Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är det med dessa .nu domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-07, 00:44 #1
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Standard Vad är det med dessa .nu domäner

Jag håller ju på en hel del med domäner och domänhandel. Jag tycker jag har ett skapligt grepp om vad domäner är värda och vad man ska titta på vid en värdering. Jag är bara smått snurrrig gällande dessa .nu domäner Jag har förstått att en stor faktor är det dyra avgiften på ägarbytet men samtidigt så.. jaa den ligger väl på kring 2000 spänn.

Ett bra exempel är ju tex dessa korta två bokstävsdomäner

.se .org .net .eu alla är tagna såklart och säljs ibland för skyhöga summor. Vad är det mer än ägarbytet gällande .nu domäner som påverkar att .nu domäner inte alls verkar lika eftertraktade ? Finns ju lediga LL.nu domäner fortfarande.

Aldrig upplevt att .nu domäner skulle vara svårare att ranka. .nu domäner låter i mina öron nästan lika snyggt som .se . Vilka länder är det utöver sverige som använder .nu domäner? eller är det bara vi?

Någon här som sålt en .nu domän för mer än 20.000 kr någonsin ?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 01:07 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Lite utanför ämnet, men jag tar mig friheten...

Fördelen för mig är att använda .nu är att med dessa domäner kan jag attrahera både en svensk publik (som jag fokuserar på), men även en utländsk.

Med en .se hade jag nog "skrämt bort" många av de utländska besökarna.

Ett exempel på detta är Thai.nu som har ca 50% svenska besökare och 50% utländska (väldigt blandade nationaliteter).
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 02:02 #3
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Mmm ja du är en av de stora som använder .nu till internationella sidor. Egentligen inte offtopic trevligt att diskutera .nu adresser rent allmänt .
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 02:35 #4
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
... Vilka länder är det utöver sverige som använder .nu domäner? eller är det bara vi?
Åtminstone Nederländerna och Danmark.

Citat:
Någon här som sålt en .nu domän för mer än 20.000 kr någonsin ?
Här är ett gäng officiella försäljningar från 2007.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 03:39 #5
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Oh rätt höga priser ändå ser jag, men inte i jämförelse med .se eller .com precis
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 07:46 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

.Nu:s bisarra överlåtelsekostnader och relativt höga domän-pris (generellt) avskräcker nog många från köp, vilket ju innebär både för och nackdelar för oss som gillar domänen.

Internet Sweden, eller någon annan som har stenkoll...

Råder det fri prissättning? Dvs kan Nunames ta vilka priser de vill och ändra i villkoren hur de vill, eller har ICANN (eller vilka de nu kan vara) något att säga till om? Jag verkar säkert okunnig och det stämmer. I detta fallet har jag nollkoll.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 11:28 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Det finns massor av lediga premiumord, själv reggade jag hogskola punkt nu för ett halvår sedan via en nyregistrering,men jag ser absolut inget värde i den ändå.
Väldigt sällan folk hör av sig ang .nu domäner.
Som andra säger så är dem höga övertelseavgifterna även en stor faktor. Jag har dock hört rykten om att det diskuteras att dessa priser skall regleras, dock inget beslut ännu.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 15:14 #8
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Jag hittade ju ganska nyligen LL.nu med mina initialer vilket är omöjligt gällande andra domäner ....
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 15:17 #9
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Det finns massor av lediga premiumord, själv reggade jag hogskola punkt nu för ett halvår sedan via en nyregistrering,men jag ser absolut inget värde i den ändå.
Väldigt sällan folk hör av sig ang .nu domäner.
Innan man väljer att kalla en viss domän för premium bör man nog fråga sig vem/vilka som skulle kunna tänka sig att betala en stor slant för domänen i fråga. Domänen du nämner skulle troligtvis kunna säljas efter att du har byggt en sajt och bevisat att det går att tjäna pengar på den. Alternativt försöka sälja den till någon som uppenbart har intresse av namnet, t ex registranter på andra TLDer.

Lättsålda och värdefulla domäner, oavsett om de är utvecklade eller inte, är i min mening domäner som parfym, tandblekning, viktminskning och dylika med en låg tröskel för att dra in pengar på.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 15:35 #10
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Innan man väljer att kalla en viss domän för premium bör man nog fråga sig vem/vilka som skulle kunna tänka sig att betala en stor slant för domänen i fråga. Domänen du nämner skulle troligtvis kunna säljas efter att du har byggt en sajt och bevisat att det går att tjäna pengar på den. Alternativt försöka sälja den till någon som uppenbart har intresse av namnet, t ex registranter på andra TLDer.

Lättsålda och värdefulla domäner, oavsett om de är utvecklade eller inte, är i min mening domäner som parfym, tandblekning, viktminskning och dylika med en låg tröskel för att dra in pengar på.
Det jag uppfattat som verkliga premiumdomäner är (i detta fallet svenska) ord som:

hus, sport (+sporten), nyheter, bilar (+bil), idrott, fotboll, advokat, stockholm, fastigheter, USA, resor (+res, resa), boende, hotell, biljetter (+biljett), tippa (+tips), TV, datorer (+dator), internet osv.

Men jag är medveten om att begreppet måste vidgas och även inkludera de exempel du nämnde och en hel radda motsvarande ord som dels är "vanliga", men som sagt även har en kommersiell potential. I övrigt tycker jag man bör vara lite försiktig med vad som bör anges som en premiumdomän, annars bleknar begreppet och blir tämligen meningslöst.

Personligen anser jag att jag personligen inte äger en enda verklig premiumdomän, även om ett par kanske balanserar på gränsen. Dock funkar sajterna rätt bra för ändamålet, men det är en helt annan femma.

Om jag skall återgå till ämnet håller jag helt med om att det är tämligen lätt att hitta hyfsade .nu domäner fortfarande. I varje fall jämfört med .se.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-04-07 klockan 15:38
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017