Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Onoff i konkurs

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-12, 12:29 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Lite lösryckt citerad blev jag nog där, men de länder som har haft planekonomi har det rent allmänt inte gått så bra för.
Så långt har jag väl aldrig sagt mig vilja gå? De flesta länder, så även Sverige, har valt en mellanväg. Det är bara en fråga om hur mycket och vad man ska reglera.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:13 #22
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Det slutar väl som med bensinmackarna. Ett oligopol med Siba, Elgiganten och Media Markt där alla tre har på öret identiska priser.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:15 #23
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Vakna om ni sover!

Detta var väldigt väntat, har även tagit upp det med flera tidigare om hur framtiden ser ut för nordiska/svenska-företag. (illa)

Jag anser inte att det är mediamarkts fel, dem gör rätt ifrån sig det är ett vinstdrivande företag, bara att gratulera till "monopolet".

Dem största ansvariga är politikerna, och vi som röstat på dem som sitter där.
Att släppa in utländska företag sådär som vi gjort med EU-reglerna.. är inte bra.

Jag kan ge er lite insider-information (förenklat) på hur allt fungerar......
__________________________________________________ _________

Svenska/Nordiska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Norden
Utgifter: Nordisk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 100k = priset därefter.

__________________________________________________ _________

"Mediamarkt"(hornbach, lidl och alla andra Tyska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Tyskland
Utgifter: Tysk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 800k (dvs x8 endast Tyskland inräknat)

-> Skickas vidare till Sverige tullfritt (mer info någonstans här nedan)

###########################################

SLUTSATS:
- Tyska företag har större marknad och därför importerar dem mer, och på så sätt blir kostnaden per produkt mycket lägre.

- Om kostnaden är lägre kan priset mot kund bli lägre = större vinstmarginal, kan hålla lägre priser och på så sätt konkurrera ut Nordiska företag.

- Fraktpris: Importerar du 1000 containrar så förstår du nog att du får bättre pris än om du importerar 100 containrar. ( = vinst för Tyskarna)

- Tysk skatt: Samlingspunkt Tyskland, därifrån skickas produkter till Sverige (tullfritt). (Tysk skatt betalas självklart). (Här visar man att man säljer apparaten till Sverige dyrt, och på så sätt betalar minimal svensk vinstskatt, och istället mer tysk skatt som är lägre)
(B.la därför Mediamarkt AB går ut och säger att vi inte gör någon vinst, självklart gör inte svenska företaget någon större vinst, ingen vill göra vinst i Sverige. Däremot gör Tyska Mediamarkt en enorm vinst)
(Mediamarkt Heron City AB Vinstmarginal 0,01 %)

- Nordisk skatt: Som vi alla vet bland världens högsta, visst vi har en av världens bästa livsförhållanden men det hjälper inte Onoff.
Samlingspunkt Sverige.
(Här har jag inte förstått varför man inte öppnar upp ett asiatiskt bolag som står som mellanhand till sverige för att betala mer asiatisk skatt istället för svensk. Det skulle å andra sidan iallafall inte räcka till mot Tyska företag.)

- Om Siba säljer en tv-apparat för 10.000kr med 0 i vinst, kan Mediamarkt sälja samma tv-apparat för 10.000kr med minst 1000kr i vinst.

------------------------

Jag kan ha missat lite saker så det blir otydligare än vad det borde bli, blev själv snurrig efter ett tag när jag försökte förenkla.. kan ha gett motsatt effekt lol

mvh

EDIT: Måste också tillägga att Mediamarkt har expanderat enormt inom europa med sitt stora kapital, och därför kan vi glömma att mediamarkt i sverige skulle gå i konkurs så länge inte Tysken själv vill det.

Senast redigerad av Alpha den 2011-07-12 klockan 13:22
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:24 #24
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag tycker det är skönt att dessa försvinner. skitjobbigt när man ska handla nåt större och behöva jämföra pris på siba - elgiganten och onoff då de alltid ligger bredvid varandra.
Köpte ett tangentbord på Onoff en gång kostade 999kr på onoff , 999kr på elgiganten. Efter att jag köpt det gick jag in på siba där den kostade 599:- jobbigt!
Dock är det självklart så att desto fler butiker det finns, desto mer tvingas de sänka priserna. men jag kommer inte sakna onoff ett dugg.

Senast redigerad av knullis den 2011-07-12 klockan 13:39
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:30 #25
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
Vakna om ni sover!

Detta var väldigt väntat, har även tagit upp det med flera tidigare om hur framtiden ser ut för nordiska/svenska-företag. (illa)

Jag anser inte att det är mediamarkts fel, dem gör rätt ifrån sig det är ett vinstdrivande företag, bara att gratulera till "monopolet".

Dem största ansvariga är politikerna, och vi som röstat på dem som sitter där.
Att släppa in utländska företag sådär som vi gjort med EU-reglerna.. är inte bra.

Jag kan ge er lite insider-information (förenklat) på hur allt fungerar......
__________________________________________________ _________

Svenska/Nordiska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Norden
Utgifter: Nordisk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 100k = priset därefter.

__________________________________________________ _________

"Mediamarkt"(hornbach, lidl och alla andra Tyska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Tyskland
Utgifter: Tysk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 800k (dvs x8 endast Tyskland inräknat)

-> Skickas vidare till Sverige tullfritt (mer info någonstans här nedan)

###########################################

SLUTSATS:
- Tyska företag har större marknad och därför importerar dem mer, och på så sätt blir kostnaden per produkt mycket lägre.

- Om kostnaden är lägre kan priset mot kund bli lägre = större vinstmarginal, kan hålla lägre priser och på så sätt konkurrera ut Nordiska företag.

- Fraktpris: Importerar du 1000 containrar så förstår du nog att du får bättre pris än om du importerar 100 containrar. ( = vinst för Tyskarna)

- Tysk skatt: Samlingspunkt Tyskland, därifrån skickas produkter till Sverige (tullfritt). (Tysk skatt betalas självklart). (Här visar man att man säljer apparaten till Sverige dyrt, och på så sätt betalar minimal svensk vinstskatt, och istället mer tysk skatt som är lägre)
(B.la därför Mediamarkt AB går ut och säger att vi inte gör någon vinst, självklart gör inte svenska företaget någon större vinst, ingen vill göra vinst i Sverige. Däremot gör Tyska Mediamarkt en enorm vinst)
(Mediamarkt Heron City AB Vinstmarginal 0,01 %)

- Nordisk skatt: Som vi alla vet bland världens högsta, visst vi har en av världens bästa livsförhållanden men det hjälper inte Onoff.
Samlingspunkt Sverige.
(Här har jag inte förstått varför man inte öppnar upp ett asiatiskt bolag som står som mellanhand till sverige för att betala mer asiatisk skatt istället för svensk. Det skulle å andra sidan iallafall inte räcka till mot Tyska företag.)

- Om Siba säljer en tv-apparat för 10.000kr med 0 i vinst, kan Mediamarkt sälja samma tv-apparat för 10.000kr med minst 1000kr i vinst.

------------------------

Jag kan ha missat lite saker så det blir otydligare än vad det borde bli, blev själv snurrig efter ett tag när jag försökte förenkla.. kan ha gett motsatt effekt lol

mvh

EDIT: Måste också tillägga att Mediamarkt har expanderat enormt inom europa med sitt stora kapital, och därför kan vi glömma att mediamarkt i sverige skulle gå i konkurs så länge inte Tysken själv vill det.
Men måste inte Mediamarkt AB betala skatt på mellanskillnaden mellan den tyska och svenska skatten?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:40 #26
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
då de alltid ligger bredvid varandra.
Köpte ett tangentbord på Onoff en gång kostade 999kr på onoff , 999kr på elgiganten. Efter att jag köpt det gick jag in på siba där den kostade 599:- jobbigt!
Stackars jävel!
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:42 #27
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Kalasboll ja om din TV akut går sönder , vågar du gå in på första bästa ställe av dessa tre och köpa en ny utan att kolla med dem andra två att de inte är 30% billigare?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:47 #28
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Nej jag förstår dig, och de ligger alltid bredvid varandra vilket gör det så jäklarns jobbigt.

1) Kolla på internet efter billigaste alternativ.
2) Promenera i cirka en minut för att få veta om det finns ett billigare alternativ.

En jäkla lyx tycker jag det är att kedjorna i princip alltid finns placerade bredvid varandra.

Nu var jag lite väl sarkastisk och dryg men jag förstår verkligen inte hur det kan vara ett problem.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 13:50 #29
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Om du med skatter syftar på bolagsskatt så är den högre i Tyskland än i Sverige.
Nu är iof syftet med priskriget att slå ut konkurrenterna för att sedan när marknaden är rensad kunna höja prisnivån. Likande taktik som Starbucks sysslar med http://www.idg.se/2.1085/1.395490/en...vantad-kollaps
Så det är ingen fråga om skatter, villkor, etc utan rent ut sagt att ta kål på sina konkurrenter eftersom man har större muskler.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 14:01 #30
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
abergman: Betala skatt på mellanskillnaden? Nej, det är ju 2 olika företag. Mediamarkt 1, Mediamarkt 2...



Sedan tänker jag också att MediaMarkt tog det ganska lungt, var ingen starbucks-attack direkt. Antagligen för att undvika för mycket "hysteri" kring detta i medierna? Men jag tror dem misslyckats med det faktiskt.

Senast redigerad av Alpha den 2011-07-12 klockan 14:05
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017