Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny statistiktjänst - hur börja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-10, 10:50 #1
Lindman Lindman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 4
Lindman Lindman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 4
Standard Ny statistiktjänst - hur börja?

Hej,

Jag ska utveckla den kommersiella hemsidan till en tjänst som ger kunder tillgång till statistik över hissanvändning.

Startsidan ska bara innehålla ett login-formulär (inledningsvis åtminstone). Därefter ska kunden kunna få tillgång till statistik (presenterad med hjälp av lämpliga visuella verktyg/diagram). Datan ska sändas via GPS till servern.

Jag letar väl kort och gott efter det bästa och enklaste sättet att börja. Vi som jobbar med den kommersiella sidan har inte överdrivet mycket kunskap om webbutveckling (jag vet mest och så gott som alla mina hemsidor har varit Wordpress-baserade och inte varit kunddriven på samma sätt). Är Open Source CMS för mycket att hoppas på för att utveckla en sådan här tjänst?

Tack på förhand!
Lindman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-10, 11:15 #2
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Ska ni samla in data från GPS:en osv också? Isf så är det inget du lär hitta i ett vanligt CMS. Däremot skulle du säkert kunna presentera insamlade datan med Google Charts eller liknande plugins.

Svårt att svara på din fråga dock, den är lite luddig.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-10, 13:04 #3
Lindman Lindman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 4
Lindman Lindman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 4
Jag tänker mig att det är något som kan ske separat från själva presentationen. Låt oss anta det.

Så det som behövs är funktionalitet för att ha en statisk del (för presentation av tjänsten) och en dynamisk del (via login) för presentation av den insamlade datan. Samma charts och verktyg tillgängliga för alla kunder, men givetvis varierande data (varje kund ska kunna tas till en sida där han/hon bara ser sin egen data).

Du nämner Google Charts - kan de integreras helt som plugins med hjälp av ett vanligt CMS? Försöker som sagt hitta något som är så lättskött som möjligt för en admin med begränsad erfarenhet.

Ber om ursäkt om jag uttrycker mig luddigt. Det är fortfarande mycket som inte är spikat när det gäller det här projektet och det jag har gjort tidigare har inte varit lika avancerat (som om någon trott något annat )
Lindman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
cms, data, gps, kunddriven, open-source


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017