Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Önskar tips på bra bok om bokföring

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-17, 02:45 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Någon som kan tipsa om en bra bok om bokföring i mindre bolag (ef, hb)? Har tröttnat på att googla varje gång jag inte vet hur jag ska göra med siffrorna och alla konton. En bok som går igenom redovisningens grunder, vad lagen säger, men även lite bra tips på avdrag och liknande. Jag har läst lite redovisning på universitetet, men det var länge sedan och vi hoppade över grunderna och gick direkt till redovisningen inom stora aktiebolag. Så simpla saker som t ex vad som måste finnas på en faktura för att det ska vara en giltig verifikation fick vi inte lära oss. Som liten egenföretagare har jag alltså knappt användning av det lilla jag kommer ihåg.

Jag har letat lite efter böcker och det finns ju massvis. Så skulle gärna höra om någon av er har läst en bok som varit bra och som ni lärt er mycket av.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 08:38 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Rent generellt kan jag rekommendera böcker från Björn Lunden BL info AB
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 08:56 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Ja, det var ju böcker du efterfrågade men varför inte gå en kurs i bokföring/Starta eget? Finns ett antal sådan som är kostnadsfria. Kolla med Nutek/Almi/Skatteverket etc..

www.unicell.se finns en bra grundbeskrivning att ladda ner gratis "Att föra bok" tror jag den heter och finns som PDF.

Kolla också på www.bokshopen.se som säljer böcker i ämnet..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 09:29 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Den nya affärsredovisningen är min bibel.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 13:27 #5
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Bokföringsnämndens handledning i bokföring heter Att Föra Bok och finns att hämta gratis HÄR (PDF-format)
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 14:42 #6
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av wiseguy
Bokföringsnämndens handledning i bokföring heter Att Föra Bok och finns att hämta gratis http://www.bfn.se/publikationer/AttForaBok.pdf (PDF-format)

Att föra bok är en utmärkt handledning med handfasta tips och exempel. Tex hur man gör med kvitton och dyl.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Rent generellt kan jag rekommendera böcker från Björn Lunden http://www.blinfo.se
Dessa böcker är bra. Men man får höja ett varningens finger för Björn Lundén, för han hittar på vissa egna saker som han tycker är bra men inte skattemyndigheter tycker om. Tex Lundén-bilen, där han påstår att man som enskild näringsidkare får lyfta moms på bensin.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 14:55 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag köpte tre böcker från Björn Lunden. "Bokföring", "Handelsbolag" och "Starta & Driva Företag" blev det. Tack för tipset. Billigt var det också.

"Den nya affärsredovisningen" har jag redan läst faktiskt. Men när jag läste den var omslaget grönt. Jag läste den dessutom första året på ekonomiprogrammet i Lund för många år sedan. Det var den enda kursen i redovisning jag läste, så det blev inte mycket av den biten för mig när jag pluggade. Nu har all gammal kurslitteratur åkt upp på vinden, så jag kan inte hitta den. Annars kan jag tänka mig att boken är rätt bra om man är intresserad. När jag läste den för fem år sedan så var jag ganska ointresserad, tyvärr.

Vad gäller kurs så ska jag nog anmäla mig till en sådan. Var på en snabbkurs hos skatteverket för tre år sedan. De hade tyvärr inget vettigt att säga, förutom att de skulle komma och äta upp oss om vi glömde redovisa en enda krona. Fick känslan av att det var mer hot än undervisning. Men det kanske bara var just den läraren som gjorde ett dåligt jobb. Övriga deltagare var lågutbildade män i 50års åldern. Alla hade haft stora planer på eget snickeri och liknande när de kom dit. När vi gick därifrån hade alla lagt ner sina planer på att bli egenföretagare. Man blir bara väldigt ledsen när man tänker på det

Wiseguy - Ska kolla på den där pdfén. Tyvärr så dog mitt acrobat igår. Installerade ett dataspel från 1998 som lyckades med att sabba det mesta på datorn igår.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 15:13 #8
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 17 2006, 10:29
Den nya affärsredovisningen är min bibel.
Förlåt mig, men de böckerna måste vara jordens största misstag. Exempel i löpande text, inga handfasta uträkningar vilket gör de pedagogiskt katastrofala. Enligt undervisande lärare finns det dessutom en hel del sakfel i dessa böcker som inte åtgärdas trots deras påpekanden direkt mot förlaget.

Bättre i så fall att titta på studentlitteraturs böcker samt BLInfo som tidigare nämnts.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 15:34 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by Aidex@Feb 17 2006, 15:55
"Den nya affärsredovisningen" har jag redan läst faktiskt. Men när jag läste den var omslaget grönt. Jag läste den dessutom första året på ekonomiprogrammet i Lund för många år sedan.
Samma version som jag har och från samma ställe (ekonomprogrammet Lund).

Lovar dig att du kommer bli nöjd om du orkar leta upp den.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 15:38 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
[quote]Originally posted by digiArt@Feb 17 2006, 16:13
Citat:
Ursprungligen postat av ztream,Feb 17 2006, 10:29
Förlåt mig, men de böckerna måste vara jordens största misstag. Exempel i löpande text, inga handfasta uträkningar vilket gör de pedagogiskt katastrofala. Enligt undervisande lärare finns det dessutom en hel del sakfel i dessa böcker som inte åtgärdas trots deras påpekanden direkt mot förlaget.

Bättre i så fall att titta på studentlitteraturs böcker samt BLInfo som tidigare nämnts.
Inget att be om ursäkt för men jag håller inte med. Jag tycker upplägget är väldigt bra.

Vad är det för sakfel du nämner, vore ju bra att kolla upp så man inte tabbar sig i bokföringen.

Rent generellt tycker jag att böckerna från BLinfo håller ganska låg nivå. Ska dock inte uttala mig om deras bokföringsböcker då jag inte läst dem.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017