten för att de vinner även på att utnyttja tjänsten på detta sätt utan att missbruka den.

för er som har lust att testa kan ju ivf kika in på http://ownadmin.3w.se och ge feedback, behöver ju fortfarande testpiloter för att kunna utvärdera tjänsten i någon större utsträckning.

tack för feedbacken iaf. alltid bra med några tankeställare
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-05, 23:52 #25
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
gör en vadå-för-version?
En internationell version...

afraid.org gjorde precis samma grej fast för DNS... du kan använda dem som DNS server och ifall du villl.. dela med dig så andra kan använda dina subdomäner...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-06, 00:07 #26
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Citat:
gör en vadå-för-version?
En internationell version...
aha, var l:et som förvirrade lite bara
jo, anledningen till att jag valt att ha den på svenska från början är främst för att jag har uppfattningen att utländska användare i större utsträckning är de som spammar och gör liknande otyg. och har viljat utveckla tjänsten då det inte är alltför hårt tryck på registreringarna. men börjar väl bli dags att utöka nu kanske.

Citat:
afraid.org gjorde precis samma grej fast för DNS... du kan använda dem som DNS server och ifall du villl.. dela med dig så andra kan använda dina subdomäner...
ah okej, jo det är ju lite liknande. skillnaden är väl kanske att vanliga användare inte använder sådana "avancerade" tjänster i samma utsträckning som "vanliga" subdomäntjänster.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-06, 02:16 #27
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Citat:
Citat:
gör en vadå-för-version?
En internationell version...
aha, var l:et som förvirrade lite bara
jo, anledningen till att jag valt att ha den på svenska från början är främst för att jag har uppfattningen att utländska användare i större utsträckning är de som spammar och gör liknande otyg. och har viljat utveckla tjänsten då det inte är alltför hårt tryck på registreringarna. men börjar väl bli dags att utöka nu kanske.
Spam. ja.. .kommer spammas för fulla muggar så det är viktigt du inför ett vettigt registreringssystem. och du har nog vart med tillräckligt länge för att se dom trådarna vi har om subdomäntjänster där jag bland annat tagit upp detta.


Citat:
Citat:
afraid.org gjorde precis samma grej fast för DNS... du kan använda dem som DNS server och ifall du villl.. dela med dig så andra kan använda dina subdomäner...
ah okej, jo det är ju lite liknande. skillnaden är väl kanske att vanliga användare inte använder sådana "avancerade" tjänster i samma utsträckning som "vanliga" subdomäntjänster.
Jepp fast idén är ju detsamma. Däremot har jag sett att de flesta som skaffar subdomänerna på afraid.org använder de till Ipv6-adresser. Dessa ipv6-adresser har en fördel i IRC-hostidentifiering sammanhang som jag förstått. Någon får gärna förklar. Vet att Decibel här på forumet har erfarenhet av detta. Någon fler kanske som kan förklara?
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-06, 02:26 #28
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Spam. ja.. .kommer spammas för fulla muggar så det är viktigt du inför ett vettigt registreringssystem. och du har nog vart med tillräckligt länge för att se dom trådarna vi har om subdomäntjänster där jag bland annat tagit upp detta.
jo, vet inte riktigt hur man ytterligare bör utöka registreringssystemet. så som jag har det idag så måste man alltid ha en korrekt (fungerande) epost-adress angiven där man mottagar ett mail för att aktivera sin domän efter registrering (samt efter ändringar). i övrigt loggas ip-adress och tid/datum tillsammans med subdomännamnet.

Citat:
Jepp fast idén är ju detsamma. Däremot har jag sett att de flesta som skaffar subdomänerna på afraid.org använder de till Ipv6-adresser. Dessa ipv6-adresser har en fördel i IRC-hostidentifiering sammanhang som jag förstått. Någon får gärna förklar. Vet att Decibel här på forumet har erfarenhet av detta. Någon fler kanske som kan förklara?
skulle kunna tänka mig att de som registrerar en subdomän där tillsammans med ipv6 är ute efter sk. reverse namnuppslagning. eftersom ipv6 gör att i princip alla kan ha ett eget ip så fungerar bakåtuppslagningen (reverseuppslagningen) vilket gör att dom kan få "coola" domännamn när de ansluter sig mot en IRC-server som stödjer ipv6. men det är ju bara en gissning
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017