Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta svenskt AB för 1kr

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-30, 20:07 #1
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
"Regeringen chocksänker kravet på aktiekapital i aktiebolag. Tidigare har det krävts 100.000 kronor, men framöver kan det bara behövas 1 endaste krona, om ett förslag blir verklighet."

Källa
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 20:18 #2
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Tragiskt, hoppas det inte går igenom
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 20:34 #3
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 477
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 477
Vi blir mer och mer som USA?
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 20:36 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Välkommen till Europa.
I civiliserade länder har man själv kunnat välja sitt aktiekapital sedan länge.
Enskild firma i all ära, men det behövs ett system för att hantera löneskatter som inte innebär förskottsbetalning genom F-skatt utan att man betalar skatt efter den lön som faktiskt tagits ut.

Seriösa företag måste även i fortsättningen hålla högt eget kapital och aktiekapital för att få kredit. Bara namnet aktiebolag räcker inte.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 20:40 #5
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Hmm, nu är länken paj. Här är den nya: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?Arti...sectionid=Ettan
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 20:49 #6
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Oct 30 2008, 21:36
Välkommen till Europa.
I civiliserade länder har man själv kunnat välja sitt aktiekapital sedan länge.
Iof inte riktigt sant att alla EU länder är så, Tyskland ska införa 1kr GmbH snart men då finns krav på att viss del av vinsten ska gå tillbaks i bolaget tills man kommer upp i EUR25000. Bolaget måste även tydligt skriva att det är ett "klein" GmbH.

En poäng med löneskatten iof och lite andra smågrejer, mest jag tycker man ska kunna få fram 100 000kr för att skapa ett bolag utan personligt ansvar.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 21:04 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
AB utan aktiekapital, historia och i sista hand personlig borgen kommer man inte att kunna göra affärer med.
Jag förstår problematiken, men regeringen hade inget val. Skulle gissa att större delen av svenskt nyföretagande sker med estniska eller engelska bolag idag.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 21:52 #8
Avamias avatar
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 431
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare
Avamias avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 431
Kanon! Sverige måste se till att stå sig i konkurrensen mellan länderna som EG-avtalet innebär.

Det här är mycket positivt för Sverige. Jag gillar den här regeringen, men det är synd att den står så långt åt vänster som den faktiskt gör. Det här var i alla fall ett steg i rätt riktning!
Avamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 23:48 #9
BoISaren BoISaren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 339
BoISaren BoISaren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 339
Står mer på http://www.regeringen.se/sb/d/10027/a/114569.
BoISaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 00:08 #10
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Sverige ligger långt efter Europa när det gäller bra företagsklimat. Att sänka eget kapital till 1 kr räcker tyvärr inte, det är skatterna som är på tok för höga här. Säker dem skatter så kan nästan alla som jobbar seriöst spara till 100 000 kr, det ger andra företag som anlitar ett AB mer säkerhet.

Sänker man den nivån till 1 kr, kommer det bara innebära mer skumma bolag som aldrig betalar för sig utan mjölkar bolaget och kursar.

Hade ett möte med en kille från Isle of man igår som hjälper svenskar att komma igång med sin verksamhet där, här snackar vi företagsklimat.

Så länge man tar ut sådana skatter kommer många, många småföretag att förblir små och jättarna kommer att växa. Jag har inget emot att betala skatt, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det, men kanske inte i Sverige.

När ens verksamhet ökar i intäkter och fler och fler projekt börjar fungera så vill man gärna plocka frukten av det hårda arbete man gör och utsätter sin kropp för det vi gör när vi sitter hela dagar/nätter framför en dator. Man vill helst inte se att mer än hälften går åt fel saker.

Jag hade en revision för några månader sedan och pratade med dessa 2 revisorer från skatteverket när jag fick tillbaka min bokföring om hur det ser ut. Många av små företag fuskar idag för att dem inte har råd att både ta ut lön och betala skatt, man har ju sig själv närmast så det är väl självklart att man väljer lön före skatt? Jag tror personligen att lägre skatter innäber inte mindre pengar direkt. Om alla företag i Sverige betalade sina skatter på bara 10% hade vi nog bidragit med lika mycket som det är nu.

Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet, jag valde att göra rätt för mig från dag 1 när jag startade företag 2001. Betalade alltd skatt på alla intäkter men det var långt ifrån lätt. har varit på konkursförhandlingar fler ggr än på bio men som tur var gav jag aldrig upp. Hade man haft någon form av reducerad skatt under uppstarten hade det varit mycket enklare att växa, det är det staten inte förstår, men vad ska man begära, det är ju inte direkt entreprenörer som sitter och bestämmer över våra liv. Det är folk som kan och gillar att prata och inget annat. Därför ökar Sveriges stattskulder i rask takt.

AB = 1kr (mer problem med skumföretag)
Reducerade skatter (Ökad intäkt för alla)
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017