Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-18, 23:54 #21
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
bara jag som missar logiken i att han skulle innebära en förlust för företaget om han ber om support mer än 30min på en månad då han betalar 99:-/mån?

Får supportpersonalen bara lön för de samtal de har i supporten? De har väl ändå betalt 8tim om dagen som alla andra.. så även om han ringer till dom varje dag i 2tim så kostar han dom inte mer än om han inte ringer alls

Jag håller med Klein lite här, supporten borde ha öppet även under lunchen. Det är den tidpunkt då jag har störst chans att ringa dom och då borde dom ha öppet - enkel logik trots allt och är en fråga om kundsupport.

Där jag jobbar så lunchar vi i shift just för att ha den supporten - öppet under lunchen, och vi har inte mindre trevligt tillsammans för det..


Klein - jag håller med dig (även om jag inte skulle valt orden "jävla otyg" )
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 00:55 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by glennj@Oct 18 2007, 20:53
Citat:
Ja, betalar ca 115:- för mitt telefon abb. i månaden, och där möts jag inte av ett svar att vi har lunchstängt.
Telia har väl webbhotell? Teckna dig där. De svarar nog t.o.m fram till kl 21.00 eller nått. Den personen som svarar där kl 12.30 har säkert alla verktyg och fullständiga rättigheter i alla system för att kunna sätta sig in i just ditt problem och lösa det innan klockan slår 13.00. :unsure:
Antaligen inte! Men det är någon som svara i telefon. Jag upplever inte det här webhotellet som någon stjärna heller att lösa problemet, så resultatet blir detsamma som telia, dvs problemet löser sej inte, men telia har inte stängt för lunch. Även telia suger i mycket, särskilt gäller att åtgärda tekniska problem.

Det sorgliga är , telia är det som går vinnare ut striden, eftersom såna här problem skapa misstro emot småaktörer. Nu är inte bara supportens tillgänglighet som är en stor brist, utan supporten leveransa av resultat att lösa problemet som har mycket att önska.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 01:01 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by jomper@Oct 18 2007, 23:31
De har i alla fall inte lunchstängt!

Jag tycker trådskaparen klagar på fel sak. Det är klart att prylarna man betalar för ska funka (oavsett prisnivå!), men vill man ha 24/7 telefonsupport med snabb responstid får man nog vara beredd att betala mer.

Precis som det är dyrare att storhandla på Shell Select än på Willys - Shell Select har öppet dygnet runt. Mjölken är den samma.

Men om grejerna inte fungera då? Jag börja få mer och mer känsla av att många webhotell drivs av glada amatörer, som har fått en grundkurs av pappa staten i Windows NT av AMS.

Att kräva man kan nå supporten kl 12.01 tycker jag är rimligt, kanske inte 23.01 .. Jag kan gå ner kl 00:52 till bensinmacken och dom har öppet och har ungerfär samma sortiment som en mindre livsmedelhandel, priserna är lägre än 7eleven.

Tycker jag att webhotell som tar ut över 100:- / mån skall klara av ha täckning på hela kontorstiden, även om det innebär en del obekvämligheter för personalen, det är min åsikt! Det är ju det man betalar mer för, annars kan jag lika bra köpa något billigt .. Det billiga webhotellet klara av detta, så varför skall inte det stora fina webhotellen klara av det för?


Visst det är jävligt krävade att ge support, men då skall man inte påstå i sin marknadsförening att man har bra support om man inte klara av lösa uppgiften.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 09:39 #24
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Självså anser jag att man skall ha tillgängligt så mycket som möjligt, var bl.a. drivande till att Loopia började med helgöppet när jag arbetade där.

Dock så ser jag inte det som en självklarhet då det finns många mindre webbhotell som har låga priser men ändå förväntas hålla samma service som de stora, tycker inte att detta är förnuftigt tänkande.
Oftast så har de mindre hotellen mindre bemanning och därför så tycker jag det är sunt att den personal som finns faktiskt får sig en vettig lunch och kan därefter ge bättre support den tid som de har support, supporten behöver inte vara sämre för att de har lunchstängt.
Sedan så tycker jag att ditt exempel med Volvo är löjeväckande, så du menar att om du ringer Volvo så kommer de förbi och fixar allt, då lever du verkligen i en drömvärld.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 09:55 #25
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av klein
När ringer man och gnäller? Jo, när saker och ting inte fungera Du köper antaligen inte en Volvo S60 för 250.000:- finner att det är glapp i ratten utan att klaga.
Samma sak är det i här fallet.
Nej, men jag köpte en begagnad V70 för 170 000 kr för några år sedan. När motorn gick sönder stod bilen hos volvoverkstan i tre-fyra dagar innan de ens tittade på bilen.

De flesta webbhotell (det finns ju de som utmärker sig ordentligt åt fel håll också) börjar jobba på att lösa problem relativt omgående även om servern din sida ligger på dör vid fyratiden på morgonen. Volvoverkstan har visserligen inte lunchstängt men det är ett lotteri att komma fram på telefon ändå...

Citat:
Originally posted by -klein@Oct 18 2007, 16:03
Slutar tunnelbannan att gå mellan 12-13 bara för att förare skall ha lunch? Knappast
Jodå. Det händer. Det är inte tänkt så; men som förare i tunnelbanan har jag tagit tåg ur trafik och ställt upp dem - med inställda avgångar som föjld - för att kunna få lunchrast etc. Emellanåt inträffar också kortare stopp för akuta toalettbesök; även om man försöker undvika sånt.

Citat:
Originally posted by -melin@Oct 18 2007, 23:54
bara jag som missar logiken i att han skulle innebära en förlust för företaget om han ber om support mer än 30min på en månad då han betalar 99:-/mån?
Får supportpersonalen bara lön för de samtal de har i supporten? De har väl ändå betalt 8tim om dagen som alla andra.. så även om han ringer till dom varje dag i 2tim så kostar han dom inte mer än om han inte ringer alls
Nej, men det är ju inte riktigt så att du vill ha 100 anställda som svarar på ett samtal var om dagen. Du vill ha så få anställda som möjligt för att ha så låga kostnader som möjligt. Det innebär att man kan hålla lite lägre priser och förhoppningsvis få ut en vettig lön och kanske till och med en liten vinst.

Lite förenklade beräkningar:
Om en genomsnittlig person har 20 000 kr i lön.
Lönekostnaden är c:a 20 000 + 32% sociala avgifter + 12% semesterersättning, totalt cirka 30 000 kr.
En genomsnittlig månad har cirka 160 arbetstimmar. Det innebär en kostnad bara för lön (utrustning, lokal, fortbildning etc tillkommer) på c:a 190 kr/h.

Om du tar upp en kvart av personens tid har du kostat nästan 50 kr. Det är 50 kr mer än kunden som aldrig kontaktar supporten.

Om varje ärende tar en kvart hinner personen hantera 32 ärenden på en dag. Således behövs en person per 32 kunder om alla kunder har ett ärende per dag.

Den optimala kunden klarar sig själv. Då behövs ingen supportpersonal och kostnaderna blir lägre. Grejen är att det är alla kunder tillsammans som står för lönen för supportpersonalen och alla andra företagskostnader. Så det går att räkna på lite olika sätt.


Citat:
Originally posted by -klein@Oct 19 2007, 00:55
Citat:
Ursprungligen postat av glennj
Citat:
Ja, betalar ca 115:- för mitt telefon abb. i månaden, och där möts jag inte av ett svar att vi har lunchstängt.

Telia har väl webbhotell? Teckna dig där. De svarar nog t.o.m fram till kl 21.00 eller nått. Den personen som svarar där kl 12.30 har säkert alla verktyg och fullständiga rättigheter i alla system för att kunna sätta sig in i just ditt problem och lösa det innan klockan slår 13.00.
Antaligen inte Men det är någon som svara i telefon. Jag upplever inte det här webhotellet som någon stjärna heller att lösa problemet, så resultatet blir detsamma som telia, dvs problemet löser sej inte, men telia har inte stängt för lunch. Även telia suger i mycket, särskilt gäller att åtgärda tekniska problem.
Det sorgliga är , telia är det som går vinnare ut striden, eftersom såna här problem skapa misstro emot småaktörer. Nu är inte bara supportens tillgänglighet som är en stor brist, utan supporten leveransa av resultat att lösa problemet som har mycket att önska.
Jag har funderat på telefonsvarstjänster dygnet runt. Men till vilken nytta. Det kostar mycket mer än en telefonsvarare men är inte mycket mer effektivt. Det är som att ringa till Telias bredbandssupport när adslanslutningen dött. Antingen får du veta att de har störningar i ditt område eller så ska du stänga av ditt modem i en halvtimme och försöka igen. Prata med en tekniker som faktiskt kan hitta felet? Jag har faktiskt hört talas om ETT fall där det hänt. Jag har begärt det själv utan framgång.

Att supporten inte löser ditt ärende på rätt sätt är en helt annan grej och har inget att göra med om de har lunch eller inte...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 11:15 #26
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Oct 19 2007, 09:39
Självså anser jag att man skall ha tillgängligt så mycket som möjligt, var bl.a. drivande till att Loopia började med helgöppet när jag arbetade där.

Dock så ser jag inte det som en självklarhet då det finns många mindre webbhotell som har låga priser men ändå förväntas hålla samma service som de stora, tycker inte att detta är förnuftigt tänkande.
Oftast så har de mindre hotellen mindre bemanning och därför så tycker jag det är sunt att den personal som finns faktiskt får sig en vettig lunch och kan därefter ge bättre support den tid som de har support, supporten behöver inte vara sämre för att de har lunchstängt.
Sedan så tycker jag att ditt exempel med Volvo är löjeväckande, så du menar att om du ringer Volvo så kommer de förbi och fixar allt, då lever du verkligen i en drömvärld.
Nej! Löjligtväckade må det vara. Om man nu köper en dyr vara, må vara en svindyr volvo, en telefon eller vad som helst. Sedan slutar produkten att fungera, då vill man det skall lagas. Svindyra mobiltelefoner såsom m600,n95 och w880 är exempel på produkter som lätt går sönder..

Jag har i det här fallet valt webhotell uteifrån att det var dyrare , lika med bättre. Men jag börja inse att så är inte alltid fallet. Inser visst en N95 har förvisso fler funktion än Nokia 2110. Men 2110:an håller bättre.

Jag tycker att köper man en tjänst, som ens verksamhet är beronde av, så vill man att den skall fungera. Istället för att köpa en svindyr XC90 kan lika bra köpa en östatstatstillverkad T34. T34:an klara av köra i terräng mycket än XC90:an dessutom.:-)

Dvs det måste finnas något mervärde för, där tillgänglingheten på supporten är en av dem och komptens på supporten att lösa uppgiften, sedan tillkommer värden som hög uptime på servrar och sånt.

Detta är jätteviktigt, då hemsidan skall betala min mat, min hyra och mina krogbesök. Därav är jag är krävade att saker och ting fungera.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 11:27 #27
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Jag har aldrig varit med om att tunnelbana sluta fungera pga lunchrast, däremot fungera Stockholms Lokaltrafik uselt ändå.

Är kunden beredd och betala för det, så han/hon jättegärna ringa mej kl 03.00 på natten, men det kostar därefter. Jag tycker det hör till vanligt kundbemötade att man ha 100% tillgänglighet under kontorstid, även om man få vänta någon minut extra i växeln.

Sedan om personalen få ha mys pys eller inte , det skiter jag i. Det är jag som skall betala deras löner , då vill jag också att de skall finnas tillgänglighet också, annars kan dom bli kommunalarbetare eller något annat som tär på samhället.

Nöjda kunder är bra kunder, dvs dom ger mer intäckter , kokuransen är idag så stenhård på webhotellmarknaden, så slutändan är det en övelevnadsfråga. Nu kommer jag dock inte byta webhotelll bara för dom har lunchstängt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 11:38 #28
dlg dlg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 24
dlg dlg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 24
om det är så att du ska leva på webbsajten kanske du ska ta å smälla upp en egen server då kan du även aggera egen supportnisse?
dlg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 11:58 #29
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
klein: Om du lever på din hemsida så är kostnaden för webbhotell fruktansvärt låg. Men du svarar på din egen fråga, om allt dör under lunchen och du behöver få tag på supporten, var ringer du? Journumret.

Har du undersökt vilka webbhotell som svarar under lunchtid och det är det som fått dig att skapa tråden? Jag utgår från att du upplever ganska mycket störningar och särskilt under lunch vilket borde göra byte av webbhotell som en topprioritering för dig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 13:09 #30
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
Välj ett webbhotell som ligger i en annan tidszon om just lunchtiden är så viktig
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017