Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna pengar på webbplatser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-11, 23:18 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Jag har annonserat affiliate program via adwords ett tag nu och vill lära mig nya sätt att tjäna pengar på.

Låt oss säga att jag vill starta en webbsida som jag vill tjäna pengar på. Jag vill också att sidan ska vara Svensk. Det första problem som dyker upp är att jag måste ha en webbsida med bra innehåll. Några alternativ som jag vet om är dessa:
1. Jag lägger ut en webbsida själv där jag skriver mitt eget innehåll.
2. Jag lägger ut en webbsida med innehåll skriven av någon annan och som jag får använda om jag ger en länk till personen.
3. Jag lägger ut en webbsida med innehåll som jag köper av någon annan.

Om jag nu är dålig på att hitta saker att skriva om så måste jag hitta någon som kan skriva åt mig. Då vill jag nog inte ha text som ligger spritt lite här och där utan som är unik för just min sida.
Var hittar jag personer som lever på att skriva innehåll?
Hur löser jag detta om jag vill ha ett större urval av kategorier.

Jag har också sett att man kan få material om man annonserar ett affiliate program.
Vad har du för erfarenhet av detta?

Någon här som håller på med att köpa innehåll och lägga ut webbsidor som en extrainkomst och har löst detta på ett smidigt sätt och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Var hittar jag billiga och bra webbmallar?

Som vanligt så läser jag massor men kommer aldrig igång riktigt. Fortfarande massa frågetecken och orolig för att stöta på dolda kostsamma risker.

Jag är mycket tacksam om ni kan sparka igång mig

MVH
Andla
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 10:46 #2
WebMazters avatar
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
WebMazter WebMazter är inte uppkopplad
Medlem
WebMazters avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 85
Att skapa maximal inkomst på minsta tid med minsta kostnad
är en oskriven lag som är svår att fullfölja men alla vill uppnå.

Förslag:
1. Recensioner, där du länkar till recenserade som vill betala.
2. Torg + ev. forum, med reklam som skapar dina inkomster.
3. Nyheter, som köps från ställen du anser aktuella + reklam.

"unik för just min sida":
Du kan ju alltid starta ett forum med reklam på sidorna där
medlemmar står för innehåll & andra för administrationen...

Mentors i affiliate, dyker nog upp i vårt forum & tipsar dig...

Webmallar; sök efter gratis mallar, så spar du dina pengar.


MVH: WebMazter
Många bäckar små...
WebMazter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 18:33 #3
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
Det kan väl inte vara allt för svårt att skriva innehållet på egen hand. Jag vet ju inte vilken relation du har till det tema som du har tänkt dig, men alla har ju något slags intresse eller livserfarenhet som du kan skriva om. När du vet vad sidan ska handla om kollar du vilka ord folk söker på för att hitta material som du har. När du sen kollar google eller nån annan sökmotor kan du se vad tillgången är för respektive sökord/fras (så du vet vilka sökord det är värt att satsa på). När du gör denna koll kan du ju också besöka sidorna för att få egna ideér till ditt innehåll.

Visst tar det tid att skriva själv, men det är värt det. Försök att hitta din egen stil så att din egen personlighet visas. Det vinner man på i längden.

Det viktiga för att komma igång är att faktiskt göra något NU. Take Action! Varje litet steg är ett steg på vägen. Det syns inte direkt men i slutändan så...

Jag vet ju inte på vilket sätt du har tänkt tjäna pengar men jag har ett par gratiskurser (dels för affiliates och dels för den som säljer tjänster) med steg-för-steganvisningar. Säg till om du är intresserad.
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 22:58 #4
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Jag tycker fler ska pyssla med ämnen dom brinner för eller åtminstonde har koll på. Jag har hört så ofta här om personer som startar siten xxx som handlar om yyy fast dom själv knappt vet vad det är. Fire and forget fungerar sällan.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-14, 01:00 #5
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Den här tråden är intressant ur en viss synvinkel. Ur en skribents lite filosofiska synvinkel. Det blir ett långt inlägg så jag skriver konklusionen först för er som inte orkar läsa: Jag tycker att vi borde hitta en arbetsform på Internet där skribenter får skriva och programmerare programmera, i stället för som vi har det nu.
En del av oss tycker om att skriva. Vi ägnar gärna det mesta av vår tid åt det. Jag tror att de flesta här på WN inte gör det, utan vill ägna sig åt kodning i första hand, lite statistik i andra hand, sälja annonsplatser i tredje hand och bara som ett ”nödvändigt ont” knåpar dom ihop en halvdan text ibland. Själv är jag egentligen teknisk skribent och skriver gärna lite humaniora också när jag har tid. Jag tycker att det har blivit en lite knepig situation på Internet; programmerare känner sig tvungna att skriva redaktionell text trots att dom inte känner för det. Vi som är skribenter i hjärtat kan oftast inte försörja oss på det, utan tvingas hålla på med andra saker. Naturligtvis borde det kunna fungera på så sätt att vi som vill och kan skriva också utnyttjades till det, och fick en rimlig timlön för det. Samtidigt som en programmerare tilläts hålla sig till programmering om han eller hon trivs bäst med det och befriades från det ”nödvändigt onda”. Jag har funderat på att starta en skribentbyrå för Internet. Ser man strikt till behovet skulle en sådan byrå kunna ha mer än fullt upp med jobb. Men… på något sätt är det så att trots att alla vet att en perfekt designad sajt inte är något att ha om den saknar redaktionell text, så nedvärderas ändå det jobb vi skribenter gör. Bland små webmasters verkar man allmänt tycka att bra redaktionella texter ska man antingen stjäla ihop eller skriva själv på kafferasterna (det blir inget bra resultat i något av fallen). Det har ju utvecklat sig så att vi har fått väldigt många enmansföretag som sysslar med webbutveckling. Vissa externa tjänster är dessa småföretag fullt beredda att betala för, särskilt de som satsar stort, men av någon anledning har inte den redaktionella texten kommit med bland de tjänsterna. Nu kanske andla är ett undantag om han vill köpa textinnehåll, men om man talar om att timlönen en skribent behöver ha inte skiljer sig mycket mot vad andra behöver ha, då tror jag att de flesta drar sig ur. Vi får väl se vart det tar vägen framöver. Men tänk på de gamla ordspråken och talesätten, de har ofta någon allvarligt menad erfarenhet att förmedla. Det finns ”skomakare bliv vid din läst”, ”rätt man på rätt plats”, osv. Har jag fel? Rätta mig då gärna. Eller bara tyck till (detta är tänkt som ett debattinlägg, inte vetenskaplig avhandling).
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-14, 04:59 #6
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Jag håller helt och fullständigt med. Det finns en stor skillnad mellan att producera en bra hemsida rent "kodmässigt" och en bra sida rent "innehållsmässigt". Ibland så finns det gråzoner mellan de båda, men ofta kan en sida vara väldigt bra kodad, men sakna riktigt innehåll, eller vara en extremt sunkig sida men med bra innehåll.

Jag tror också att detta är en av de stora anledningarna till varför nästan bara försäljning och "elektroniska tjänster" har lyckats på nätet de senaste åren.

PS. Jag är definitivt intresserad av en skribentbyrå, fast jag skulle föreslå en "projektkostnad" istället för en timlön. Dvs ett företag meddelar att de behöver en skribent för sin sida om musik. Det ska publiceras intressanta texter på deras "bevåg" och skribentbyrån sållar ut en grupp med skribenter som har "rätt" erfarenhet och förståelse för ämnet. Företaget bjuder på att få X antal projekt till en kostnad av säg 500 kronor per projekt. Företaget tar då XX% och författaren tar resten, vad tror du om det?

PS2. Jag har själv massvis med idéer, skriver mycket, men har en begränsad förståelse för att koda.
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-17, 08:28 #7
Nick - AGAIGs avatar
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
Nick - AGAIGs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Anders och Bengt,

Ni har helt rätt, båda 2. Varför inte slå era kloka huvuden ihop med programerare, designers, etc,. och starta upp nya projekt med dem. De flesta webbsidor kostar mer än de smakar och det finns få garantier för att lyckas. Vilket också är anledningen att man försöker göra så mycket man kan på egen hand, för att se resultat, innan man investerar pengar. Det spelar ju ingen roll hur bra artikeln är om ingen läser den. Normalt låter vi kunden komma in med texten (små företag) eftersom det är en av de få saker som de eventuellt kan klara av själva

Det finns ett flertal engelska portaler till vilka skribenter skänker artiklar mot att få lite gratis reklam, i egenskap av länkar till egna hemsidor, som i sin tur säljer deras tjänster.

Finns det någon sådan portal? Om inte, slå era kloka huvuden ihop med någon webbutvecklare och gör gemensam sak. Bra skribenter kommer det alltid att finnas efterfrågan på!

Tyvärr räcker det ju inte med att vara bra på vad man gör, man måste ju kunna sälja sina tjänster med...

Niclas
Nick - AGAIG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-17, 10:37 #8
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Hej!
Tack för alla svar.

Vad gäller att programmerare ska programmera och skribenter ska skriva så kan det nog fungera i många fall förutsatt att programmeraren har lång erfarenhet och högskoleutbildning samt att skribenten likaså har lång erfarenhet osv.

Det jag tycker är beklagligt är att i dagens samhälle så växer man upp med en skola som förutsätter att man får jobb när man pluggat klart och då räcker det inte med att man pluggat gymnasium och det kanske inte räcker med att man pluggat högskola/universitet. Det krävs också att man kan konkurrera med andra topputbildade för att få jobb.

Jag tycker att detta är tragiskt och jag förstår inte varför man kan få marknadsföring obligatoriskt i skolorna. Nu när det är sådan arbetsbrist så gäller det att försöka klara sig själv.

Jag har växt upp med programmering (Windows programmering c++/ CSharp) och kommit ganska långt med detta. Jag startade massa idéer i tron om att jag skulle kunna tjäna pengar på detta senare genom att sälja till någon. Jag kunde inte någon marknadsföring alls.
Om jag hade vetat det jag vet idag så skulle jag nog lagt tyngdpunkt på att lära mig internetmarknadsföring. Vilket jag börjat komma i gång med ganska nyligen.

Har försökt med Adwords och direktreklam vilket jag funderar på att lägga ner för att jag har bara lyckats förlora pengar på det. Det jag vunnit är bra kunskap till lågt pris ;-)

Just nu så tror jag att det viktigaste är kunskapen att hitta trafik och det är inte enbart från sökmotorer. Det gäller att lägga ut en länk till sin sida på olika ställen för att hamna på första sidan för ett populärt eller nischat (men sökt) nyckelord.

Finns det någon här på forumet som hittat andra sätta att skapa trafik utan att betala. Jag har letat efter sidor där man kan lägga in sin URL. Det finns t.ex många Amerikanska sidor som skriver 'submit your url' vilket jag inte kan hitta speciellt många av här i Sverige. Måste finnas andra sätt som är acceptabla.

MVH
Andla
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-17, 13:52 #9
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
Jag håller med om att det inte finns så många ställen i sverige dit man kan skicka in sin URL. Man får väl helt enkelt dammsuga nätet och leta efter sajter som relaterar till ens innehåll. Jag har också märkt att om man har ett bra innehåll på sin sajt så kommer andra sajter att länka till din sajt utan att du behöver fråga.

Lite kortfattat och förenklat kan man säga att ska man annonsera med adwords behöver man skapa sin sajt så att besökaren gör det man helst vill att han/hon ska göra d.v.s. köper direkt, anmäler sig till nyhetsbrevet, ringer dig för mer info, laddar ner en kupong etc. När du vet hur många procent som gör det du vill är det bara att sätta sig ner ock räkna på vad varje besökare kan vara värd. Då vet du också hur mycket du kan betala för att få besökare.
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-18, 10:06 #10
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
jag lånar tråden lite granna. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta och göra designer för kanske 40kr i timmen. Eller göra en design sen kanske få 200 kr för den. Hur svårt är det för mig att få ett sånt "jobb" var säljer jag dessa designer osv?

Det angående bengt skrev. Jag älskar att sitta och koda html osv. Men hatar verkligen att skriva. Om jag ska starta ett project idag. Så är jag ändå så illa tvungen att sitta och skriva inehåll osv. Därav blir inte webplatsen lika bra. Och det tycker jag är synd.



/ Tommy
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017